بررسی طرح ساماندهی ورودی شهرهای استان

‍معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی استان همدان از تشکیل اولین جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی در محل دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان جهت بررسی ورودی شهرهای استان با حضور اعضاء کارگروه خبر داد. به گزارش فردای همدان، مهندس مریم سمایی” در این جلسه بیان کرد: فضاهای ورودی شهرها به […]

‍معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی استان همدان از تشکیل اولین جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی در محل دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان جهت بررسی ورودی شهرهای استان با حضور اعضاء کارگروه خبر داد.
به گزارش فردای همدان، مهندس مریم سمایی” در این جلسه بیان کرد: فضاهای ورودی شهرها به عنوان مفصل اتصال دهنده فضاي طبیعی خارج و فضاي مصنوعی داخل شهر و به عنوان برقرارکننده ارتباط میان شهر و پیرامونش از برخی الگوهاي ارتباط فضایی پیروي میکند و گسترش خود به خود و توسعه بی رویه و بدون برنامه شهرها و توجه نکردن به الگوهاي توسعه فضایی مناسب باعث ضعف در شکل و محتواي فضاهاي ورودي شهرها درکشور گردیده است.

وی ادامه داد: از آنجا که فضاي ورودي در شهرها به عنوان یکی از فضاهاي شهري محسوب میشود و حتی میتوان آن را به عنوان اولین فضا در برخورد با پدیده شهر تصور کرد، توجه به مفهوم ورودي و الگوهاي رایج ارتباط فضایی این پدیده یکی از اساسی ترین مطالعات در توجه به رویکرد فضاهاي شهري است. بنابر این براي دستیابی به راهکارهاي مناسب در طراحی و ساماندهی ورودي کنونی شهرها بخصوص شهرهای استان همدان این موضوع مورد توجه کارگروه قرارگرفته است.

وی با بیان این مطلب که طرح ساماندهی ورودی شهر ملایر به عنوان یکی از مهمترین شهرهای استان حدفاصل میدان کوثر تا روستای حاجی آباد که توسط شهرداری تهیه گردیده بود در این جلسه مورد بحث و بررسی قرارگرفت، عنوان کرد: در این طرح ضمن توجه به اهداف کلان طراحی ورودی شهرها یعنی تقویت ،پذیرندگی،خوانایی و تشخص ، ضوابط و مقررات ویژه و کاربری های خاص درجهت اهداف فوق ارائه گردید و در نهایت این طرح مورد تایید اعضاء قرار گرفت.

مهندس سمایی یادآور شد: در این ارتباط و در جهت اهداف و سیاست گذاری های اندیشیده شده برای شهر ها موضوع ساماندهی اراضی پیرامون جاده انصارالامام شهر مریانج که در وضع فعلی عمدتاً بصورت کارگاه و انبار مورد بهره برداری قرار می گیرد نیزمورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این مسیرکه بطول تقریبی 1300 مترمی باشد ضوابط و مقررات مشخص برای آن تدوین و در این طرح استفاده های مختلف ازاراضی از قبیل مجاز ،مشروط و ممنوع معین گردید و ضوابط تفکیک ،احداث ساختمان،سیما ومنظر و حتی نورپردازی نیز برای این محدوده ارائه شد.

مهندس سمایی در پایان خاطرنشان ساخت: در این جلسه بر توسعه متوازن و هماهنگ شهر و مدیریت شهری تاکید گردید و در این راستا برنامه ریزی هدفمند برای ساماندهی وردی شهر ها ادامه خواهد یافت .