بعد از چند سال سکوت هوایی در همدان؛ پروازها از سر گرفته شد

حمل‌ونقل یکی از صنایعی است که ارتباط وسیع و گسترده‌ای با دیگر صنعت‌ها ازجمله صنعت گردشگری دارد. صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران امکان‌پذیر می‌کند. حمل‌ونقل یکی از بخش‌های مهم و زیربنایی در اقتصاد هر کشوری است که به‌نوعی شریان حیاتی کشور محسوب می‌شود و جایگاه بسیار حساسی دارد؛ صنعت گردشگری برای توسعه و ادامه حیات خود نیازمند زیرساخت‌هایی بوده که یکی از مؤلفه‌های اصلی آن صنعت حمل‌ونقل است. بنابراین فراهم بودن امکانات حمل‌ونقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش‌شرط توسعه گردشگری است؛ زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مد نظر قرار می‌دهند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری، انتخاب نوع سیستم حمل‌ونقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تأثیر می‌گذارد.

به گزارش “فردای همدان”، سیستم حمل‌ونقل هوایی یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده صنعت گردشگری است که بخشی از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد. توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل‌ونقل است و دراین‌بین حمل‌ونقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جابه‌جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است و هم‌اکنون حدود 40 درصد از گردشگران بین‌المللی از طریق هوایی مسافرت می‌کنند. با عنایت به اهمیت فوق‌العاده این صنعت، لزوم سرمایه‌گذاری برای توسعه و نگهداری زیربناها، ناوگان و تجهیزات موجود از طریق ارتقای فنی و دانش مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل، ضروری است.

چند روز گذشته خبر فعال شدن پرواز همدان– کیش سبب خوشحالی و امیدواری بسیار از مردم همدان، فعالین گردشگری و مسئولین شد؛ همان‌طور که می‌دانید، فعال شدن این پرواز و همچنین پرواز همدان- مشهد و به تبع آن سایر پرواز‌ها، سبب خواهد شد که بلاخره بعد از چندسال سکوت هوایی در استان همدان، صدای با ابهت حرکت هواپیما‌ها را بشنویم که این امر سبب رونق گردشگری، ارزآوری و نیز فعال شدن حوزه گردشگری سلامت در استان خواهد شد.

در همین راستا و با موضوع فعال شدن پرواز همدان– کیش و همدان- مشهد با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، مدیر عامل آژانس هواپیمایی تک بال و یک فعال گردشگری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه تعدد و نوع پرواز‌هایی که در استان انجام می‌شود ارتباط مستقیمی به استقبال مردم خواهد داشت، اذعان کرد: اگر استقبال خوبی از این پروازها توسط مردم صورت پذیرد، آن پرواز پایدار خواهد شد.

فرزاد تیموری با بیان اینکه پرواز‌های قبلی که در استان همدان صورت می‌گرفت به‌دلیل استقبال کم مردم کنسل شده است، تصریح کرد: در این راستا شرکت‌های هواپیمایی ادامه فعالیت در استان را به نغع خود نمی‌دانسته‌اند و بعد از چند پرواز از ادامه فعالیت در این استان منصرف می‌شدند.

وی با بیان اینکه در پرواز جدید همدان– کیش از هواپیماهای جدید کشور استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این نوع هواپیما از نوع جت و 47 نفره است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به نوع هواپیما و ظرفیت مناسب، استقبال خوبی از آن صورت بگیرد.

* توسعه فرودگاه همدان در آینده نه‌چندان دور

این مقام مسئول با بیان اینکه مبلغ بلیت این پرواز براساس نرخ سازمان هواپیمایی کشور تعیین شده است، عنوان کرد: هواپیماهای جت برخلاف هواپیماهای ملخی توانایی پرواز بیش از سه ساعت را دارند و قادر خواهند بود که به‌طور مستقیم به کیش، مشهد و یا سایر مقاصد سفر کنند.

تیموری با بیان اینکه درصورت استقبال همدانی‌ها از این پرواز در آینده نه‌چندان دور شاهد توسعه پرواز از سوی شرکت هواپیمایی خواهیم بود، ابراز کرد: برای تأمین هواپیما به مقاصد دیگر مشکلی نداریم، اما این امر بستگی به استقبال و در خواست مردم دارد.

وی افزود: اگر همدان صاحب ایرلاین شود، می‌تواند از امتیازات چارتری و برنامه‌های مختلف برای جذب مسافر و گردشگر استفاده کند.

*نبود شرکت چارتری و تک‌مسیر بودن، دلیل گرانی هزینه پرواز همدان- کیش

یک مدیر عامل  آژانس هواپیمایی همدان  نیز با بیان اینکه درحال حاضر در سطح کشور دو نوع پرواز وجود دارد، اذعان کرد: پرواز چارتری توسط آژانس‌های هوایی و با یک نرخ سود متعارف به فروش می‌رسد؛ در پرواز چارتری رقابت بین شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی در مسیر‌های پُرتردد و پُرطرفدار بیشتر صورت می‌گیرد.

