باید تابلوی همدان را به لرستان شمالی تغییر دهیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با گلایه و انتقاد از انتصاب مدیران غیربومی در همدان گفت: باید تابلوی همدان را به لرستان شمالی تغییر دهیم.

به گزارش پایگاه خبری«فردای همدان»؛ ابراهیم مولوی عصر امروز در صحن علنی شورای شهر همدان با حضور حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: وجود مدیران غیربومی در همدان باعث شده به این نتیجه برسم که باید تابلوی همدان را به لرستان شمالی تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه در این هفته گذشته ببینید چند مدیر غیربومی آوردند و بچه‌های همدان را قلع و قمع کردند گفت: خدا را خوش نمی‌آید!

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: حرفی هم ما می‌زنیم داستان درست می‌کنند اما حداقل نماینده‌ها ورود کنند و بخواهند چراکه امروز مدیران غیربومی نه دلسوزند و نه حین کار و بعد از آن پاسخگو نیستند؛ هرچه می‌گوییم می‌گویند درست می‌شود و به فرداها موکول می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سه سال گذشته در حوزه توانمندسازی مناطق حاشیه شهر به اندازه ۳۰ سال کار انجام شده گفت: با وجود اینکه شرایط بد اقتصادی که همه شهرداری‌ها دست به گریبان بودند اما شهرداری همدان نمره قبولی گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز اظهار کرد: موضوعاتی در سطح کشور به ویژه چند روز اخیر در خصوص تصمیمات مجلس نسبت به مسئله ارزش افزوده وجود دارد و نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.

حمید بادامی‌نجات بیان کرد: اتفاقاتی در چند سال گذشته مخصوصاً در ماه‌های اخیر از طرف برخی از نهادهای نظارتی و دولتی افتاده و بروز کرده که مشخص می‌کند هدف اصلی از این اتفاقات و اقدامات و اظهار نظرها، هدف قرار دادن اصالت و موجودیت نهاد شورا و بی‌خاصیت و بدنام کردن این نهاد مردمی و نماد مردمسالاری دینی است. 

وی خاطرنشان کرد: با وجود جایگاه بی‌بدیل شورا در قانون اساسی و سیاست‌ها و دستورات امام(ره)، فرمایشات مقام معظم رهبری و چشم‌انداز نظام متاسفانه این مجموعه در سال‌ها و ماه های اخیر مورد تهاجم و تخریب قرار گرفته و موثر واقع شده که اگر توسط دلسوزان و مقامات مسؤول جلوگیری نشود، بدون شک شوراها در معرض خطرات جدی قرار خواهد گرفت.

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و مالی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه از جمله تهدیداتی که در سال‌های اخیر شروع و در ماه‌های اخیر به نتیجه رسیده را می توان در مواردی اشاره کرد گفت: هجمه شدید علیه شوراها، ورود به حوزه اختیارات شوراها از طریق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و حذف اختیارات نظارتی و حسابرسی، لغو و حذف اختیار تصویب رفع عوارض محلی از جمله مواردی است که می‌توان برشمرد.

 بزرگنمایی و تسری تخلفات برخی از اعضای شورا

وی تاکید کرد: در اقدام اول، بزرگنمایی و تسری تخلفات برخی از اعضای شوراها بوده بدون توجه به اینکه در خانواده ۱۲۶ هزار نفری شوراهای شهر و روستای کشور اگر حتی یک درصد از این‌ها هم دچار خطا شوند تعداد آن یک هزار و ۲۶۰ نفر می‌شود و این در حالی است که تنها کمتر از ۱۰۰ نفر در کل کشور دچار انحراف تخلف اثبات شده توسط محاکم قضایی شده‌اند.

بادامی ادامه داد: این یعنی کمتر از یک دهم درصد و این امر هم با آموزش و فرهنگ‌سازی و برخی نظارت‌ها قابل کاهش است؛ انصاف نیست که فساد یک درصدی را به خانواده بزرگ شورایی کشور نسبت داد و این مجموعه مورد اعتماد مردم متهم به عدم کارایی و عدم مشروعیت شود.

وی با بیان اینکه در اقدام دوم، سالهاست وزارت کشور با صدور بخشنامه‌ها و دستورات به استانداری‌ها، روز به روز از اختیارات شوراها کاسته و آن را برای خود مصادره می‌کند گفت: از جمله این موارد می‌توان به مخالفت وزارت کشور با ایجاد مراکز پژوهشی در شورای مراکز استان‌ها، ارسال بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ماده ۱۶ و ۱۷، تعیین سقف برای بودجه شوراها و تدوین آیین‌نامه‌هایی از قبیل آیین نامه اجرایی ماده 90 (هیئت تطبیق) و… اشاره کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و مالی شورای شهر همدان عنوان کرد: امروز شورای شهرها را چنان محدود کرده‌اند که برای دریافت بودجه جاری خود نیز دچار مشکل شده است.

وی گفت: این در حالی است که شورای کلانشهری مثل همدان باید بودجه خود را با نظر وزارت کشور صرفاً برای حق‌الجلسات و هزینه‌های جاری خود پیش بینی کند، غافل از اینکه شوراها برای انجام وظایف ۳۴ گانه خود در ماده ۸۰ نیازمند طرح های مطالعاتی و نظارتی و قانونگذاری هستند.

دود واگذاری اختیارات عوارضی به وزارت کشور به چشم مردم می‌رود

علی فتحی؛ رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز گفت: در خصوص سلب اختیارات عوارض محلی از شوراها آیا مجلس نسبت به اجرایی شدن آن فکر کرده، چرا که از لحاظ بافت شهری و سایر موضوعات دولت و وزارت کشور نمی‌تواند برای آن عوارض بنویسد.

 رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه معتقدم بالاخره طرحی به مجلس داده‌اند و رای آورده است اظهار کرد: باید دید اصل و منطق آن چه بود و باید اظهار نظر کرد ضمن اینکه اگر نقدی هم هست مطرح شود.

علی رحیمی‌فر با بیان اینکه در شورای دوره چهارم بیشتر توافقات شهرداری در شورا بررسی می‌شد و بعد اجرا اما از زمانی که هیات انطباق ورود کرد اختیارات شورا گرفته شد افزود: ما به تجربه آموخته‌ایم که شاید این کار درست نبود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هر روز از مدیریت یکپارچه شهری فاصله می‌گیریم خصوصا با مصوبه‌ای که اخیرا مجلس وضع کرده و اختیارات شورا را کمتر می‌کند گفت: با توجه به تاکید هیات انطباق و این مصوبات، شورای شهر را هیچ کاره می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس