پل‌های عابرپیاده، جانِ شهروندان همدانی را می‌گیرد

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با انتقاد از اینکه پل‌های عابرپیاده، جانِ شهروندان همدانی را می‌گیرد و شهرداری باید در این زمینه، پاسخگو باشد؛ گفت: شهر همدان دارای ۲۱ عابر پیاده است که ۱۵ دستگاه از این پل‌ها مجهز به سیستم مکانیزه شامل پله‌های برقی و آسانسور هستند و شش دستگاه غیرمکانیزه به‌صورت پله‌های معمولی و رمپ است.

به گزارش “فردای همدان”، ابراهیم مولوی در ششمین صحن شورا اظهار کرد: متأسفانه حدود چندین سال است که علی‌رغم هزینه‌های بسیار بالا برای ساخت و تجهیز این پل‌ها، مردم همدان از خدمات این مجموعه محروم هستند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ارائه خدمات پل‌ها، تخریب و آسیب‌دیدگی این دستگاه‌ها توسط عده‌ای قانون‌شکن است که مدام صورت می‌گیرد و دلیل اصلی دیگر، عدم نظارت صحیح و علمی توسط سازمان ترافیک و حوزه خدمات شهری شهرداری همدان است.

مولوی بیان کرد: به‎رغم هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری، اکثر مواقع این دستگاه‌ها و پل‌ها، از ارائه خدمات خارج بوده و تعطیل هستند که این امر موجب از دست رفتن جان بسیاری از شهروندان ما در تصادف با خودروها در محل پل‌های عابرپیاده شده است.

وی افزود: آخرین نمونه آن روز جمعه مربوط به فوت یک شهروند عزیز در محل پل مکانیزه عابرپیاده روبروی در دانشگاه بوعلی سینا واقع در بلوار بعثت است؛ از این‌رو درخواست ما از عباس صوفی، شهردار همدان این است که شخصاً، نخست با افرادی که وظایف قانونی خود را انجام نمی‌دهند و موجب از دست رفتن جان و مال شهروندان عزیز می‌شوند، برخورد لازم را انجام دهد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان همچنین گفت: دوم اینکه طی یک اقدام جهادی و انقلابی به‌منظور حفظ و حراست از جان و مال شهروندان همدانی، تعمیر و راه‌اندازی و نگهداری تمامی این پل‌های مکانیزه صورت پذیرد و روزانه به‌صورت مستمر از ارائه خدمات این پل‌ها، بازدید و گزارش تهیه شود.

* کاوسی‌امید: دولت، کسبه آسیب‌دیده از کرونا را دریابد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان هم در این جلسه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های آن بر اقتصاد جامعه، اظهار کرد: بیشترین درآمد کسبه بازار هر ساله در اسفندماه تأمین می‌شد که فعالیت‌هایشان به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد؛ به‌گونه‌ای که اسفندماه ۹۸ هیچ‌گونه فروش و متعاقباً درآمدی نداشتند.

اکبر کاوسی‌امید افزود: در حال حاضر طبق شواهد، خرید‌های کسبه که به‌منظور فروش کالاهای مورد نظر بوده است، در انبارهای آنها باقی مانده است؛ به‌گونه‌ای که فروش آنها نزدیک به صفر بوده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه بیشترین درآمد این کسبه در اسفندماه بود، ضروری است دولت، وضعیت این فعالان عرصه اقتصادی را درک کرده و با معافیتی که در بحث مالیات مستقیم وجود دارد، کمک حال این قشر زحمتکش  باشند و آنها را دریابد.

کاوسی‌امید همچنین با اشاره به فعالیت پاکبانان شهر، گفت: حدود 2 سال است که شورای شهر همدان پیگیر سختی کار پاکبان‌های شهر است؛ اما متأسفانه تاکنون اقدام عملیاتی در این خصوص و عقد قرارداد پیمانکاران با پاکبان‌ها لحاظ نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان تاکید کرد: لازم است امسال در قراردادها، سختی‌کار برای قشر زحمتکش پاکبان -که بر اساس قانون، شغل پاکبانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود-، لحاظ شود.