عدم اعتقاد شهرداری همدان به داشتن برنامه مدون برای ساماندهی مشارکت های امور فرهنگی و اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: سیاست‌گذاری در امور فرهنگی و اجتماعی، اولویت شهرداری همدان نیست.

 

به گزارش فردای همدان؛ رضوان سلماسی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با محوریت بررسی عملکرد شهرداری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، اظهار کرد: متأسفانه شهرداری همدان اعتقادی به داشتن برنامه مدون و مشخص در راستای ساماندهی مشارکت ها و مساعدت‌های امور فرهنگی و اجتماعی ندارد که این مهم در راستای عدالت نیست.

به گفته وی، با توجه به اینکه کمک‎های مالی و معنوی شهرداری همدان به حوزه‌های مختلف فرهنگی صورت می‌پذیرد، انتظار می‌رود این نوع اقدامات به صورت ویژه و همراه با آسیب‌شناسی و کارشناسی شده و در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر ساماندهی شوند.

سلماسی با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های شهرداری در حوزه اجرای برنامه‎های مختلف فرهنگی و برگزاری کلاس‌های آموزشی است، گفت: به‌رغم پیگیری‌های مکرر شورا، عدم پاسخگویی شهرداری در زمان مناسب، بسیاری از برنامه‌ها را مشمول مرور زمان کرده است؛ بطوریکه اثربخشی آنها در اجرا به حداقل می‌رسند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بر لزوم سیاست‌گذاری فرهنگی با بهره‌گیری از خرد جمعی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تقویت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌بایست یکی از رویکردهای اصلی مدیریت شهری باشد؛ سیاست‌گذاری در امور فرهنگی و اجتماعی، اولویت شهرداری همدان نیست.

سلماسی معتقد است: بسیاری از هزینه‌های‌ تحمیل شده به شهرداری می‌تواند با آموزش شهروندی و آگاه‌سازی شهروندان به حداقل برسد؛ اما اهتمام جدی شهرداری در این زمینه دیده نمی‌شود.

وی با توجه به اینکه در سال گذشته علی‎رغم صرف مبالغ بسیاری در حوزه آموزش شهروندی شاهد اثرگذاری مورد انتظار در سطح شهر نبوده‌ایم، افزود: هیچگونه ارزیابی از نتایج و خروجی مباحث فرهنگی مدیریت شهری در مقابل هزینه ‎کرد آموزش شهروندی در سطح شهر وجود ندارد.

سلماسی با تأکید بر ضعف شهرداری در حوزه آموزش شهروندی، گفت: آموزش شهروندی باید با محوریت اثرگذاری بر شهروندان تدوین شود تا در جامعه، خروجی مثبت داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه دستاوردهای آموزش شهروندی باید در سطح جامعه ملموس و اثرگذار باشد؛ افزود: با توجه به بازتاب کمرنگ عملکرد آموزش شهروندی در حوزه مدیریت شهری همدان، بازنگری اساسی این اقدام، ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه فرهنگ شهروندی و ارتقا آن نیازمند تدوین برنامه‌ها و طرح‎های خلاقانه است، ادامه داد: آموزش شهروندی نباید تنها به چاپ بنر و اقلام فرهنگی و اجرای طرح های مقطعی ختم شود؛ بلکه می‌طلبد نگاه کارشناسی همراه با مشارکت عمومی را جدی‌تر بگیریم.

* شهرداری به تنهایی نمی‌تواند سکاندار فرهنگ باشد

شهردار همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همدان در آموزش شهروندی جزو کلانشهرهای موفق کشور است، گفت: سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری در این حوزه فعالیت چشم‌گیری دارند.

عباس صوفی بیان کرد: هم اکنون سازمان هایی نظیر مديريت پسماند، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، حمل‌ونقل و ترافیک و همچنین فرهنگی‌اجتماعی شهرداری همدان به صورت منظم نسبت به آموزش‌های شهروندی در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند.

وی خواستار مشارکت همه جانبه سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی در حوزه آموزش شهروندی شد و افزود: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام مباحث فرهنگی را عهده‌دار باشد.

* آموزش شهروندی با هدف آگاه‌سازی و رضایت شهروندان

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان در ادامه گفت: از شهریورماه سال 1397 تاکنون 17 نشست کمیته راهبری و 8 جلسه کارشناسی در حوزه آموزش شهروندی برگزار شده است.

سعید خوشبخت اظهار کرد: آموزش شهروندی با هدف آگاه‌سازی شهروندان؛ ارتقا اصول اخلاق شهروندی و جلب مشارکت اجتماعی و همچنین ایجاد اعتماد و رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری انجام می‌شود.