ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی در همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: خرید و فروش امتیاز مسکن ملی در استان همدان ممنوع است و در صورت مشاهده، سهمیه مسکن فرد فروشنده، باطل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری«فردای همدان»؛ داریوش حسینی با اشاره به اینکه در این طرح نزدیک به ۱۸ هزار خانواده موفق به ثبت نام شدند، افزود: تاکنون به طور قطع برای نزدیک به پنج هزار خانواده زمین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: متاهل بودن (به استثناء دختران مجرد بالای ۳۵ سال)، نداشتن خانه توسط خود و همسر، خانه اولی بودن، پنج سال سکونت در شهر مورد نظر و سبز بودن فرم «ج» آن‌ها (استفاده نکردن از تسهیلات و یارانه‌های ارگان‌های دولتی) از شرط‌های لازم ثبت‌نام متقاضیان در این طرح است.

حسینی ادامه داد: زمین‌های تامین شده برای این طرح در شهر همدان در مناطق، شهرک بهشتی، شهرک مدنی و شهرک فرهنگیان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ما فقط زمین را تامین می‌کنیم و ساخت آن بر عهده تعاونی‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی است، بیان کرد: اگر قیمت زمین یک سوم قیمت ساخت باشد، زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله و اگر بیشتر از آن باشد به صورت فروش اقساطی به متقاضیان واگذار می‌شود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان گفت: ۱۰۰ میلیون تسهیلات اقدام مسکن به متقاضیان واگذار می‌شود و تا مشخص شدن وضعیت این داوطلبان، ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای متقاضیان این مسکن‌ها به ازای هر واحد ۴۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت اولیه تعیین شده است که نزدیک به ۶۰۰ متقاضی این مبلغ را واریز کرده‌اند.

حسینی تاکید کرد: اگر مردم مبلغ کل ساخت مسکن را واریز کنند تا یک‌سال آینده واحدهای آن‌ها ساخته و تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام نظر کارشناسان، در تاریخ امروز، به ازای ساخت هر متر مربع نزدیک به مبلغ چهار میلیون تومان وجه نیاز است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی همدان گفت: عملیات ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم آغاز شد و متقاضیان خوبی داشتند؛ اما در چند سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ متقاضی این مسکن ها در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر انصراف دادند.

وی ادامه داد: با آغاز طرح اقدام ملی و تولید مسکن، مسکن‌های مهر بدون متقاضی استان، در قالب جدید ارائه می‌شود.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ همدان با وسعت نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع، حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، استان همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده‌است.

در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته می‌شود.

متاهل و سرپرست خانوار بودن، سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، توانایی پرداخت اقساط، توانایی تامین هزینه ساخت و نیز فاقد مالکیت مسکونی از سال ۱۳۸۴ به بعد از جمله شرایط مورد نیاز برای متقاضیان دریافت مسکن ملی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا