شهرداران از تکنولوژی های نو در بازیافت زباله استفاده کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان در کارگروه مدیریت پسماند گفت: شهرداران از تکنولوژیهای نو در بازیافت زباله و نخاله های ساختمانی استفاده کنند و تمرکز بر افزایسش مساحت سایت های دفن پسماند نباشد.

 

 

به گزارش فردای همدان،  محمود عراقی اظهار کرد: روزانه 2 هزار تن زباله خانگی در 45 هکتار سایت پسماند همدان واقع در پشت محوطه پلیس راه همدان-تهران دفن می شود و افزایش سایت پسماند به 250 هکتار که شهرداری همدان متقاضی آن است نیاز به ارزیابی و بررسی بیشتر دارد.

در ادامه با توجه به معضل رهاسازی نخاله های ساختمانی در حریم راه ها تعیین مکان برای تخلیه نخاله های ساختمانی در دستور کار جلسه قرار گرفت.

عراقی اظهار کرد: شهرداری ها ملزم به مطالعه علمی برای تعیین محل دفن نخاله های ساختمانی هستند و اداره کل حمل و نقل و پایانه ها در ارتباط با حریم راه کنترل لازم را می بایست انجام دهند، در محوطه راه ها، مجتمع های بین راهی مکلف هستند که زباله های اطراف مجتمع را جمع آوری کنند و شهرداری ها مسئولیت پاکسازی راه های حریم شهر را دارند. در خارج از حریم شهر این مسئولیت با بخشداری ها است و دستگاه های ذیربط موظف هستند نسبت به ساماندهی پسماند و نخاله های ساختمانی و بیمارستانی نیز تمهیدات لازم را اعمال نمایند.

وی بیان کرد: معضل کیسه های پلاستیکی حریم راه های مواصلاتی استان همدان با انجام مراسم داوطلبانه پاکسازی های مقطعی حل نمی شود و آموزش و راهکارهای قانونی و داشتن برنامه و تخصیص اعتبار به برنامه های مصوب در سال جاری امکان پذیر است.

وی خواستار استفاده از پتانسیل جمعی برای جمع آوری کیسه های پلاستیکی حاشیه جاده های استان همدان از جمله زندانیان، سربازان، بسیج سازندگی، سازمان های مردم نهاد و … شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان تاکید کرد: فرمانداران ، کار گروه مدیریت پسماند شهرستانی را با جدیت و به طور منظم برگزار و هماهنگی لازم را در این خصوص انجام دهند و سازمان محیط زیست نظارت بیشتری بر مدیریت پسماند اعمال نماید.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز برای پسماند کاری نکنیم فردا به معضل بزرگی تبدیل می شود و باید جدی تر از قبل جلسات کارگروه پسماند استان دنبال شود.

در پایان جلسه مقرر شد اعضای کارگروه از سایت مدیریت پسماند همدان بازدید کنند و اقدامات مرتبط با این سایت را از نزدیک ببینند.