نیروگاه شهید مفتح کل نیاز برقی استان همدان را تامین می‌کند

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان گفت: نیروگاه شهید مفتح کل نیاز برقی استان همدان را تامین می‌کند و مازاد آن را به استان‌های همجوار می‌فرستد.

به گزارش خبرنگار “فردای همدان”، عبد المجید دیناروند، در بازدید خبرنگاران از نیروگاه شهید مفتح همدان، اظهار کرد: این نیروگاه یک نیروگاه هزار مگاواتی است و توان تولید نیروگاه شهید مفتح می‌تواند ۱۰۰ میلیون لامپ ال ای دی را روشن کند.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان افزود: نیروگاه شهید مفتح کل نیاز برقی استان همدان را تامین می‌کند و مازاد آن را به استان‌های همجوار می‌فرستد.

وی با بیان اینکه استان همدان در تابستان گذشته ۶۰۰ وات برق مصرف کرد و چه کسی می‌تواند با وجود برق، انرژی را از سبد خانوار حذف کند، بیان کرد: وجود نور و انرژی پاک در استان همدان لازم است.

دیناروند در ادامه با اشاره به دود تولید شده از سوی نیروگاه مفتح، گفت: تا زمانی که مازوت با مشخصات کنونی وارد هر نیروگاهی شود، شرایط بهتر از این نمی‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به پساب نیروگاه، عنوان کرد: آب صنعتی به نیروگاه شهید مفتح داده می‌شود و این آب در حد آب شرب نیست.

وی با تاکید بر اینکه در ۲۴ گذشته ۷۶۰ تن در ساعت آب مصرف شده است، اظهار کرد: آبی که شرکت آب منطقه‌ای برای نیروگاه می‌فرستد، شرایط خوبی دارد اما آب صنعتی است و برای تبدیل شدن به آب مقطر خیلی کار دارد.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان در رابطه با پساب نیروگاه شهید مفتح با بیان اینکه اداره کل محیط زیست به صورت ناگهانی، دوره‌ای و خود اظهاری نیروگاه را بررسی می‌کند، گفت: خروجی پساب‌ها به نحوی است که به محیط زیست آسیب وارد نمی‌کند و حتی کشاورزان خواهان پساب نیروگاه هستند.

دیناروند با بیان اینکه در گذشته نیروگاه شهید مفتح ۲۷ حلقه چاه داشت، ادامه داد: اما اکنون فقط دو حلقه چاه فعالیت دارد و ۲۵ حلقه از مدار خارج شده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه نسبت مصرف آب نیروگاه شهید مفتح با تمام چاه‌های مجاز ثبت شده کنتور دار طبق آمار مدیرعامل آب منقطه‌ای استان همدان دو درصد مصرف بوده است، اظهار کرد: آیا این دو درصد می‌تواند منطقه را خشک کند.

وی با تاکید بر اینکه آیا با این که بگوییم نیروگاه مفتح دشت کبودرآهنگ را خشک کرده می توانیم خود را پشت این موضوع پنهان کنیم، افزود: گفته می شود که نیروگاه مقصر خشک شدن دشت کبودرآهنگ است اما با این گفته‌ها چاه‌های غیر مجاز زیاد شدم

دیناروند با بیان اینکه از طریق نقشه هوایی می‌توان فهمید که چه کسی فروچاله با کف شکنی ایجاد کرده است، عنوان کرد: هر زمان صورت مسئله را درست تعریف کردیم به جواب خوبی رسیدیم ولی در حال حاضر صورت مسئله کج تعریف شده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به گردش مالی نیروگاه شهید مفتح، گفت: نیروگاه در استان همدان ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: نیروگاه شهید مفتح به نیروی فنی و قطعات خارجی نیاز ندارد و تمام تجهیزات و تکنولوژی بالا در کشور تولید می‌شود و همه چیز ساخت داخل و با توان مهندس‌های ایرانی است؛ دانش ساخت نیروگاه فعلا بومی نشده بلکه دانش نگهداری و بهره برداری بومی شده است

دیناروند با اشاره به اینکه نیروگاه کلاس اف ۶۵ درصد توان تولید برق دارد، اظهار کرد: نیروگاه بخاری در بهترین حالت روی کاغد ۴۰ درصد و در عمل ۳۹ درصد راندمان دارد و کشور به سمت نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی با راندمان ۶۵ درصد می‌رود.

معاون تولید نیروگاه شهید مفتح همدان نیز در ادامه با اشاره به یک نامه رسمی به تاریخ ۵ خرداد ماه سال ۹۴ از سوی مرتضی عزالدین مدیرعامل وقت آب منطقه ای، اظهار کرد: در این نامه آمده که تعداد چاه های مجاز در دشت کبودرآهنگ دو هزار و ۹۱۵ حلقه چاه است که ۵۱۱ میلیون متر مکعب برداشت آب دارند که این مقدار برداشت آب معادل ۳۰ سد اکباتان است.

پژمان اختری با بیان اینکه این آمار رسمی آب منطقه‌ای است، افزود: در ادامه نامه اشاره شده براساس کنتور آب برداشت نیروگاه در سال ۹۳ هفت دهم درصد کل برداشت بوده و نیروگاه از یک درصد هم کمتر مصرف کرده است حال آنکه این موضوع در زمانی بوده که برج خشک راه اندازی نشده بود.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح ۱۰۰ درصد برق استان همدان را در بدترین شرایط تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: ۲۸ تیر ماه امسال مصرف برق رکورد زد اما نیروگاه شهید مفتح برق استان را تامین کرد و کمترین خاموشی را در استان داشتیم.