عمارت تاریخی جنانی را به عنوان سرمایه حفظ کنیم

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان گفت: بناهای واجد ارزش، میراث تاریخی و هویت شهر ما محسوب می‌شوند که باید در راستای حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم و از آنها به عنوان سرمایه بهره ببریم.

به گزارش “فردای همدان”، ابراهیم مولوی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا با اشاره به مشکلات عمارات جنانی، اظهار داشت: این بنای تاریخی، یکی از ساختمان‌های واجد ارزش شهر همدان است که شاید تعداد زیادی از این بنا نداشته باشیم، اما حفظ و مرمت آن دغدغه مدیران میراث فرهنگی و شهری است؛ زیرا در موقعیتی قرار گرفته که شاید بهترین روش این باشد تا با مساعدت و همکاری متولیان دستگاه‌های اجرایی و همکاری مالک برای حفظ این بنا، کمک شود.

وی همچنین با اشاره به مسیر عبور یکی از قنات شهر از عمارت جنانی، یادآور شد: شهرداری همدان از سال‌های گذشته طرح و نقشه‌هایی برای ساماندهی قنوات شهر برنامه‌ریزی کرده است که باید ضمن حفظ بناهای تاریخی، این قنات‌ها نیز حفظ شوند.

مولوی با تأکید بر اینکه باید برای رشته‌های قنوات به‌عنوان رگ‌های حیات زندگی، برنامه‌ریزی کرد؛ گفت: اکنون بخش زیادی از قنات‌های شهر همدان به عنوان نخستین تکنیک بازیابی و استحصال آب که تنها مختص ایرانیان بوده است و بدون نیروی مکانیکی به استخراج آب‌های زیرزمینی اقدام می‌کردند، از بین رفته یا توسط بناهای تازه تأسیس، مسدود شده‌اند.