عقد تفاهم‌نامه مدیریت مصرف با بیش از 10هزار مشترک همدانی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اجرای طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف در تعرفه‌های مختلف گفت: امسال 10 هزار و 209 تفاهمنامه با مشترکین کشاورزی، اداری، صنعتی و دارای مولد در مجموع حدود 220 مگاوات منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، شیرزاد جمشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به گرم شدن هوای کشور و به تبع آن استان همدان اظهار داشت: با توجه به این امر مدیریت مصرف برق بیش از پیش حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی ما نسبت به بلند مدت حدود 31 درصد کاهش داشته است، گفت: از ابتدای سال زراعی (از مهر سال 1399) نیز 44 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به افزایش 2.6 درجه‌ای دما در استان افزود: میزان مصرف برق استان نیز در تمام تعرفه‌ها 34.1 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به سهمیه تعیین شده توانیر برای پیک بار استان عنوان کرد: با توجه به شرایط ذکر شده و پیش‌بینی افزایش 5 درجه‌ای دما در این هفته نیازمند مدیریت مصرف برق در استان هستیم چراکه در صورت افزایش مصرف از سقف پیک تعیین شده استان، احتمال خاموشی وجود دارد.

جمشیدی عنوان کرد: از سوی دیگر نیز چاه‌های آب کشاورزی، امسال زودتر وارد مدار شدند که طی 2 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 206 درصد افزایش مصرف در این بخش را داریم.

وی با تأکید بر کاهش 10 درصدی مصرف توسط مشترکین برق استان گفت: با توجه به اینکه بخشی از تولید برقابی را از دست داده‌ایم و تناسب بین تولید و تقاضا برهم خورده است، در صورت عدم مدیریت مصرف بخشی از جامعه هدف ما با مشکل تامین برق مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود یاری‌گر ما در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف انرژی و کاهش 10 درصدی مصرف برق باشند تا بتوانیم برق پایدار را برای مشترکین فراهم کنیم.

وی با اشاره به برخی از راهکارهای مدیریت مصرف تصریح کرد: ساعات اوج مصرف در روز از ساعت 12 تا 18 و در شب از 20 تا 24 است که باید سعی کنیم از کولر گازی و لوازم پرمصرف برقی در این ساعات استفاده نکنیم.

جمشیدی با اشاره به نکاتی در خصوص استفاده از کولرها نیز افزود: استفاده از سایبان برای کولر علاوه بر افزایش بازدهی آن، به طور قابل توجهی مصرف برق را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود در استفاده از کولر آبی، از دور کُند آن استفاده کنیم، گفت: 25 تا 26 درجه دمای محیط مناسب بوده که خواهشمند است مشترکین این را مدنظر قرار دهند و در صورت استفاده از کولر گازی آن را بر روی این دما تنظیم کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان یادآور شد: خاموش کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از نور طبیعی و… نیز از راهکارهای ساده مدیریت مصرف برق هستند که با رعایت آنها می‌توانیم با کمترین مشکل و تنش، پیک بار تابستان را مدیریت کرده و از این مرحله عبور کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف در تعرفه‌های مختلف اظهار داشت: امسال 10 هزار و 209 تفاهمنامه با مشترکین کشاورزی، اداری، صنعتی و دارای مولد، در مجموع حدود 220 مگاوات منعقد شده است تا در ساعاتی که نیاز است به کمک ما بیایند و در قبال آن پاداش دریافت کنند.

جمشیدی از ارسال 7 هزار و 419 پیامک از ابتدای خرداد ماه برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان و 38 هزار پیامک برای مشترک پرمصرف خبر داد و افزود: بیش از 817 اداره نیز توسط اکیپ‌های تشکیل شده با همکاری بسیج و دفتر حراست مورد بازدید قرار گرفته است که گزارش هفتگی پایش ادارات به استانداری ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات اجرایی بازدید از 2 هزار و 108 مرکز تجاری استان است که طی آن 780 اخطار و تذکر به مراکز داده شد و 9 مشترک پرمصرف تجاری نیز که به هشدارها توجه نکردند با هماهنگی مراجع قضایی قطع شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها، شبکه‌های مجازی، ارسال پیامک برای مدیران و مردم برای رعایت الگوی مصرف برنامه‌ریزی شده و به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی ایجاد تعامل با 250 رابط انرژی در ادارات استان و ارسال پیامک رعایت الگوی مصرف، هماهنگی با 3 صنعت بالای 3 مگاوات استان برای کاهش 60 درصدی دیماند مصرفی را از دیگر اقدامات این شرکت برشمرد.

جمشیدی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری پیک روز 8 درصد و پیک شب 6 درصد رشد داشت، ابراز داشت:  در خرداد ماه با همراهی مشترکین و مدیریت مصرف این رشد به 1.3 درصد رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از کشف 91 مزرعه رمز ارز غیرمجاز با وجود یک هزار و 861 ماینر در استان خبر داد و گفت: این تعداد حدود 3.4 مگاوات مصرف برق داشتند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 25 مزرعه با 251 دستگاه ماینر و مصرف 512 مگاوات انرژی کشف و ضبط و تحویل مراجع قضایی شده است.

وی یادآور شد: افرادی که محل ماینرهای غیرمجاز را به شرکت اطلاع‌رسانی کنند تا 10 میلیون تومان پاداش دریافت می‌کنند.

جمشیدی با اشاره به تلفات برق استان نیز بیان داشت: در حال حاضر با اقدامات خوبی که در حوزه فنی و غیر فنی صورت گرفته، تلفات استان از 10.18 درصد به 9.7 درصد رسیده است.

وی گفت: جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز، تعویض 15 هزار لوازم اندازه‌گیری مشترکین، اصلاح روش‌های قرائت و قبوض مصرفی، اصلاح اتصالات سست در شبکه و کابلی کردن آنها و… نیز از جمله اقدامات انجام شده در حوزه کاهش تلفات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان یادآور شد: در زمینه استفاده از  نیروگاه‌های خورشیدی نیز درحال حاضر 6 نیروگاه 7 مگاواتی و یک نیروگاه یک مگاواتی در استان فعال است و همدان با 280 روز آفتابی شرایط ایده‌آلی برای استفاده از این انرژی خدادادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: چهار نیروگاه مقیاس کوچک نیز در مجموع با ظرفیت 18 مگاوات در همدان فعال است که با تمام ظرفیت به پیک بار استان و کشور کمک می‌کنند.