فرسفج برای جهانی شدن زیر ذره بین ارزیابان یونسکو رفت

ارزیابان یونسکو وارد همدان شده و از کاروانسراهای “تاج‌آباد” و “فرسفج” بازدید کردند.

به گزارش فردای همدان، در این بازدید این دو کاروانسرای تاریخی مورد ارزیابی قرار گرفت۔ ارزیابان در ابتدا از کاروانسرای “فرسفج” شهرستان تویسرکان و سپس از کاروانسرای تاج اباد شهرستان بهار بازدید خواهند کرد.
کارشناسان ارزیاب یونسکو در پی تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران و به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسراهای “فرسفج” شهرستان تویسرکان و “تاج‌آباد” شهرستان بهار روز گذشته راهی همدان شده و از این دو بنای تاریخی بازدید کردند ۔
انها نظر نهایی خود را پس از بررسی شرایط موجود به استان ارائه خواهند داد.
کاروانسرای “تاج‌آباد” یکی از معدود کاروانسراهای مدور ایران و تنها کاروانسرای دایره‌ای شکل غرب کشور، در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار استان همدان قرار دارد. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. همچنین کاروانسرای شاه‌عباسی”فرسفج” یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح‌ افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند.

آنها وضعیت موجود تاریخی و معماری 2 کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد در استان همدان را موردبررسی قرار داده و ظرفیت‌های تاریخی که در قالب پرونده به آنها ارسال شده را از نزدیک صحت‌سنجی کردند
وزارت میراث‌فرهنگی در سال گذشته تصمیم گرفت تا در یک پرونده زنجیره‌ای اقدام به ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی کند و به این دلیل اقدام به ارسال پرونده زنجیره‌ای کاروانسرای ایرانی به یونسکو برای ثبت جهانی ‌کرد و موفق شد تا پرونده ثبت زنجیره‌ای کاروانسرای ایرانی را که شامل ۵۶ کاروانسرا می‌شد برای یونسکو ارسال کند که در ردیف این کاروانسراها 2کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد از استان همدان هم قرارگرفت.
رقابت شدید و رایزنی‌های پیچیده‌ای برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد؛ تا جایی که بسیاری از کشورها با ظرفیت میراث جهانی از قافله عقب می‌مانند و برخی کشورها حاضرند هزینه سنگینی برای این ثبت بپردازند.