فرهنگسازی؛ پاشنه آشیل هوای پاک همدان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه داشتن هوای پاک مستلزم مشارکت مردم و مسئولان است گفت: نخستین کار برای توقف آلودگی هوا در شهر، فرهنگسازی و مشارکت عمومی است.

به گزارش فردای همدان محمودرضا عراقی در کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا با بیان اینکه در فرهنگسازی عمومی ضعف داریم افزود: فرهنگسازی باید هنرمندانه و جذاب باشد و برای این کار می بایست روابط عمومی ها تقویت شوند و مسیرهای درست را برای افزایش تاثیرگذاری پیدا و در آن مسیرها حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا اعتبارات به سمتی می رود که حساسیت عمومی در آن سمت وجود داشته باشد.

عراقی با تبریک هفته هوای پاک بیان کرد: هوای پاک جایگزین ندارد و بی بدیل است لذا نباید با دست خود شرایط تنفسی را سخت کنیم.

وی گفت: آلودگی ناشی از سوخت وسایل نقلیه موتوری را در سال های گذشته در همدان نداشتیم و برای سال های آتی باید برنامه اجرایی مناسبی اتخاذ کنیم تا از تکرار این مسئله که با سلامت عمومی سر و کار دارد جلوگیری شود.

وی از دستگاه های اجرایی مرتبط با بحث آلودگی هوا خواست به مصوبات کارگروه آلودگی هوا عمل کنند و گزارش دوره ای ارائه دهند.

محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این کارگروه از تدوین طرح جامع آلودگی هوای همدان با شمارکت بخش دانشگاهی استان خبر داد و گفت :در این طرح وظایف دستگاه ها تبیین و عوامل و دلایل آلودگی و راه های برون رفت از آنها تشریح می شود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان نیز از انجام طرح پژوهشی شناخت رابطه فشار و آلودگی هوا خبر داد و گفت: وارونگی دما بعد از ورود سامانه پر فشار اتفاق می افتد و سپس آلودگی افزایش می یابد لذا آلودگی و فشار هوا همبستگی مثبت دارند.

باقری سرعت باد و بارندگی را از عوامل کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: تا زمانی که عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا رفع نشود، آلودگی های هوای مقطعی در همدان ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور استان نیز در این جلسه از اعمال قانون 24 هزار و 375 دستگاه وسیله نقلیه موتوری در استان که فاقد برگه معاینه فنی بودند از ابتدای سال خبر داد و گفت: 214 خودروی دودزا نیز اعمال قانون شده اند.

فکری برگزاری دوره های آموزشی برای دارندگان وسایل نقلیه عمومی را ضروری دانست و گفت: پلیس راهور پیگیر اتصال همدان به سامانه سیمفا با شمارکت شهرداری است که تقاضا می شود شهرداری از تجربیات شهرهای متصل به این سامانه استفاده کنند.

وی در ادامه خواستار اتخاذ راهکار جایگزین شن و ماسه و نمک در روزهای برفی شد و بیان کرد: افزایش شن و ماسه و نمک و تردد خودروها پس از بارندگی برف، موجب افزایش آلودگی هوا می شود.

در ادامه این جلسه مصوبات قبلی کارگروه بررسی شد.