ضرورت تبدیل کمیته محیط زیست به واحد مستقل در شهرداری همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان از فعال نبودن حوزه محیط زیست شهرداری همدان انتقاد کرد و گفت: تشکیل واحد مستقل حوزه محیط زیست شهرداری امری ضروری است.

به گزارش فردای همدان؛ علی فتحی در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا با اشاره به اهمیت حوزه محیط زیست، اظهار کرد: محیط زیست شهرداری همدان عملا تعطیل بوده و با توجه به اهمیت مباحث زیست محیطی، نیاز است واحد مستقلی برای این حوزه شهرداری تشکیل شود.

فتحی با بیان اینکه تعدد مدیریت موجب عدم پیشرفت کارها در چند سال اخیر شده است، افزود: تعدد مدیریت عدم اخذ نتایج مطلوب را به دنبال دارد که این موضوع در حوزه محیط‌زیست نیز به عینه مشهود است.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم در امور شهری به منظور افزایش عملکرد شهرداری در حوزه مدیریت بحران تاثیرگذار است، افزود: تجربه نشان داده که مشارکت مردم در عرصه های مختلف از جمله دوران جنگ تحمیلی، زلزله،  بحران‌های سیل و غیره بسیار نتیجه بخش بوده به گونه‌ای که در کاهش هزینه های مدیریت کلان کشور یا مدیریت شهری  تاثیر داشته است.

وی به نقش تشکل‌ها  و سمن‌ها در افزایش مشارکت مردمی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه مشارکت شهروندان در امور شهری کاهش هزینه‌های مدیریت شهری را به دنبال دارد شهرداری باید از ظرفیت تشکل های مردمی و انجمن ها در امر آموزش های شهروندی و فرهنگ سازی استفاده کند.

فتحی با تاکید بر اینکه کمیته محیط زیست شهرداری باید به اداره محیط زیست تبدیل شود، افزود: می طلبد در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد و چارت تشکیلاتی این اداره نیز ضمن افزایش نیروهای تخصصی، تقویت شود.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر شرح وظایف کمیته محیط زیست شهرداری در حد سیاست‌گذاری است باید از زمان تبدیل به اداره محیط زیست این سیاست‌ها نیز اجرایی شود.

وی اقدامات صورت گرفته توسط  مشاوران محیط زیست کمیسیون خدمات شهری ( سمن های کنسرسیوم لوتوس ) را قابل تقدیر دانست و افزود: فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی شعاری نبوده و آنها عملیاتی کار می کنند و همیشه هم در بسیاری از کارهای عام المنفعه پیش قدم هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان همچنین با بیان این که متاسفانه امروز مباحث زیست محیطی از دغدغه به مسئله تبدیل شده است،گفت: امیدواریم با گذشت زمان دغدغه‌های زیست محیطی به بحران تبدیل نشود.

وی با تاکید بر توجه مدیریت شهری به مباحث زیست محیطی، گفت: همدان جزو معدود شهرهایی است که هر شب حمل زباله داشته و این امر افزایش هزینه های خدمات شهری را به دنبال دارد و چنانچه این امر به صورت یک روز در میان انجام شود می تواند در کاهش هزینه های خدمات شهری بسیار موثر باشد و مبالغ صرفه جویی شده از این محل در موارد دیگر امور شهری هزینه می شود.

فتحی عدم فعالیت حوزه محیط زیست شهرداری همدان را کم کاری مدیریت شهری دانست و افزود: ما نیز به عنوان نمایندگان مردم در این زمینه ضعیف عمل کردیم و از امروز با جدیت ورود پیدا کرده و از مردم همدان بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنیم.

وی ادامه داد: لازم است ضمن تشکیل اداره محیط‌زیست در شهرداری گشت های سیار نیز در این خصوص لحاظ شده و گزارش‌های این گشت ها به طور مستمر به امور شهر ارائه شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان یادآور شد: لازم است ضمن برگزاری جلسات مستمر برای مسائل محیط زیستی دغدغه های این حوزه نیز بر اساس اولویت ها پیگیری و بررسی شود.

  • ضرورت توجه مسولان به حوزه محیط زیست

پریا بهزادتبار، یکی از مشاروان محیط زیست کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان هم در ادامه به ارائه گزارش عملکرد مشاوران کمیسیون خدمات شهری پرداخت و گفت: در گذشته نسبت به حفاظت از محیط زیست توجه جدی صورت نمی گرفت اما امروزه به لحاظ اهمیت و خطراتی  که محیط زیست را تهدید می کند هم دو لتها و هم سازمانهای بین المللی با برگذاری کنفرانسها و تصویب کنوانسیونهای مربوط به حفاظت ازمحیط زیست توجه جدی دارند.

وی اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان از مباحث زیست محیطی را  حائز اهمیت دانست و افزود: محدودیت دسترسی خانواده‌ها به آموزش‌های محیط زیستی و کم‌رنگ بودن برنامه‌های آگاهی‌بخش برای مردم، عدم آگاهی و غفلت شهروندان نسبت به حفاظت از محیط زیست سبب آسیب های جدی به محیط زیست شده است.

بهزادتبار صرفه جویی در استفاده از امکانات ومنابع طبیعی، ایجاد فضاهای سبز و پارکهای تفریحی، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین شهروندان، کاهش مصرف آب در خانواده‌ها، توجه جدی مقامات ذی ربط در اختصاص دهی امکانات مناسب برای حفاظت از محیط زییست  را از جمله اقدامات مهم برای حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: مسولین در این زمینه باید اهتمام جدی داشته باشند.

وی در خصوص فعالیت مشاوران محیط زیست کمیسیون خدمات شهری اظهار کرد: سمن‌های شرکت لوتوس که شامل انجمن‌های ایمن‌شهر، هکمتان، نسیم آروین ترلان، رسا و دوستداران حیوانات بی‌پناه همدان است، اقداماتی را با همکاری شهرداری و دیگر نهادها انجام دادند که از جمله آنها می‌توان به پویش آموزش پاکسازی حمایت از حیوانات، انعقاد تفاهم نامه همکاری با ادارات، توزیع اقلام کیسه زباله خودرو در برنامه های مناسبتی و… اشاره کرد.

وی از توزیع نهال به جای سبزه در سطح شهر خبر داد و اضافه کرد: توزیع گلهای لاله عباسی و اطلسی در مدارس، مساجد، مهدکودکها، بازار هفتگی، کانون‌بازنشستگان، پیاده راه اکباتان، دفتر نمایندگی ولی فقیه و شورای شهر از جمله اقداماتی بود که  با ‌عنوان «باغچه زیبای من» در راستای توجه به محیط زیست انجام شد.

بهزادتبار با اشاره به فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در حوزه آموزش، گفت: در این راستا اقداماتی از جمله آموزش های چهره به چهره آموزش در مدارس و مهدکودک ها، بر‌نامه فرهنگسرا و … صورت گرفت همچنین در آموزش های شهروندی اقداماتی را در فرهنگسراها انجام دادیم.

وی با اشاره به ایجاد محتوای محیط زیستی سایت کمیته مشاوران محیط زیست خدمات شهری، یادآور شد: فعالیت های مناسبی نیز در این راستا انجام گرفته که از جمله آنها می‌توان به ساخت المان های نوروزی، جنگلداری و درختکاری، شرکت در سمینار و همایش ها اشاره کرد.