رشد 15 درصدی استان همدان در توزیع کود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در توزیع کود در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی داشته است، گفت: میانگین توزیع کود استان در مدت 10 سال رشد 45 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، بهروز الیاسی پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور با هدف تامین و تدارک انواع کود شیمیایی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشور سه هزار و 500 کارگزار در کشور دارد تا کود مورد نیاز کشاورزان را به موقع و با بهترین کیفیت در اختیار آنها قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه امسال سه میلیون تن کود ازته، کود فسفاته و کود پتاسه به عنوان کود یارانه‌دار در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار گرفته است، ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشور در سال جاری از تهیه سه میلیون تن کود فراتر رفته و با تامین 300 هزار تن کود ازته در گامی مثبت در این راستا برداشته است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی استان همدان 76 کارگزار در استان همدان دارد، بیان کرد: امسال 99 هزار و 26 تن کود ازته، فسفاته و پتاسه برای استان همدان در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 72 هزار تن کود ازته، بیش از 19 هزار تن کود فسفاته و بیش از 6 هزار تن کود پتاسه برای استان همدان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: شرکت خدمات حمایتی استان همدان آماده توزیع سرک بهاره است.
الیاسی با اشاره به اینکه استان همدان در توزیع کود در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی داشته است، ادامه داد: میانگین توزیع کود استان در مدت 10 سال رشد 45 درصدی داشته است.
وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی برند معتبری و از سوی کشاورزان دارای مقبولیت خاصی است، تصریح کرد: علت این اعتماد اهمیت دادن شرکت به کیفیت به محصولاتی است که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در شرکت خدمات حمایتی همه کود‌ها آزمایش شده و در صورت داشتن استاندارد‌های لازم اجازه توزیع به آنها داده می‌شود، بیان کرد: از کشاورزان درخواست داریم که کود مورد نیاز خود را از عاملیت مجاز خریداری کنند.
وی با بیان اینکه در سال جهش تولید یکی از حرکت‌های انجام شده طرح خود کفایی پایدار در تولید کود‌های فسفاته و پتاسه بود، اضافه کرد: از سه میلیون و 200 هزار تن کود تامین شده در کشور، دو میلیون و 400 هزار تن مربوط به کود ازته و تولید داخل است.
الیاسی با اشاره به اینکه 600 هزار تن از کود تامین شده در کشور مربوط به کود پتاسه و فسفاته و این کود‌ها وارداتی هستند، افزود: برای تامین این دو کود ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در توزیع کود شیمیایی رصد و پایش کود‌هایی است که در اختیار کارگزاران قرار داده می‌شود، بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی اقدام به ایجاد یک گروه رصد و پایش کرده و با اعزام این گروه به کارگزاری‌ها نظارت مستقیم به توزیع کود‌ها دارد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های مهم شرکت خدمات حمایتی انعقاد تفاهمنامه با تولید کننده داخلی کود است، اضافه کرد: علاوه بر سه کود ازته، فسفاته و پتاسه کشاورزان نیاز به کود‌های دیگر دارند و شرکت برای تامین کود‌های دیگر مورد نیاز کشاورزان با تولید کننده داخلی بعد از آزمایش کود‌ها تفاهمنامه انعقاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان می‌توانند اطمینان داشته باشند که کود‌های یارانه دار و غیر یارانه‌ای از استاندارد برخوردار هستند، بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی برای تامین کود با 60 تولید کننده داخلی قرارداد دارد.
الیاسی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات انجام شده در سال جاری صدور کشاورز کارت بود، افزود: از طریق کشاورز کارت وام‌هایی با سود 12 درصد برای خرید سه کود ازته، فسفاته و پتاسه در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
وی افزود: سامانه 1559 با شعار «با ما کشاورزان تنها نیستند» راه اندازی شده و این سامانه با هدف ارائه اطلاعات، بروز کردن کشاورزان، ارائه گزارش هوا شناسی، توسعه کودی و … خدماتی ارائه می‌کند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان در ادامه به توزیع بذر گلرنگ در استان همدان اشاره کرد و افزود: سال جاری در استان همدان 60 تن بذر گلرنگ وارداتی تامین شد که که 25 تن در داخل استان و 34 تن بین سایر استان‌ها توزیع شد.