کاهش سن مصرف دخانیات به ۱۳ سال در همدان

کارشناس برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در خصوص کاهش سن مصرف دخانیات و سیگار اظهار کرد: اگرچه آمار خاصی در دست نیست اما می توان گفت که در استان متأسفانه این عدد به ۱۳ سال رسیده است.

به گزارش فردای همدان، مهدی خدابخشی با تأکید بر اینکه این زنگ خطری برای جوامع و از جمله استان همدان به شمار می رود، تصریح کرد: متأسفانه سن مصرف دخانیات از جمله قلیان و سیگار کاهش یافته است و کسی که از ۱۳ سالگی اقدام به مصرف سیگار و قلیان می کند در سنین بالاتر دیگر این مواد او را اقناع نمی کند و احتمال اینکه به سمت سایر مواد مخدر برود بالا است.
وی با ابراز تاسف از اینکه دختران و زنان نیز قلیان و سیگار مصرف می کنند، عنوان کرد: زمانی آمار مصرف دخانیات در زنان پنج دهم درصد بود در حالی که اکنون به ۵ درصد رسیده است که این برای دخترانی که قرار است در آینده بارور شوند بسیار مضر است.
این کارشناس مسؤول در ادامه اضافه کرد: مصرف دخانیات در بین دختران و زنان در خوابگاه ها و سایر افزایش یافته است و این برای خانمی که تربیت دهنده نسل آینده است مناسب نیست.
خدابخشی با بیان اینکه قلیان امروزه پای ثابت مهمانی ها و خانه دانشجویی شده است، گفت: مصرف آن به گونه افسار گسیخته درآمده است، البته در دوران شیوع کرونا بدلیل انتقال بیماری تا حدی مصرف قلیان کنترل شد.
وی با اشاره به اینکه برخی گمان می کنند قلیان کشیدن یک تفریح سالم است، عنوان کرد: آنها غافل از این هستند که دود قلیان به مراتب خطرناک تر و مضر تر از دود سیگار است و بیماری های را برای فرد ایجاد می کند.
این کارشناس مسؤول اظهار کرد: این دهان به دهان کردن شلنگ قلیان خود منتقل کننده انواع بیماری ها و ویروس ها است.
خدابخشی تصریح کرد: تنباکوهایی که برای قلیان در بازار عرضه می شود و با طعم ها و اسانس های سمی خطرناک ساخته می شود و با عنوان تنباکو میو ه ای به مصرف کننده عرضه می شود بسیار خطرناک است.