گفتمان علمی باید در جامعه نهادینه شود

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: گفتمان علمی و پژوهشی بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش فردای همدان؛ سعید شهابی‌نیا در نطق پیش از دستور صحن شورا با بیان اینکه سالیان سال است که مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، تحقیقات و پژوهش تأکیدات فراوانی داشته‌اند، گفت: از منظر آیت‌ا… خامنه‌ای؛ پیشرفت علمی، پایه و لازمه‌ قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت بوده و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت، حیثیت، استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت و منافع ملی را حفظ کرد.
وی افزود: انتظار می‌رود زبان علمی دنیا همچون گذشته با مرجعیت علمی به زبان فارسی برگردانده شود؛ از این‌رو باید در حوزه علم و پژوهش به‌منظور گسترش زبان فارسی، فعالیت جدی داشته باشیم.
شهابی‌نیا با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قله‌ علم و ایجاد مرجعیت علمی و هم باید برای حل مسائل جاری کشور باشد»، اظهار کرد: هدف غایی شورای شهر همدان به‌ویژه مرکز پژوهش‌های شورا بر اساس منویات مقام معظم رهبری خواهد بود و به‌طور قطع در این مسیر از اظهارنظر متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران بهره‌مند خواهیم شد.
رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان ادامه داد: طرح و ارائه تمامی مباحثی که در صحن شورای شهر مطرح شده و خواهد شد، تا حد امکان به صورت علمی چکش‌کاری می‎شوند تا پشتیبانی علمی و منطقی داشته باشند.
شهابی‎نیا همچنین از شکل‌گیری و پیگیری امور مرتبط کمیته‌های برنامه بودجه، فناوری اطلاعات، بررسی چشم‌انداز 20‌ساله شهر، شهرسازی، عمرانی و گردشگری در مرکز مطالعات شورا خبر داد و گفت: بر اساس رویکرد مرکز پژوهش های شورا، از روسای کمیسیون‌ها درخواست کرده‌ایم تا پژوهشگران و متخصصان حوزه مرتبط با خود را به مرکز معرفی کنند تا کمیته علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا، شکل گیرد.

  • مسئولیت ذی‌حساب و امور مالی در شهرداری تفکیک شود
    وی در ادامه بیان کرد: بر اساس تبصره بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی؛ ذی‌حساب شهرداری و معاونان ذیحساب باید از سوی شورای شهر تأیید شوند.
    شهابی‌نیا با اشاره به اینکه مسئولیت ذی‌حساب و امور مالی در شهرداری همدان بر عهده یک شخص است؛ خطاب به شهردار همدان پیشنهاد داد: مسئولیت ذی‌حساب و امور مالی باید تفکیک شود که بتوانیم از طریق کمیته حسابرسی، گزارش‌های ماهیانه را از ذی‌حسابان دریافت کنیم تا انحراف بودجه و مباحث مالی کنترل شود؛ زیرا برخی بی‌نظمی مالی در شهرداری وجود دارد که این مشکل در صورت اجرای این پیشنهاد، حل خواهد شد و نظم مالی در شهرداری شکل می‌گیرد.
  • تسریع در روند شکل‌گیری خزانه‌داری کل در شهرداری
    رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در پایان درخواست کرد: روند شکل‌گیری خزانه‌داری کل در شهرداری همدان به‌منظور ایجاد نظم و انسجام مالی در شهرداری همدان تسریع شود تا تصویب بودجه 1401 بر اساس عملکرد آن طرح، پیش برود.