همت مدیریت‌شهری برای رسیدن به نظم شهری و حقوق شهروندان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اسلامی شهر همدان گفت: شورا و شهرداری همدان به‌منظور جلوگیری از درهم ریختگی نظم شهری و از دست رفتن حقوق شهروندان، اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش فردای همدان، جواد گیاه‌شناس در صحن شورا، اظهار کرد: متأسفانه ضوابط صحیحی در زمینه محدودیت‌های ارتفاع و حریم بافت تاریخی شهر همدان مطابق نقشه سال ۱۳۳۵ توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، طراحی نشده است.

وی افزود:  به نظر می‌رسد این ضوابط بر مبنای تصورات کارشناسان میراث فرهنگی و به دور از واقعیات بافت تاریخی شهر همدان، صورت گرفته است؛ از این رو اقدام در این زمینه علاوه بر تبعیض ناروا بر شهروندان، موجب در هم ریختگی فضای شهر همدان و فرسودگی بیشتر رینگ مرکزی، عدم آزادسازی معابر و… خواهد شد.

گیاه‌شناس در این زمینه توضیح داد: در صورت توجه مسئولان میراث فرهنگی به این موضوع، علاوه بر رعایت ضوابط شهرسازی، بناهای واجد ارزش نیز حفظ می‌شد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اسلامی شهر همدان در پایان تأکید کرد: اکنون در مناطق مرکزی شهر، ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند را شاهد هستیم که نقشه سال ۱۳۳۵ صرفاً موجب درهم ریختگی نظم شهری و از دست رفتن حقوق شهروندان خواهد شد؛ بنابراین ضروری است شورا و شهرداری نسبت به این مهم، اهتمام جدی داشته باشند و اصلاح کارشناسانه این طرح مورد توجه قرار گیرد.