بافت تاریخی نهاوند مطالعه می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: با توجه به اینکه بناهای واجد ارزشی در بافت تاریخی نهاوند وجود دارد تصمیم گرفتیم بافت تاریخی شهر را مطالعه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری«فردای همدان»؛ محسن جانجان اظهار کرد: در این مطالعه بناهای واجد ارزش داخل بافت را شناسایی کرده و نسبت به ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی اقدام می‌کنیم و در نهایت برای مرمتشان اعتبار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه این اقدام از تخریب بناهای با ارزش جلوگیری می‌کند، مطرح کرد: یکی از اقدامات مهم برای حفظ هر بنا یا محوطه تاریخی در ابتدا شناسایی و سپس ثبت در فهرست آثار ملی است.

جانجان در ادامه از پایان مرمت فاز اول کاروانسرای سعادت خبر داد و گفت: در بازار قدیمی شهر نهاوند دو کاروانسرای گلشن و سعادت وجود دارد که دو سال قبل در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی اضافه کرد: مرمت کاروانسرای گلشن چند سال قبل انجام شد و از آنجا که در کاروانسرای سعادت طی چهل سال اخیر هیچگونه عملیات مرمتی انجام نشده و در حال تخریب و از بین رفتن بود تصمیم گرفتیم آن را مرمت کنیم.

جانجان توضیح داد: در طول سالیان روی نمای اصلی کاروانسرا گچ یا سیمان زده بودند بنابراین لایه‌برداری را انجام داده و ایوان و تیرهای چوبی را تعویض و مرتب کردیم و فاز اول به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اعتبار فاز دوم مرمت بنا را نیز داده‌ایم، اظهار کرد: در صورت تخصیص اعتبار در فاز دوم نرده‌ها و ایوان طبقه دوم انجام خواهد شد، مرمت اورژانسی بنا در فاز اول انجام و بنا از خطر تخریب نجات یافت همچنین این مرحله از مرمت با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان انجام گرفت.

جانجان گفت: امروزه کاربری کاروانسرای سعادت مانند قدیم است، در گذشته این مکان بارانداز تجار، کسبه و کشاورزان روستاها و شهرهای اطراف بوده است که محصولات خود را در این مکان عرضه می‌کردند، در حال حاضر حجره‌های کاروانسرا با تفاوت نسبت به گذشته فعال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا