مرگ یا احیای تالاب‌های همدان

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: زنده شدن سه تالاب طبیعی استان شامل آق‌گل در ملایر، چم‌شور و پیرسلمان در شهرستان اسدآباد را مدیون بارندگی‌های فروردین امسال هستیم.

به گزارش فردای همدان و به نقل از ایرنا، مهدی صفی خانی بیان کرد: تالاب پیرسلمان اسدآباد وسعت اندکی دارد و محل تامین آب آن، سفره های زیرزمینی و چشمه های مجاور این تالاب است.

وی اظهار داشت: اوایل دهه ۹۰ فعالیت های عمرانی بر روی چشمه های مجاور تالاب پیرسلمان صورت گرفت که این فعالیت ها موجب شد که چندسالی این تالاب با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم نکند هم اینک نیز به محل زندگی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: بزرگترین و مهمترین تالاب این استان، آق گل ملایر است که چندسالی به علت تامین نکردن حق آبه، خشکسالی پی در پی، برداشت بی رویه از سفره های حاشیه تالاب و کشت های آب‌بر در کنار آق گل، خشک شده بود.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان یادآوری کرد: اما در سه سال گذشته این تالاب آبگیری شده و در مقطعی شاهد افزایش آب در این تالاب بوده ایم.

صفی خانی ادامه داد: فروردین امسال به علت بارندگی های سیل آسا، آب به پشت دیواره تالاب رسیده که به منظور جلوگیری از خسارت باران به ساکنان منطقه مسکونی اسلامشهر آق گل، با بازکردن دیواره از چند قسمت، آب روانه تالاب شد.

وی بیان کرد: آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب آق گل موجب حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله ۱۰۰ قطعه فلامینگو در این منطقه شد که در ۱۰ سال گذشته حضور این تعداد پرنده در آق گل بی سابقه بوده است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان اظهار داشت: سایر زیستگاه های آبی نظیر سدها که بر اساس کنوانسیون رامسر می توان آنها را تالاب اطلاق کرد محل زمستان گذرانی و زیست پرندگان مهاجر شده است.

صفی خانی با بیان اینکه امسال سال خوبی برای زیستگاه های آبی همدان است اضافه کرد: بارندگی های فصل پاییز، و زمستان و ذوب شدن برف ها موجب آبگیری بیشتر تالاب های این استان شده است.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از تالاب ها تنها کار یک مجموعه نبوده و آب یک موضوع فرا بخشی است خواستار همکاری و تعامل تمامی دستگاه های مسوول، شهروندان و ذی نفعان در حفظ تالاب ها شد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: حیات و ممات تالاب ها محصول برخورد انسان با طبیعت است و نمی توان با برداشت بی رویه، کشت های ناهمگون با منطقه، رعایت نکردن حق آبه و کشت محصولات پُر آب بر، انتظار مرگ تالاب ها را نداشت.

صفی خانی خواستار استفاده از روش های نوین آبیاری، بالا بردن راندمان آب با توجه به کشت های جایگزین شد و افزود: با وجود بروز برخی از رخدادهای در اقلیم کشور همچون خشکسالی پی درپی و افزایش گرمایش زمین ، بشر باید خود را با این رخدادها تطبیق دهد.

وی بیان کرد: میزان برداشت آب های سطحی باید با میزان بارندگی و موجودی آب تطبیق  داشته باشد با این توضیح که هنگام کاهش بارندگی و افت آب های زیر زمینی باید میزان مصرف آب را کاهش داد تا زندگی و کشاورزی پایداری داشته باشم.

وی اضافه کرد: بی توجهی به «تقسیم عادلانه  منابع» آثار منفی اش را بر روی زندگی افراد می گذارد بنابراین نباید اثر کاهش بارندگی تنها به طبیعت تحمیل شود و بهره برداران و کشاورزان تنها به فکر منفعت شخصی باشند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست درباره تالاب چم شور اسدآباد نیز بیان کرد: بخشی از ظرفیت این تالاب تنها در فصل های آبگیری تکمیل می شود اما به خاطر خشکسالی ها پیاپی به سمت خشکی پیش رفته است.

صفی خانی اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری دامپزشکی همدان اقدام به رصد و پایش تالاب های این استان درباره ابتلای پرندگان به ویروس آنفلوآنزا کرده که تاکنون موردی مشاهده نشده است.

روز جهانی تالاب‌ها در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر ایران در کنوانسیون رامسر به امضا رسید و این روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد.