سرنوشت کارخانه نوستالژیک “کیوان”

-شنبه ۱۲ بهمن ماه- تعدادی از کارگران شرکت خوش‌نوش و کیوان همدان در مقابل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تجمع کردند.

به‌ گزارش فردای همدان و به نقل از ایسنا، دبیر خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه شورای کارگری همیشه پیگیر مشکلات و مسائل کارگران کارخانه کیوان و خوش نوش بوده است، گفت: نبود مدیریت توسط صاحبان اصلی شرکت کیوان مشکل عمده کارگران این کارخانه است.

چنگیز اصلانی با اشاره به اینکه روزی شرکت کیوان بهترین کارخانه در غرب کشور بود، اظهار کرد: در سال های گذشته کارخانه کیوان همدان یکی از شرکت‌های به روز و با تولید بالایی در غرب کشور بود و وضعیت خوبی داشت اما با آشفتگی و مشکلاتی که در واگذاری این شرکت به وجود آمد، امروز شاهد این هستیم که کارخانه رها شده و توسط کارگران قدیمی و اعضای شورای کارگری مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مالک اصلی شرکت کیوان از قانون تمکین نمی‌کند، افزود: مالک شرکت کیوان این کارخانه را از بنیاد ۱۵ خرداد خریداری کرده اما حضور فیزیکی در کارخانه ندارد حتی استاندار سابق همدان چندین بار خواست پای کار بیاید و جوابگو باشد اما تمکین نشده است.

اصلانی با اشاره به اینکه کارگران کارخانه کیوان هم کار یدی و اقتصادی این کارخانه را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: بعد از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی نزدیک به ۱۰ سال است که کارخانه کیوان رها شده است.

دبیر خانه کارگر استان همدان با تأکید بر اینکه این شرکت عرصه و ثروت ملکی بسیار زیادی دارد و هدایت تولید برای صاحبان کارخانه صرفه ندارد، یادآور شد: مالک این کارخانه به بهانه‌های متعدد از جمله نبود حمایت از بخش خصوصی توسط دولت آن را رها کرده است در حالیکه دولت نباید حمایت کند بلکه باید خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: در زمانی که شرکت کیوان در اختیار بنیاد ۱۵ خرداد بود، توان مالی بسیار بالایی داشت و تولیدات آن به حدی بود که بازار را اشباع می‌کرد و به آموزش و پرورش تغذیه رایگان می‌رساند اما به علت ضعف مدیریت و عدم تمکین از قانون و سرمایه‌گذاری به روز متأسفانه کارخانه را عمداً به این روز رسانده‌اند.

اصلانی با بیان اینکه شرکت خوش نوش و کیوان در گذشته خصوصی بودند، یادآور شد: بعد از انقلاب این شرکت‌ها به بنیادهای انقلابی واگذار شد که مدیریت خوبی داشتند اما مدتی که بخش خصوصی در کشور بال و پر گرفت و واگذاری به بخش خصوصی انجام شد، متأسفانه برخی از افرادی که توان علمی و مالی نداشتند از فرصت استفاده کردند و صاحب ثروت شدند.

دبیر خانه کارگر استان همدان با اشاره به اینکه کمیسیون کارگری همیشه پیگیر مسائل این شرکت بوده است، تصریح کرد: مدیریت فعلی کارخانه در تهران نشسته و اصلا به کارخانه نمی‌آید و حتی پاسخگوی استاندار قبلی همدان نبوده است.

وی درباره خواسته اصلی مالک کارخانه کیوان، گفت: متأسفانه عده‌ای از سرمایه‌داران از جمله مالک کارخانه کیوان می‌خواهند از وضعیت آشفته بازار بحران اقتصادی کشور سوءاستفاده کنند. این افراد یکسری فرصت طلب هستند و اهل کار نیستند.

اصلانی با اشاره به اینکه مالک شرکت کیوان به بهانه نبود حمایت دولتی از کارخانه کار را رها کرده است، بیان کرد: قبل از انقلاب اصلاً به کارخانه ها وام نمی‌دادند اما بعد از انقلاب بانک ها به کارخانه‌ها وام و تسهیلات دادند و این موضوع باعث شد برخی افراد فرصت طلب از این فرصت ایجاد شده سوءاستفاده کنند و خیلی‌ها وام گرفتند و اشتغالی هم ایجاد نکردند.

دبیر خانه کارگر استان همدان درباره خواسته مالک شرکت کیوان مبنی بر حمایت دولتی، تأکید کرد: می‌گویند دولت حمایت کند و وام به بخش خصوصی بدهد. دولت از کجا بیاورد؟ شما اگر ادعا دارید تولیدکننده هستید پای کار بیایید و تولید کنید نه اینکه بنشینید در تهران و از دولت پول بگیرید.

وی درباره مشکلات کارگران کارخانه خوش نوش نیز اظهار کرد: مشاغل سخت و زیان آور قانون دارد و در صورتی که شرایط این مشاغل را داشته باشند، می‌توانند از قانون سخت و زیان آور استفاده کنند.

اصلانی راهکار رفع مشکلات این دو شرکت تولیدی استان را تمکین از قانون و شفاف‌سازی دانست و گفت: صاحبان کارخانه باید به صورت شفاف مشکلات را مطرح کنند و کمیسیون کارگری آمادگی رفع موانع و مشکلات این شرکت‌ها را دارد اما به شرط صداقت.