«دانشنامه تاریخ شفاهی همدان» اقدامی بدیع و مکمل دانشنامه فرهنگ و تمدن استان

«دانشنامه تاریخ شفاهی همدان»، با محوریت تاریخ معاصر استان شامل: اواخر قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دستور کار حوزه هنری همدان قرار گرفت.

به گزارش “فردای همدان”، عضو شورای علمی و اجرایی دانشنامه استان همدان با بیان اینکه تاریخ شفاهی تفاوت عمیقی با خاطره نگاری دارد افزود: در تاریخ شفاهی مصاحبه کننده ی متخصص و مطّلع، با سؤالات دقیقِ تخصصی و از پیش بررسی و طراحی شده به روش علمی به مصاحبه با پیشکسوت و ریش سفیدی می نشیند و سپس داده ها را تحلیل و اطلاعات احصا شده را مکتوب می­کند.

شهرام غفوری ضرورت تاریخ شفاهی استان را در ثبت علمی تجارب پیشکسوتان همدانی، قبل از نبودشان در بین ما دانست و تصریح کرد: متأسفانه تاریخ شفاهی به روش آکادمیک در استان همدان کم رنگ است و اگر این امر مهم به درستی و علمی انجام پذیرد برگ زرینی در تاریخ معاصر استان برای آیندگان خواهد بود.

این پژوهشگر تاریخ اجتماعی و مدرس دانشگاه، انتخاب موضوع پژوهش و شناسایی مصاحبه شوندگانِ مرجع را بسیار مهم دانست و گفت: مصاحبه گران این عرصه نیز باید اهل مطالعه و علاقمند به تاریخ معاصر استان همدان باشند و حوزه هنری استان همدان نیز آموزش های لازم را به افراد واجدالشرایط خواهد داد.

دکتر غفوری، تاریخ همدان را تاریخی پرفراز و نشیب و ارزشمند اعلام کرد و افزود: گستره فعالیت تاریخ شفاهی آکادمیک در استان همدان بسیار وسیع است و شامل تاریخ شفاهی مردم همدان، بازاریان و بازار، سفال و چرم، فرهنگیان و آموزش و پرورش، استادان و دانشگاه ها، نیروهای نظامی و انتظامی، مدیران و نمایندگان، مبارزان انقلاب، ایثارگران و … می شود و علاقمندانِ فعالیت در این عرصه می توانند پیشنهادهای خود را به دبیرخانه دانشنامه استان همدان جهت بررسی ارائه کنند.

گفتنی است در دانشنامه استان همدان تا کنون 22 اثر مکتوب و 8 اثر غیر مکتوب تولید شده است و کتاب «انقلاب از نگاه عکاسان همدانی» نیز اثری است که رخدادهای انقلاب اسلامی را در سال‌های 1357 تا 1359 در عکس‌هایی ماندگار از نگاه عکاسان همدانی به تصویر کشیده است و مراحل پایانی انتشار را در این بخش از دانشنامه می‌گذراند.