رزا والا مقام  ضمن اشاره به پرواز‌های سیستمی که فروش بلیت‌های آن توسط شرکت هواپیمایی که مالک هواپیما است صورت می‌گیرد، ابراز کرد: زمانی که شرکت ایرلاین مستقیم به فروش بلیت‌های پرواز خود بپردازد، یک نرخ مصوب براساس کیلومتر فاصله مبدأ تا مقصد مشخص می‌شود.

وی با بیان علت گران بودن هزینه سفر همدان- کیش نسبت به سایر استان‌ها، خاطرنشان کرد: این امر به‌دلیل عدم چارتری و تک‌پرواز بودن هواپیمای همدان- کیش و بدون رقیب بودن آن است.

یک مدیر عامل آژانس هواپیمایی همدان معتقد است: به نظر می‌رسد مورد مذکور به‌دلیل تک‌پرواز بودن جذابیتی جهت کاهش نرخ بلیت و چارتری برای شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین نداشته باشد.

والا مقام در ادامه ضمن اشاره به بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های کرونایی، تصریح کرد: در این راستا شرکت‌های هواپیمایی باید تنها 50 درصد ظرفیت خود مسافر بپذیرند که این امر به افزایش هزینه پرواز همدان– کیش دامن زده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین علل گرانی پرواز همدان– کیش رعایت دستورالعمل‌های کرونایی و فروش 50 درصدی ظرفیت‌های هواپیما است.

مدیر عامل یک آژانس هواپیمایی با بیان اینکه نوع هواپیمایی که به استان همدان برای پرواز همدان– کیش اختصاص داده‌اند از نوع کوچک‌ترین هواپیما‌های کیش‌ایر است، تصریح کرد: دلیل مورد مذکور این است که در گذشته تقاضای مسافر‌های همدان به این پرواز سینوسی بوده؛ یعنی در یک مقطعی از زمان بیشترین تقاضا و در مقطع دیگر کمترین تقاضا را داشته است.

والا مقام اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود درصورتی که این شرکت با این مشخصات و امتیازات به پرواز خود ادامه دهد همانند گذشته پایدار و مانا نباشد و بعد از مدتی به دلیل اقبال کم مردم، این نوع پرواز‌ها کنسل شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل پیش رو بودن ایام نوروز این پرواز از تاریخ 22 اسفندماه سال جاری لغایت 13 فرودین‌ماه سال 1401 با اقبال مواجه شود، عنوان کرد: بعد از تاریخ مذکور به‌دلیل فرا رسیدن ماه رمضان و بعد از آن ایام تابستان، اقبال مردم به این پرواز بسیار کم خواهد شد و احتمال کنسل شدن آن افزایش می‌یابد.

این مدیر عامل آژانس هوایی با بیان اینکه تعدد پرواز سبب می‌شود که مقاصد پروازی افزایش یابد، تصریح کرد: فعال شدن آژانس‌های چارترکننده سبب پایداری این نوع پروازها در همدان خواهد شد.

وی عدم حمایت از سرمایه‌گذار بومی را از دلایل عدم فعال بودن فرودگاه همدان دانست و ادامه داد: مردم به‌دلیل اختلاف قیمت و کوتاهی مسیر همدان به تهران، رغبتی به سفر هوایی در این مسیر ندارند.

یک فعال گردشگری و تور لیدر همدانی با بیان اینکه مشکل  نبود یک شرکت چارتری در همدان از قدیم ایام وجود داشته است،عنوان کرد:بارها به مسئولان مربوطه در خواست دادیم که برای استقبال بیشتر از پرواز های  که در همدان صورت می گیرد، شرکت چارتری هم فعال کنید اما  تا کنون اجرایی نشده است .

وی با بیان اینکه فعال شدن پرواز های همدان به مقاصد مختلف می تواند سبب رونق گردشگری و اقتصادی کشور شود ،عنوان کرد:اما گران بودن هزینه بها  بلیط نسبت به سایر استان ها باعث می شود که مسافرین ترغیبی به  استفاده از هواپیماهای همدانی را نداشته باشند .

این فعال گردشگری در ادامه مطرح کرد: فرض کنید که خانواده قصد سفر به کیش را داشته باشند هزینه نهایی بلیط آنها از همدان 4 میلیون  و 800 هزار تومان می شود اما اگر بتواند با پرواز چارتری سفر کند هزینه هر نفر 600 هزار می شود که با اختلاف  بلیط پرواز خود می تواند سفر بهتری را برای خود رقم بزند .

وی افزود: پیش بینی می شود در صورتی  که با همین روند پیش برویم در آینده نه چندان دور این پرواز هم مانند پرواز ها کنسل شود و لازم است برای جلوگیری از این موضوع مسئولان امر هر چه سریع تر راه کاری ارائه دهند.

گزارش از: مهری درویش قنبر