طرح جامع شهری همدان هرچه سریعتر تعیین‌تکلیف شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان تأکید کرد: به‌منظور اجابت به مطالبات مردمی باید در اسرع‌وقت طرح جامع شهر همدان به‌صورت کارشناسانه از سوی شهرداری، شورای شهر و دیگر ارگان‌های مرتبط تعیین‌تکلیف شود.

به گزارش فردای همدان، حسن خانجانی‌موقر در جلسه فوق‌العاده صحن شورا، گفت: ایجاد قاعده‌گذاری صحیح، جامع و به‌هنگام و نظارت بر کارکردهای شهرداری و امور شهری بخش‌هایی از وظایف شورای شهر است.

وی با اشاره به اینکه از طرفی به موجب قانون، دادستان نیز بیش از 400 وظیفه متعدد به‌عنوان مدعی‌العموم در حمایت از مردم عهده‌دار است، اظهار کرد: شورای شهر با مردم ارتباط دارد؛ از این‌رو هرچه تعامل بین دستگاه قضا و شورا بیشتر شود، زمینه برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم فراهم می‌شود.

خانجانی‌موقر با اشاره به عدم مصوب شدن نهایی طرح جامع شهری به‌عنوان مطالبه جدی مردمی؛ افزود: شورای شهر، شهردار و دیگر دستگاه‎های متولی باید هرچه سریع‌تر این مهم را تعیین‌تکلیف کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان با بیان اینکه بر اساس ماده 80 قانون شوراها، 34 وظیفه برای اعضای شورای شهر مشخص شده است؛ معتقد است: آن طور که باید و شاید، شوراها نقش خود را در ورود فعال به انجام تمامی بندهای این ماده قانونی ایفا نمی‌کنند.

خانجانی‌موقر عنوان کرد: مطابق با بند 34 ماده 80 قانون شوراها، «بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و‌ محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی‌ربط قانونی‌برای تصویب» از وظایف شورای شهر است که متأسفانه با وجود گذشت مدت زمان بسیاری، هنوز خبری از مصوب شدن این طرح نیست.

به گفته وی؛ مطابق با مصوبه شورای عالی اداری در سال 1371، صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری‌ها باید 7 تا 14 روز باشد، در حالی که میانگین زمان اخذ این پروانه از شهرداری همدان 10 ماه است که باید این روند برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم اصلاح و کوتاه‌تر شود، زیرا کُندی روند صدور، عده‌ای از مردم را به سمت ساخت‎وساز غیرمجاز هدایت می‌کند.

خانجانی در ادامه با بیان اینکه طرح‌های مرتبط با اموری شهری در محله‌های مختلف باید با رویکرد پیشگیرانه از معضلات اجتماعی و همراه با پیوست‎های فرهنگی برنامه‌ریزی و ارائه شود، گفت: باید به مطالبات مردمی به‌ویژه مناطق حاشیه‌نشین توجه بیشتری داشت و شهرداری در ارائه خدمات به آحاد مردم از تبعیض نسبت به نقاط پایین و بالای شهر خودداری کند.

دادستان همدان همچنین به‌عنوان مدعی‌العموم، موضوعات دیگری همچون اصلاح روند نام‌گذاری معابر شهری، سد معبر، ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، مشکلات ترافیکی و میدان میوه و تره‌بار را طرح کرد.