توجه به علم و علما از ویژگی‌های تمدن اسلامی است

یک دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم گفت: تمدن اسلامی توسط شخص پیامبر(ص) با تشکیل اولین حکومت اسلامی در شهر مدینه با محوریت قرآن و ائمه ‌اطهار(ع) به اوج شکوفایی خود رسید تمدن اسلامی از چهار ویژگی‌ برخوردار توجه به علم و علما، رواج کتابت و … است.       به گزارش “فردای همدان”، حسن خاموشی، […]

یک دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم گفت: تمدن اسلامی توسط شخص پیامبر(ص) با تشکیل اولین حکومت اسلامی در شهر مدینه با محوریت قرآن و ائمه ‌اطهار(ع) به اوج شکوفایی خود رسید تمدن اسلامی از چهار ویژگی‌ برخوردار توجه به علم و علما، رواج کتابت و … است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، حسن خاموشی، دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم، در رشته نهج‌البلاغه در مراسم اختتامیه بیستمین مسابقات سراسری قرآن کریم و نهج‌البلاغه فرزندان کارکنان شرکت ملی گاز ایران جمعه، 22 مردادماه پیرامون مقاله خود با عنوان «تمدن نوین اسلامی» عنوان کرد: تمدن، به معنای خروج از فرد و وارد شدن به جمع، خروج از بی‌نظمی و ورود به نظم و خروج از جهل و ورود به عقل است.

وی افزود: تمدن اسلامی توسط شخص پیامبر(ص) با تشکیل اولین حکومت اسلامی در شهر مدینه با محوریت قرآن و ائمه ‌اطهار(ع) به اوج شکوفایی خود رسید تمدن اسلامی از چهار ویژگی‌ برخوردار توجه به علم و علما، رواج کتابت و … است.

این متسابق رشته نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: در تمدن نوین اسلامی، انقلاب اسلامی نقش مهمی دارد، انقلابی که در حال حاضر الگویی است برای بیداری کشورهای منطقه، انقلاب اسلامی از دو بخش ابزاری و حقیقی برخوردار است، بخش ابزاری، ارزش‌هایی همچون یشرفت علم است که باعث اقتدار کشور در همه زمینه‌ها و به عنوان پبشرفتی برای کشور محسوب می‌شوند.

خاموشی عنوان کرد: بخش حقیقی که بخش اساسی و آن چیزی که متن اصلی زندگی، به آن وابسته است همان مسئله سبک زندگی شامل ازدواج، نوع لباس، مسکن و غیره است و همانطور که رهبر معظم انقلاب از آن به سبک زندگی تعبیر می‌کند

وی افزود: چالش‌های تمدن نوین اسلامی؛ تهاجم فرهنگی، اختلاف افکنی بین مسلمان با استفاده از نشانه گرفتن مغز انسان‌ها است و مهمترین موانع موجود بر سر راه انقلاب اسلامی، مشکلات اقتصادی بود که می‌توانست مایه‌های مادی و معنوی کشور را از هم بپاشاند و یک کشور را نابود کند، همانطور که پیامبر اکرم(ص) در سوره کافی می‌فرماید: «نزدیک است که فقر تبدیل به  کفر شود».

امیر حسین سیم زر، دانش‌آموز مقطع متوسطه از شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد نیز پیرامون مقاله خود با عنوان «شادی در اسلام » عنوان کرد: یکی از نیازهای انسان شاد زیستن است،  و در تعالیم روح بخش اسلام،  شادابی از جایگاه بالایی برخوردار است و شاد کردن دیگران یکی از بهترین اعمال معرفی شده است.

وی افزود: با استفاده از آیات قرآن می‌توانیم شادی را به دو دسته پسندیده و ناپسند تقسیم کرد، از شادی‌های پسندیده می‌توان به شادی در هنگام اطلاعت از پروردگار، شادی برای احیای حق و شادی در فرح مظلومین اشاره کرد.

این متاسبق رشته مفاهیم خاطرنشان کرد: در دستورهای گوهر بار اسلام نکته‌ها ی ارزشمندی در خصوص ایجاد فضای شاد آمده است  مانند پوشیدن لباس‌های شاد و روشن، بوی خوش، مسافرت و  مواردی از این قبیل که همه برای ایجاد فضای شاد و راندن غم و اندوه بسیار ذکر شده است.

وی اذعان کرد: اما به راستی عواملی  که باعث پایداری شادی انسان می‌شود، ایمان، عبادت، اخلاق نیکو و  یاد خدا است، امام  رضا(ع) در کتاب بحارالانوار می‌فرماید: کوشش کنید که اوقات شما بر چهار بخش باشد، ساعتی برای عبادت، ساعتی برای تأمین معاش، ساعتی برای معاشرت با دیگران  و ساعتی به تفکر و تعقل بگذرد.

وی در ادامه تصریح کرد: مهمترین عواملی که می تواند نوجوانان و جوانان را به شادی برساند تلاش و کوشش داشتن است؛ اما در پایان نتیجه را به خداوند واگذار کنند، در پاره‌ای از اوقات اطرافیان به جهت برخی مشکلات ممکن است دچار غم و اندوه شوند که تلاش جهت رفع این غم و اندوه این مسلمان شادی رابرای ما به همراه خواهد داشت.