ارائه خدمات حمایتی محله‌محور با توسعه مشارکت‌های مردمی

در فاز دوم و پس از افتتاح خانه هلال در ۶منطقه کم‌برخوردار منتخب برای اجرای طرح مشارکت اجتماعی داوطلبان هلال‌احمر، آئین رونمایی از کمک‌های مومنانه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، سکونت بر روی کره زمین از آغاز پیدایش بشر تا کنون تحولات بسیاری را از سر گذرانده است.

وقوع انقلاب صنعتی، گذر از عصر اطلاعات و ورود به عصر ارتباطات، افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها را به امید کسب درآمد بیشتر با کار یدی کمتر سبب شد. مهاجرت بی‌رویه نیروی جوان جویای کار به کلانشهرها و ناتوانی در تأمین هزینه‌های زندگی شهری، در اندک زمانی منجر به وقوع حاشیه‌نشینی شد. پیامد این پدیده، افزایش بافت‌های ناپایدار و فرسوده در حاشیه شهرهاست که با دورنمایی از وقوع محتمل بلایای طبیعی، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و از دیگر سو، با ایجاد شکاف عمیق میان فقیر و غنی در یک شهر و نمایان ساختن اختلاف طبقاتی، مطالبات مختلف اجتماعی و فرهنگی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

در همین زمینه جمعیت هلال‌احمر که علاوه بر نقش امدادی خود در زمان حوادث، در زمینه‌های مختلف اجتماعی نیز در کنار مردم بوده است، طرح مشارکت اجتماعی داوطلبان با هدف تاب‌آوری اجتماعی و خدمات حمایتی محله محور در سکونتگاه‌های کم برخوردار را اجرایی کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان در آئین رونمایی از کمک‌های مؤمنانه در مسجد المهدی کوی کوثر همدان که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شد، در توضیح این طرح گفت: طرح مشارکت اجتماعی داوطلبان در ۲۰۲۰ محله در سطح کشور اجرا می‌شود و هدف اصلی آن بهبود شرایط کالبدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق کم‌برخوردار است.

علی سنجربگی با بیان اینکه ۶منطقه در استان همدان برای اجرای طرح مشارکت اجتماعی داوطلبان هلال‌احمر در نظر گرفته شده است، اولین قدم در اجرای این طرح در محله‌های منتخب را راه‌اندازی خانه‌های هلال عنوان کرد و افزود: خانه هلال این محله‌ها، مصادف با هفته هلال‌احمر با حضور مسئولین ذیربط در هر شهرستان افتتاح شد و خدمات خود را آغاز کرد.

وی از جذب داوطلبان و جلب مشارکت خیرین از طریق اعضای این خانه‌های هلال سخن گفت و ادامه داد: به همت این خیرین و نیکوکاران، تعداد ٨١٠سبد غذایی به ارزش مجموعأ سه ميليارد ریال تهیه و سوم خرداد، مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر، بین نیازمندان شناسایی شده توزیع می‌شود.

مدیرعامل هلال احمر همدان در پایان، توسعه مشارکت مردمی را لازمه ارائه خدمات حمایتی محله‌محور دانست و خواستار همکاری همه دستگاههای ذیربط برای موفقیت در اجرای این طرح ملی شد.
.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان همدان نیز در این مراسم با اشاره به نیازسنجی و بررسی‌های صورت گرفته، از کوی کوثر در شهرستان همدان، محله‌ سرِ جو در شهرستان ملایر، محله کولی آباد در شهرستان کبودرآهنگ، روستای چنار در شهرستان اسدآباد، روستای ماماهان در شهرستان فامنین و روستای لامیان در شهرستان تویسرکان به عنوان مناطقی نام برد که در استان همدان برای اجرای طرح مشارکت اجتماعی داوطلبان انتخاب شده اند.

سیلوانا صلح میرزایی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱هزار وسيصد سبد معیشتی بین نيازمندان و آسیب‌دیدگان متأثر از کرونا توزیع شده است، افزود: در مناسبت‌های مختلف، توزیع سبدها غذایی در میان نيازمندان را در قالب طرح کمک‌های مؤمنانه اجرایی خواهیم کرد‌.