سالروز فتح خرمشهر فرصتی برای بازبینی تاریخ مقاومت ایران است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان معتقد است: بی‌تردید سوم خرداد و سالروز حماسه فتح خرمشهر فرصت مغتنمی برای بازبینی و بازشناسی تاریخ بلند مقاومت ملت ایران است، ملتی که با انقلاب خونین خود راه جدیدی را فرا روی بشریت گشود.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، ابراهیم مولوی در هشتمین جلسه صحن شورا ضمن تبریک سوم خرداد؛ سالروز فتح خرمشهر، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، گفت: این روز افتخاری برای ایران و ایرانی است که باید آن را پاس داشت.

مولوی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در خصوص فتح خرمشهر اظهار کرد: پاسداشت این روز، گرامیداشت ارزش‌های اسلامی است؛ زیرا در این روز، رزمندگان اسلام صادقانه و راستین وارده میدان شده و توانستند خرمشهر را از دست مزدوران بعثی‌ آزاد کنند.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و ایثارگران دوران دفاع مقدس یادآور شد: رزمندگان دلیر همدانی در قالب چند گردان برای آزادی خرمشهر و پس گرفتن خاک پاک ایران از دست مزدوران، دلاورمردانه جنگیدند و بسیاری شهید شدند که از جمله آنها شهید محمود شهبازی است که باید قدردان خون شهدا باشیم.

نایب رئیس شورای شهر همدان گفت: سالگرد حماسه‌ آزادسازی خرمشهر، روز ملی مقاومت و یادآور نقطه عطف سال های روشن دفاع مقدس و روزهای غریبِ اتکای مظلومانه‌ آسمانی‌ترین انسان‌هایی است که گمنامی جهاد در راه خدا و فضیلت های معنوی دفاع از شرف و نوامیس و ارزش های مقدس این خاکِ پاک را بر مادیات و شهرت دنیوی ترجیح دادند و به سرافرازیِ ماندگار، پیوند خوردند.

* تأکید بر تعیین‌تکلیف پروژه تقاطع شهید همدانی

مولوی در ادامه جلسه بر تعیین‌تکلیف پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی تأکید کرد و افزود: ضروری است شهردار و مشاور طرح در صحن شورا حضور یافته ونسبت به ارائه گزارش دلایل ریزش پل در چند ماه گذشته و اقدامات اساسی برای اصلاح آن اقدام کنند در جلسه آتی با حضور مشاور، شهردار و معاونین مربوطه راهکارهای اصلاح این فرایند نیز بررسی خواهد شد.

وی تأکید کرد: اعضای شورای شهر همدان به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری وظیفه پاسخگویی به مردم را دارند و پروژه شهید سردار همدانی باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود و این مهم از مطالبات نخست شورای شهر است که می تواند در راستای تسهیل رفت و آمد شهروندان و حل مشکلات ترافیک منطقه ایفای نقش کند.

* ایرادات طرح جامع شهری آسیبی برای آینده شهر است

مولوی همچنین ضمن انتقاد بر نحوه مصوب شدن طرح جامع شهری همدان، اظهار کرد: در خصوص مصوبه اخیر طرح جامع شهری همدان، اکثریت اعضای شورا مخالف این مصوبه بوده و چندین بار ایرادات و مشکلات طرح را به دبیرخانه مربوطه ارسال کرده‌اند؛ اما متاسفانه در خصوص اصلاح موارد اقدامی صورت نگرفته است.

نایب رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه در خصوص طرح جامع شهری همدان، شهردار و شورای شهر مسئولیت مستقیم دارند؛ گفت: متاسفانه نظر شورای شهر در زمینه تصمیم‌گیری و تصویب این طرح لحاظ نشده و نماینده شورا در جلسه تصویب طرح جامع شهری به بیرون از جلسه هدایت شده است.

مولوی با تأکید بر اینکه اکنون طرح جامع شهری همدان جزو مطالبات مردم از شورای شهر است که ما باید پاسخگو باشیم؛ ادامه داد: طرح جامع شهری سند افق ۲۰ ساله شهر همدان است که نقشه راه توسعه را نشان می‌دهد و اگر ایرادی داشته باشد قطعاً در بلندمدت مشکلاتی را برای مدیریت‌شهری و شهر به وجود خواهد .

وی  عمده ایرادات طرح جامع شهر همدان را ایرادات ساختاری، عدم تعیین پهنه‌های بلند مرتبه سازی در مناطق با اولویت دار، بلاتکلیف ماندن برخی از اراضی شهری که بالای ۴۰ سال سابقه ساخت و ساز و سکونت در آن ها است، عدم توجه به سلسله مراتب دسترسی و ترافیکی شهر، رهاشدگی توسعه پایدار و تامین زمین و مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه و … برشمرد.

مولوی همچنین گفت: هرگونه عملکرد مثبت یا منفی شورای شهر حاصل عملکرد تمامی اعضای شورا بوده و تصمیماتی که در این پارلمان شهری اتخاذ می‌شود، بر اساس خردجمعی است و عامل به فرد نیست؛ پس در خصوص هرگونه اقدامات صورت گرفته، همه ما باید پاسخگو باشیم.