جاری شدن زبان عکاسی بین همدان و سنقر

گروه فرهنگ و هنر: جمعه گذشته سالن اجتماعات شهرداری سنقر میزبان عباس عربزاده عکاس برجسته و شناخته شده همدانی بود تا اندوخته و تجربه­های هنری­اش را دراین گوشه سرزمین ایران به اشتراک بگذارد.     به گزارش “فردای همدان”، در این برنامه تعدادی از عکاسان و مدرسان عکاسی همدان از جمله رضا مقدم، تقی حمیدی […]

گروه فرهنگ و هنر: جمعه گذشته سالن اجتماعات شهرداری سنقر میزبان عباس عربزاده عکاس برجسته و شناخته شده همدانی بود تا اندوخته و تجربه­های هنری­اش را دراین گوشه سرزمین ایران به اشتراک بگذارد.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، در این برنامه تعدادی از عکاسان و مدرسان عکاسی همدان از جمله رضا مقدم، تقی حمیدی منش و محمدرضا سمندر حضور داشتند. دراین نشست که به مناسبت روز جهانی عکاسی در شهرستان سنقربرگزار شده بود  ده­ها نفر از هنرجویان و عکاسان جوان سنقری حضور داشتند تا ضمن به اشتراک گذاشتن تجربه­های عباس عربزداده  درعکاسی، ایجاد یک ارتباط کاری را بین دو شهر رقم بزنند.

عباس عربزاده  پس از دیدن آثار عکاسان سنقری گفت: مجموعه عکس­هایی که امروز از عکاسان این شهر دیدم نشان می­دهد که سطح عکاسی در این شهر بسیار بالا است و عکاسان سنقر نگاه خوبی دارند حتما مدرسان خوبی داشته­اند و آموزش­های خوبی دیده اند.

این عکاس شناخته شده با اشاره به جشنواره­ای شدن عکاسی در ایران ادامه داد: از نظر من برنده شدن درجشنواره هیچ افتخاری نیست اما یک عکاس برای آغاز کارش بهتر است خود را در جشنواره­ها با آثار عکاسان سایر شهرها مقایسه کند و خود را محک بزند تا ببیند درچه جایگاهی قرار دارد.

عربزاده گفت: فرد به عنوان یک عکاس باید بتواند سفر برود، همه اقوام را ببیند، کسانی که در سنقر عکاسی می­کنند باید بپذیرند اهل یک کشور پهناور زیبا به نام ایران هستند نباید محدود به یک منطقه باشند. ما فرزندان یک کشور با سابقه، با تمدن و بزرگ هستیم از نظر من تفاوتی بین یک عکاس سنقری و شیرازی وجود ندارد و از نظر ارزش­های بصری بین یک روستای دور افتاده و تهران برتری وجود ندارد حتا جاهای بکر مستعدتر است و من سعی کردم در میان مردمی بروم که کمتر شناخته شده باشند چرا که «جهان در اقصی نقاط جهان کشف می­شود» پس باید سفر کرد.

این هنرمند ادامه داد: من بارها گفته­ام وقتی عاشقانه به کشور خود نگاه کنیم همه چیز به ما عاشقانه نگاه می­کند حتا یک سنگ. اگر آن سنگ به ما عاشقانه نگاه نکند اجازه نمی­دهد که یک تصویر زیبا و با شکوه از آن بگیریم  پس هنرمند کسی است که فقط وسیله ترجمه احساسات خود را در دست خود دارد حال ممکن است مانند ابزار موسیقی برای یک آهنگساز باشد و یا دوربین عکاسی در دست یک عکاس. ما تنها احساس خود را ترجمه می­کنیم پس باید نگاه ما نگاهی روشنگر باشد و کمک کند به نسل امروز و فردا . برای اینکه  بتوانیم گذشته را با شکوه نشان دهیم باید به گذشته خود باشکوه نگاه کنیم.

وی در ادامه به غرور فرد در هنر اشاره کرد و گفت: اگر ما صاحب فرهنگ باشیم می­توانیم فرهنگ امروز را اصلاح کنیم کسی که با  غرور بر روی زمین راه می­رود اجازه و لیاقت این کار را ندارد هروقت احساس کنیم مغرور شدیم بدانیم که به نقطه سقوط نزدیک شده­ایم هیچ چیز در دنیا ارزش ندارد که به خاطر آن مغرور شویم حتا یک عکس که زیبا بخواهیم به هر قیمتی آن را منتشر کنیم. اولین درس من همیشه این است که مغرور نشویم درهنر و عکاسی اگر بتوانیم سوار اسب غرور شویم و آن را مهار کنیم می­توانیم وارد عرصه هنر شویم و هنر را زلال و شفاف به دیگران نمایش دهیم. این­که شایستگی پیدا کنیم از دستان پینه بسته یک کشاورز عکاسی کنیم بسیار ارزشمند است.

عربزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمتر حرف جدیدی در آثار عکاسان امروز وجود دارد در واقع هر عکسی آنها می­گیرند 50 سال پیش از این هم گرفته شده پس برای خلق اثر متفاوت باید  دنیا را به گونه­ای دیگر دید. برای نوع دیگر نگاه کردن به جهان باید مطالعه کرد، باید فلسفه خواند، باید نقاشی را درک کرد، موسیقی خوب شنید و شعر را فهمید. درست است که شما عکاس هستید اما اگر از ادبیات معاصر ایران که پشتوانه آن ادبیات غنی، کهن و کلاسیک کشور ما است شناخت نداشته باشید شک نکنید که عکاس نخواهید شد شناخت این هنرها می­تواند نگاه شما را به دنیا تغییر دهد، فهم همه این­ها برای یک عکاس لازم است. اگر از معماری ایران اطلاعات نداشته باشید نمی­توانید از یک اثر معماری  عکس بگیرد. عکاسی که دوربینش را به سمت مردم می­گیرد باید مردمشناس باشد.

این عکاس ادامه داد: مهمترین مسئله در هنر و عکاسی اخلاق است شما وقتی از مردم عکس می­گیرید بدون اجازه عکاسی نکنید آنرا منتشر نکنید چون این شکار لحظه نیست و دزدی است. شما اگر آثار عکاسی خود را که از مردم گرفته­اید به یک کشور خارجی ببرید، نمایشگاه بزنید و بخواهید بفروشید همه زیر سوال است و برای تک تک آنها باید رضایت نامه داشته باشید. البته اگر به دوربین نگاه کند ایراد ندارد اما اگر به دوربین نگاه نکند عکس شما مسئله دار است  حقوق در عکاسی بسیار مهم است، فرهنگ عکاسی بسیار مهم است. هیچ وقت حتا یک فریم عکس از مردم بدون اجازه نگرفته ام.

عربزاده در پایان سخنانش از مسئولان این شهرستان خواست برای عکاسان سنقری یک گالری عکاسی ایجاد کنندتا هم آثار خود را به نمایش بگذارند و هم از آثار عکاسان دیگر نقاط کشور در این گالری  استفاده شود.

نادر حیدریان رئیس  اداره  فرهنگ و ارشاد در آخرین روز خدمتش در سنقر گفت: در دوسال گذشته گروه های عکاسی درسنقرتقویت شدند از جمله انجمن عکاسان ستقر که از گروه­های پیشرو و موفق شهرستان هستند امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و بیشتر تقویت شود تا این استعدادها  به اهداف خود برسند.

ابراهیم پیره یکی از اعضای انجمن عکاسان شهرستان سنقر در این باره گفت: سنقر ظرفیت بسیار بالایی در عکاسی دارد که در سال­های اخیر توانسته­اند در قالب انجمن گردهم بیایند و به موفقیت های چشمگیری رسیده­ اند بیشتر شرکت کنندگان در این نشست حائز رتبه­ های برتر عکاسی در جشنواره­ های معتبر و مختلف کشوری هستند این دوستان بسیار با تجربه هستند و آثار زیبایی خلق کرده­ اند.

پیره ادامه داد: سنقر ویژگی­هایی دارد که امیدواریم با تعامل بین عکاسان همدانی و سنقری بتوانیم این ویژگی­ها را به تصویر بکشیم، سنقر با توجه به محصور بودن با کوه­های بلند و زیبا دارای منطقه بکر طبیعی است تنوع زبان، لهجه و ادیان، این شهرستان را به نگینی بی بدیل تبدیل کرده است به طور مثال اگر یک عکاسی تصمیم بگیرد در حوزه مستند اجتماعی عکاسی کند با چند کیلومترفاصله از شهر می­تواند به سوژه­های نابی دست پیدا کند و مردم صمیمی و مهربان این منطقه این فرصت را قابل دسترس­تر می­کند.

در پایان به پیشنهاد محمدرضا سمندر عکاس همدانی  و مسئول گروه کارگاه های برتر عکاسی در همدان مقرر شد برای پیوند و ارتباط بیشتر بین عکاسی و عکاسان دو شهر، جمعه آینده تعدادی از  عکاسان سنقری در  مستر کلاس مریم زندی که در همدان برگزار خواهد شد شرکت کنند .

نویسنده: حسین زندی