اقدامات کنترلی کرونا در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از اقدامات آموزشی و کنترلی برای پیشگیری از کرونا در استان همدان خبر داد.

 به گزارش فردای همدان و به نقل از هگمتانه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: علاوه بر مسافران ورودی از چین، تمامی اتباع خارجی حاضر در استان از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا کنترل شدند.
منوچهر کرمی اظهار کرد: پیرو شرایط جهان مبنی بر انتشار ویروس جدید کرونا در آسیای جنوب شرق، اقداماتی برای کنترل گروه‌های خاصی که با هماهنگی قبلی وارد استان همدان شدند، توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت.
وی اضافه کرد: در گام نخست تمامی بیمارستان‌ها و اتاق‌های ایزوله تنفسی به حال آماده باش درآمدند و مکاتباتی با واحدهای بهداشتی و مراکز تابعه درباره حساسیت این موضوع، ضرورت آموزش و اطلاع رسانی صورت گرفت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: به دنبال رایزنی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، تمامی گردشگران خارجی ساکن در هتل‌های استان معاینه شدند و هیچکدام مشکلی نداشتند.
کرمی ادامه داد: تاکنون 2 گروه برای حضور در جشن ایران باشکوه در همدان حضور یافتند که همه اعضای این گروه‌ها با کمک کارشناسان، هنگام حضور در استان و ادامه مسیر به استان‌های همجوار، روزانه سلامتشان کنترل شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این به رئیس جامعه هتل داران نامه‌ای ارسال شد و به صورت حضوری آموزش‌هایی در زمینه حساس سازی و اطلاع رسانی درباره این ویروس صورت گرفت و هتل داران و مراکز اقامتی مکلف به ارائه گزارش در زمینه ورود تورهای خارجی به استان همدان شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: مکاتباتی با سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز درباره ارسال پیامک و نمابر به بازرگانان در رابطه با این ویروس صورت گرفت تا نسبت به حساسیت موضوع دقت کرده و رعایت موارد حفاظت فردی را داشته باشند تا هنگام برگشت از سفر خارجی به مراکز بهداشتی به منظور کنترل بیماری مراجعه کنند.
کرمی افزود: به بانک‌های ملی و دیگر بانک‌هایی که اقدام به فروش ارز مسافرتی می‌کنند نیز حساسیت این موضوع اطلاع رسانی شده است.وی گفت: کتابچه‌های آموزشی نیز به سه زبان فارسی، انگلیسی و چینی چاپ و در اختیار تمامی مراکزی که با این افراد در ارتباط هستند قرار داده شده تا در صورت داشتن علائم درج شده به مراکز درمانی مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: با توجه به تغییر هوا در هفته گذشته موارد سرما خوردگی در حال افزایش است که باید توجه داشت این موارد ویروس کرونا نیست و اگر موردی از کرونا مشاهده شود اطلاع رسانی عمومی صورت می‌گیرد.
کرمی از شهروندان خواست اقدامات پیشگیرانه آنفلوانزا را جدی بگیرند و افزود: رعایت آداب تنفسی، شستشوی مکرر دست ها، اجتناب از رفتن به مدرسه و محل کار در صورت داشتن حتی کوچکترین علائم سرما خوردگی، اجتناب از دست دادن و روبوسی کردن مورد تأکید است.
وی ادامه داد: شهروندان در صورت داشتن علائم خاص و شدید مثل تب بالا، لرز شدید بدن، خلط خونی، تنگی نفس و مشکل ریوی می‌توانند به مراکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا مراجعه کنند.