16 آذر؛ نقطه عطفی در روحیه عدالت‌طلبی دانشجویان

استاندار همدان در پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن ۱۶ آذر و رو دانشجو، گفت: رویدادهای این روز مهم و تاریخی نقطه عطفی در روحیه عدالت طلبی، آرمان خواهی و استقلال طلبی دانشجویان است که پس از پیوند با مبارزات معمار کبیر انقلاب اسلامی به‌ عنوان یک نهضت موجب سرنگونی رژیم پهلوی شد.

به گزارش “همدان‌نیوز”، در پیام تبریک «علیرضا قاسمی‌فرزاد» به مناسبت روز دانشجو، آمده است: شهادت سه نفر از فرزندان غیور این مرز و بوم در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، بیانگر حرکتی اصیل و عظیم در مبارزات ضد استعماری و ضداستبدادی ایران اسلامی است که دانشجویانِ هوشیار سردمدار این نهضت ریشه‌دار هستند.

وی اظهار داشت: جوانان به ویژه دانشجویان، پیشگامان توسعه جامعه هستند که باید با نصب‌ العین قراردادن سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نسبت به رفع مشکلات کوشا باشند.
به گفته استاندار همدان، هر سال در این روز نگاه‌ها به دانشجویان به عنوان بزرگترین سرمایه بالقوه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور معطوف می‌شود چراکه جوانان به ویژه دانشجویان پیشگامان توسعه جامعه هستند.
در پیام قاسمی فرزاد تصریح شده، اینجانب ضمن تکریم و بزرگداشت روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این قشر فرهیخته، از خداوند منّان برای دانشجویان و دانشگاهیان هوشیار و با بصیرت در ایران عزیز اسلامی به‌ویژه دانشجویان ولایی و انقلابی استان همدان، عزت و سربلندی و سلامتی خواستارم.
۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ مدتی پس از کودتای ۲۸ مرداد در حرکت اعتراضی دانشجویان نسبت به گسترش سلطه استکبار جهانی در ایران، سه دانشجو به دست نیروهای شاهنشاهی به شهادت رسیدند؛ دانشجویانی که پس از گذشت ۶۸ سال همچنان نام و یادشان ماندگار است و رهروان آنان، راهشان را ادامه می‌دهند.
با شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام‌های «مهدی (آذر) شریعت‌رضوی، مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی» در پی یورش نیروهای امنیتی به این دانشکده و مجروح شدن تعداد دیگری از دانشجویان این روز برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد.