الگوپذیری از شهرهای موفق در امر مرمت بناهای تاریخی

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر گفت: الگوپذیری از شهرهای موفق در امر ترمیم و مرمت و بناهای تاریخی را حائز اهمیت است.

به گزارش “فردای همدان”، سید مسعود عسگریان در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا با تأکید بر حفظ بناهای واجد ارزش در سطح شهر، اظهار داشت: در بودجه هم مطرح و بحث شد که مالکان واحدهای واجد ارزش تاریخی به مرمت و حفظ بناهای تاریخی خود اقدام کنند و اگر فرآیند تسهیلات بانکی خود را پیگیر باشند، علاوه بر تخفیف سود تسهیلات بانکی -که دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد، مدیریت‌شهری نیز درصدی از سود را برای تشویق مالکان بپردازد؛ اما به جمع‌بندی نرسیدیم.

عسگریان افزود: برای حل مشکلات و حفظ بناهای تاریخی شهر، لازم است دستگاه‌های متولی با هماهنگی هم تفاهم‌نامه‌ای کلی را تنظیم و منعقد کنند و در این راستا شورای شهر و مدیریت‌شهری نیز مساعدت لازم را خواهند داشت.

وی همچنین الگوپذیری از شهرهای موفق در امر ترمیم و مرمت و بناهای تاریخی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: برای این اقدامات، بودجه‌هایی نیز لحاظ شده است که باید با همکاری هم در این زمینه، گام برداشت؛ زیرا برای جداره‌سازی محورهای واجد ارزش، بودجه پیش‌بینی کردیم که بررسی جداره بناهای تاریخی شهر -که متعلق به مردم است- با هزینه شهرداری نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام شود و در خصوص تأمین بخشی از سود تسهیلات بانکی نیز می‌توان مساعدت‌های لازم را به عمل آورد.

عسگریان خاطرنشان کرد: لازم است در تعریف برنامه‌های مشخص حوزه گردشگری و حفظ بناهای واجد ارزش، بناهای تاریخی -که در معابر اصلی و درجه یک قرار دارند- تعریف مناسبی برای آن داشته باشیم.