وزیر اقتصاد و دارایی: بخش خصوصی، میدان دار اصلی عرصه اقتصاد است

وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در بیست‌وششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان بیان کرد: برخورداری از استقلال، حضور در همه عرصه‌ها و عدم واستگی به کشورهای دیگر را مدیون رهبر معظم انقلاب اسلامی و و دیگر دست‌اندر کاران جمهوری اسلامی هستیم.

به گزارش فردای همدان، دکتر فرهاد دژپسند، همدان را یکی از استان‌های پیشرو در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانست که در بین دیگر استان‌ها زبانزد است.

وی اضافه کرد: موفقیت‌های همدان نیز به لطف وفاق و همدلی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان به رهبری استاندار همدان رخ داده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه شرایط کشور بخصوص در زمینه اقتصاد در وضعیتی است ‌که ضرورت دارد درکی واقعی از آن برای فعالان این عرصه ارائه شود، گفت: بخش خصوصی را نباید یار دوازدهم نامید، چرا‌که آن‌ها نه به عنوان یار کمکی، بلکه میدان‌داران اصلی عرصه اقتصاد هستند.

دکتر فرهاد دژپسند ادامه داد: در شرایط جنگی کنونی که ایران آماج هرگونه تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی قرار گرفته، بخش خصوصی در خط مقدم این جبهه قرار دارد، و بهترین تعبیر در چنین وضعیتی برای ببش خصوصی این است که آ‌نها نقش اطلاعات عملیات در جنگ را ایفا می‌کنند.

وی همچنین تأکید کرد: با توجه تحریم‌های بی‌رحمانه‌، تمام سعی دشمنان انقلاب اسلامی مسدود کردن معابر اقتصادی و محدود کردن هرگونه فعالیت اقتصادی بوده است، اما این در حالی است که بخش خصوصی تا کنون توانسته، به هر طریق ممکن، چاره ای بیاندیشد و برای فعالیت‌های خود راهی جدید ایجاد ‌کنند که البته تا کنون نیز موفق عمل ‌کرده‌اند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه قصد آمریکا و هم‌پیمانانش ایجاد شکاف بین دولت و ملت است، گفت: رئیس جمهور آمریکا با تمام بی‌اخلاقی‌های پروتکل‌های بین المللی، دست به اقداماتی زد که خردمندانه و انسانی نبوده است. آنها از هیچ کوششی برای فشار بر مردم و نظام جمهوری اسلامی کوتاهی نکرده‌اند اما تا کنون به پشتوانه همکاری و وفاق ملی توانسته‌ایم، با توجه به تلاش‌های آمریکا و دیگر کشورهای هم‌فکر او، مزه شکست را به آن‌ها بچشانیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه تا کنون، با وجود کاهش ارزشی صادرات در ایران، شاهد افزایش دو برابری صادرات از لحاظ وزنی بوده‌ایم بیان کرد: تحریم کنندگان بر این باور هستند که می‌توانند اقتصاد ایران را نابود کنند در صورتی که آمارها خلاف این را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: شکی نیست که اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی و نفتی است، بنابراین همه توجه آمریکا بر روی محدود کردن صادرات نفت ایران است. در چنین شرایطی، حکومت و دولت، به عنوان تکلیف، نقش اساسی در مقابله با تحریم‌ها را بر عهده دارند، اما توانایی و ظرفیت بخش خصوصی در بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌تواند کارساز باشد.

دکتر فرهاد دژپسند در این راستا اظهار کرد: در طول تحریم‌ها و فشارهای حداکثر که بر ایران تحمیل شده است، موفقیت‌های بسیاری توانسته‌ایم کسب کنیم، یکی از این اتفاق‌های موفقیت آمیز، ثبت سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸، به میزان ۴ و نیم میلیارد دلار بوده‌است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها نیز مسئولیت خطیری در این شرایط بر عهده دارند، و نقش خوبی نیز تا کنون ایفا کرده‌اند گفت: باید به بانک‌ها قدرت اعطای تسهیلات بیشتری داده شود تا موثر واقع شوند.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین خبر داد: واگذاری اموال تملیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است، در این‌ زمنیه نیز “سامانه اموال تملیکی” ایجاد شده است. همچنین با توحه به اقدامات کارشناسی شده، می‌توان گفت دو اقدام مربوط به امور مالیاتی انجام شده که می‌توانند اثر گذار باشند: یکی ایجاد پایه‌های جدید و، دوم ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است که بدون شک می‌تواند مشکلات موجود در زمینه مالیات را حل و فصل کند‌.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که باید جدی گرفته شود، گیر انداخت و برخورد قانون با فراریان مالیاتی است، بیان کرد: چون، بهترین راه اداره دولت و تامین منابع آن، مالیات است، با توجه به آماری که در دست هست، در ۱۰ ماه اول سال ۹۸، ۴۸ درصد مصارف دولت از مالیات تامین شده، بنابراین باید با فراریان مالیاتی برخورد جدی شود.

وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی که از امنیت، زیرساخت‌هایی چون آب و برق و دیگر امکانات بهره‌مند شده‌اند، نیز باید مالیات پرداخت کنند‌.