بررسی مسجدهای دارالمومنین همدان در کتاب «مساجد تاریخی همدان»

رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: به مناسبت ماه رمضان، از کتاب «مساجد تاریخی همدان» تألیف زهرا پورشعبانیان به عنوان بیست و پنجمین اثر مکتوب دانشنامه همدان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، سید محمدباقر حسینی با بیان اینکه درمجموع 186 مسجد در طی دوران اسلامی و به خصوص دوران معاصر در بافت شهری همدان ساخته شده، اظهار کرد: در این کتاب بر اساس مدارک و گزارش های موجود باستان شناختی، 20 مسجد تاریخی که اصالت تاریخی خود را تا حدی حفظ کرده اند مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته اند.

رئیس حوزه هنری استان همدان پژوهش، این کتاب را دارای دو هدف اساسی دانست و افزود: بررسی مساجد به عنوان مهمترین ساختار معماری در فرهنگ  تفکر اسلامی و همچنین بررسی تاریخ تحولات سازه ای در مساجد همدان اعم از مسائل طبیعی و انسانی مورد توجه و پژوهش قرارگرفته است.

مدیر دانش نامه همدان کتاب «مساجد تاریخی همدان» را در سه فصل اعلام کرد و گفت: هدف فصل اول بررسی جغرافیای تاریخی و شهری همدان در طول تاریخ است؛ فصل دوم به اصول طراحی مساجد متناسب با اقلیم در مناطق کوهستانی و کوهپایه های مرتفع پرداخته و فصل سوم شامل تحلیل ساختار معماری مساجد تاریخی شهر همدان و بررسی تحولات آنها در طول تاریخ است.

 وی با بیان اینکه مسجد جامع همدان نقش محوری در معماری اسلامی شهر همدان داشته است گفت: در انتهای کتاب، فهرستی از مساجد تاریخی همدان آورده شده است. 

مدیر مرکز همدان شناسی استان با بیان اینکه کتاب «مساجد تاریخی همدان» در 382 صفحه با تصاویری رنگی از مساجد همدان از سوی حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است تصریح کرد: عکس های مساجد همدان در کتاب توسط نویسنده کتاب و مجید امدادی گرفته شده و تصویر روی جلد نیز اثر مهدی پرستار شهری است.