جای خالی یک کرسی فرهنگی در پارلمان شهری

اگر به دنبال توسعه هستیم باید درپی انسان هایی توسعه یافته از نظر فرهنگی و اجتماعی باشیم و در برنامه ریزی های آینده شهری باید نقش فرهنگ بیشتر و ملموس تر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش فردای همدان، معتقدم حداقل یک عضو شورا که اشغال کننده یک کرسی مهم در پارلمان شهری است باید تخصص لازم در حوزه فرهنگ را دارا باشد تا بتواند بستر سازی مناسبی در راستای فرهنگ سازی و ارایه خدمات مطلوب را فراهم سازد و این امری مهم است که در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر همدان به فراموشی سپرده شده و یا کمتر به آن توجهی شده است.

با توجه به اینکه انتخابات شوراها به عنوان پایه ای ترین نهاد دموکراسی اهمیت زیادی در تصمیم گیری های یک شهر دارد و شورای شهر علاوه بر حضور در عرصه های مدیریت شهری، صاحب فضاهای شهری در حوزه های فرهنگی و هنری هم محسوب می شود تا جایی که قانون به صراحت درباره وظایف و مسئولیت های شوراهای شهر اظهار نظر کرده است و اختیاراتی را به این شوراها سپرده است بهترین و کاربردی ترین تصمیمات را می توان برای این مهم اتخاذ کرد.

شهر همدان به عنوان مرکز استان و پایتخت تاریخ و تمدن ایران و البته از مهاجر پذیرترین شهر های ایران که اقوام و طوایف مختلف را در خود جای داده است در مسیر فرهنگ از کانال شورای شهر کم بهره مانده است.

شهرداری بر پایه آماده سازی فضای یک شهر برای بهتر زیستن شهروندان آن شهر است و این درحالی است که شاخصه های مختلفی برای شهر زیست پذیر، وجود دارد که مهمترین آن مسایل فرهنگی است و ارتقای شاخصه های فرهنگی، اجتماعی باعث توسعه شهر و فرهنگ شهر نشینی خواهد شد.

اگر به دنبال توسعه هستیم باید درپی انسان هایی توسعه یافته از نظر فرهنگی و اجتماعی باشیم و در برنامه ریزی های آینده شهری باید نقش فرهنگ بیشتر و ملموس تر مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد خیابان های تندرستی و احداث فرهنگ سراهاو مجموعه های برای اوقات فراغت جوانان، برگزاری و تولید محتوا متناسب با مناسبت های مختلف مطابق با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و طرح هایی نظیر اینها همچون گالری پیاده روها، جشنواره ها و اکسپوهای آثار هنرمندان در نقطه نقطه شهر بسیار حایز اهمیت است.

اعتقاد و باورم این هست که هنر و آثار هنرمندان در قالب جشنواره ها و مهرواره های مختلف در بین مردم باشد و به جای دعوت همشهریان به نمایشگاه ها ، جشنواره ها و رویدادها به میان مردم باید آورده شود . برای نمونه متناسب با مناسبت ها برگزاری نمایش های خیابانی، سینما سیار و نمایشگاهها و گالری ها در سطح محلات و خیابانها به صورت مستمر و منظم برگزار شود.

این موضوع در کنار طرح های عمرانی از نیازهای مهم و اساسی این شهر هستند.

شهر نیاز به روح و سرزندگی دارد و یقینا برگزاری اینگونه رویدادها میتواند به کنش و فعال کردن شهروندان در جهت مشارکت در حوزه های شهری کمکی مضاعف کند.

یادداشت: وحید بهخوش