تاریخ سفال ایران و همدان در کتاب «سفالگری و سفال در ایران و همدان»

کتاب «سفالگری و سفال در ایران و همدان» به همت فرهاد امینی به عنوان بیست و چهارمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان با موضوع سفال و سفالگری(دوره اسلامی) در ایران و همدان، به مناسبت هفته هنر انقلاب رونمایی می شود.

به گزارش فردای همدان، دبیر دانشنامه استان همدان با بیان اینکه این کتاب شامل نُه گفتار است و تلاش کرده با نگاهی نو و تحقیقی، سفالگری ایران، به‌ویژه همدان را در دوره‌ی اسلامی بررسی و بازنویسی کند، گفت: مؤلف با دیدگاهی آکادمیک و نظا‌مند، ابتدا به معرفی روش پژوهش در سفالگری دوره‌ی اسلامی پرداخته و سپس سیر تاریخی ساخت سفال را تبیین کرده است.

تیمور آقامحمدی با اشاره به اینکه این کتاب، سفالگری ایران را در دوره‌ی اسلامی به ترتیب در چهار گفتار معرفی و بررسی کرده، افزود: سده ‌های نخستین اسلامی (شامل دوره‌ی اموی، اوایل دوره‌ی عباسی، سفال‌های نیشابور و ساری)، دوره‌ی سلجوقی و خوارزمشاهی، دوره‌ی ایلخانی و تیموری، دوره‌ی صفوی و قاجار که هریک از این گفتارها به تنهایی پژوهشی مستقل و درخور به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان، اصلاح دسته‌بندی ‌های نادرست و رایج در عرصه سفال و سفالگری را از نقاط قوت و متمایز کتاب دانست و گفت: این اثر سفالگری استان همدان شامل داده‌های سفالی به‌دست‌آمده از کاوش، سفال‌ های موزه‌ای و سفال‌گری قدیم لالجین را در دو گفتار جداگانه، مطالعه و بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب فوق در584 صفحه و از مجموعه دانشنامه حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است گفت: در بخش پیوست کتاب نیز بیش از 60 نگاره‌ رنگی سفال درج شده است و نمایگان و فرهنگ مختصر اصطلاحات نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.