افراد جامعه باید از مواد مخدر و آسیب‌های آن مصون باشند

معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: نگاه به فرد درگیر اعتیاد باید، دو سویه یعنی هم درمان‌گر و هم پیشگیرانه باشد.

به گزارش فردای همدان، عباس نجفی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت دهه محرم و با بیان اینکه جامعه اسلامی باید عاری از ناهنجاری‌ها باشد، عنوان کرد: مواد مخدر و اعتیاد بلای خانمان سوزی است که می‌طلبد حساسیت عمیق و ویژه‌ای در جامعه نسبت به این موضوع ایجاد شود و به یک مبارزه با همه جانبه برای خروج از مشکلات نیازمندیم.
   وی با بیان اینکه نگاه‌های برخوردی و سلبی در این حوزه پاسخگو نخواهد بود، ادامه داد: معتاد هم بیمار و هم مجرم است و در رابطه با اعتیاد جرم‌انگاری صورت گرفته ولی نگاه به فرد درگیر اعتیاد باید، دو سویه یعنی هم درمان‌گر و هم پیشگیرانه باشد.
   سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بیان کرد: متاسفانه 80 درصد کسانی که در مراکز ترک اعتیاد دوران درمان را طی کرده‌اند، دوباره به مواد مخدر روی آوردند به همین دلیل باید اقداماتی صورت بگیرد تا از خود گرایش به اعتیاد پیشگیری به عمل آید و علت این گرایش نیز رفع گردد.
   نجفی بیان اینکه اقدامات این حوزه پاسخگو نبوده و تا زمانی که برای مواد مخدر تقاضا باشد، عرضه نیز بالا خواهد بود، افزود: تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر واقعا مجاهدانه است اما به دلیل بالا بودن درخواست و تقاضا مواد مخدر در جامعه و با توجه به گستره وسیع عرضه توسط توزیع‌کنندگان هنوز نتیجه‌ای مطلوبی دیده نمی‌شود.
   وی ادامه داد: کنترل و مهار این بلای خانمان سوز نیازمند تلاش همه جانبه است امکانات و ظرفیت پلیس مبارزه با مواد مخدر محدود است به همین دلیل مسئله پیشگیری بیش از پیش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا زمانی که فرد مبتلا می‌گردد احیاء و بازگشت آن بسیار سخت و هزینه‌آور است.
   سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تاکید بر اینکه افراد جامعه باید از مواد مخدر و آسیب‌های آن مصون باشند و گام اول این مصونیت؛ آگاهی‌بخشی است، ابراز کرد: این تهدید گریبان جامعه را گرفته است و نمی‌توان با یک هشدار ساده از آن رد شد و با تمام توان و ظرفیت باید جامعه را از خطرات و آسیب‌های مواد مخدر آشنا کرد.
 وی با بیان اینکه کشور ما در طول 40 ساله گذشته سخت‌ترین مجازات‌ها و شدیدترین سیاست‌ها را در حوزه مواد مخدر داشته است اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله داریم، اذعان کرد: متاسفانه نقاط آلوده در شهر به نام هستند و برچسب ناسالم بودن به آن خورده است لذا باید این کانون‌ها را ناامن شوند که باید با استفاده از ظرفیت مردمی و دستگاه‌های اجرایی آن را ایمن و سالم سازیم.
   وی همچنین عنوان کرد: باید آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در سطح محلات و خانواده افزایش یابد تا بتوانیم جوانان را از خطرات اعتیاد آگاه سازیم.
   سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بهره‌گیری از نیروی بسیج و سازمان‌های مردم نهاد را در محلات راهگشا دانست و بیان کرد: بسیج، ظرفیت عظیمی مردمی در خود دارد و تقریبا در بیشتر محلات پایگاه بسیج فعال است لذا باید ضمن آموزش در راستای اطلاع‌رسانی و پیشگیری از خطرات مواد مخدر، از پتانسیل آنها استفاده کنیم.
نجفی با اشاره به ابلاغ “شیوه‌نامه مواجه اجرای طرح ناامن‌سازی نقاط آلوده به تولید و توزیع مواد مخدر با استفاده از ظرفیت بسیج” توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، خاطر نشان کرد: در این شیوه‌نامه نیروهای محترم پایگاه مقاومت بسیج محلات به صورت ویژه توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص مواد مخدر صنعتی و شناسایی محل‌های توزیع داده آموزش دیده و همچنین نقشه نقاط پرخطر و آلوده را نیز در اختیار پایگاه‌ها گذاشته شود تا بتوانند برای کمک به اصلاح محل وارد عمل شوند.
   نجفی افزود: نیروهای بسیج تنها باید در جرایم مشهود، رصد و کشف و اعلام گزارش به ناجا ورود پیدا کنند و تلاش‌ها باید به صورتی باشد تا بتوان شبکه‌های پخش مواد مخدر صنعتی را کشف کرد همچنین هدف باید ایجاد حساسیت در شهروندان و نیز احساس ناامنی و خطر برای توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان مواد مخدر باشد.
   سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان ابراز کرد: کارگروه اجرای “شیوه‌نامه طرح ناامن‌سازی نقاط آلوده” باید در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکیل گردد تا ضمن شناسایی ناهماهنگی‌ها و ایرادات، مسائل باحضور نمایندگان دستگاه‌ها مرتبط به صورت مستمر بررسی و رفع گردد.
   نجفی همچنین با اشاره به تکلیف شهرداری‌ها مبنی بر تخریب خانه‌های متروکه، ابراز کرد: منازل متروکه و خالی از سکنه، تبدیل به پاتوق و مکانی مناسب برای معتادین شده است که باید شهرداری‌ها با تخریب این اماکن، از آن‌ها رفع خطر کند.