202 نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان همدان مشغول به‌کار شدند

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: اشتغال مجدد بیش از 202 نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری در یازده ماهه سال جاری در استان همدان محقق شد.

به گزارش فردای همدان، احمد توصیفیان اظهار داشت: یکی از ¬¬دل مشغولی‌های بسیاری از کسانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند یا در آستانه از دست دادن آن قرار دارند، در کنار چگونگی پیدا کردن شغل جدید و تامین هزینه‌های زندگی و… راه و روش بهره گرفتن از بیمه بیکاری است.
وی افزود: بیمه بیکاری از قوانین حمایتی محسوب می‌شود که قانونگذار سعی کرده با پرداخت مقرری بیمه بیکاری از کارگران بیکاری که به صورت غیر ارادی از کار اخراج و طبق قانون، مستحق دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند حمایت کند که البته بازنشستگان و از کارافتادگان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری و اتباع خارجی مشمول قانون بیمه بیکاری نمی شوند و نمی توانند از مزایای این قانون بهره مند شوند.
مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی  تاکید کرد  : بر اساس قانون، «کارگران قراردادی» در صورتی مشمول دریافت بیمه بیکاری می شوند که حداقل یکسال، در آخرین کارگاه سابقه اشتغال داشته باشند؛ بنابراین کارگران قراردادی فارغ از در نظر گرفتن سوابق بیمه ای خود، اگر حتی ۱۱ ماه در آخرین کارگاه شاغل بودند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی شوند؛ اما در خصوص کارگران قرارداد دائم نیز، این کارگران به شرط داشتن حداقل ۶ ماه سابقه کار در صورتی که«بدون میل و اراده» خود بیکار شده باشند می توانند از مزایای مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.
وی با اشاره به این مطلب که غیر ارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری حمایت های قانونی برای بیمه شدگان بیکار است اذعان داشت کارگری که به میل خود، کار خود را ترک می کند، نمی تواند از این حمایت ها برخوردار شود و تشخیص ارادی و غیر ارادی بودی بیکاری بیمه شدگان بر عهده کمیته ای متشکل از نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است و شعب تامین اجتماعی بر اساس معرفی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری برای بیمه شدگان اقدام می کنند.
توصیفیان ، پیگیری و اجرای طرح اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری از طریق تبصره یک ماده ۶ این قانون، مدیریت در پرداخت منابع صندوق بیمه بیکاری و بستر سازی جهت جذب مقرری بگیران توسط کارفرمایان را از اهداف حائز اهمیت این اداره کل دانسته و افزود : ما نیز به دنبال بازگرداندن منابع صندوق بیمه بیکاری به چرخه تولید هستیم و در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید و دستورالعمل های وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی تمام تلاش خود را در این رابطه بکار خواهیم بست.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در پایان با اشاره به اطلاعات و آمار موجود تصریح کرد: تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان تا پایان بهمن ماه سال جاری تعداد 2439 نفر هستند که در همین مدت تعداد 2705 پرونده متقاضی در کمیته مشترک با تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. تعداد ۲۵۶نفر نیز از طریق خود اظهاری، عدم پذیرش آموزش و عدم حضور غیاب و همچنین شناسایی اشتغال پنهان از شمول بیمه بیکاری خارج شده اند  و 1168 نفر از مقرری بگیران زن و مرد برای آموزش دوره مهارتهای فنی وحرفه ای به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند.