طرح شهاب به تصویب شورا رسید

جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان در حالی دنبال شد که مسائل مختلفی از جمله اجرای طرح «شهاب» در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان با آراء موافق نمایندگان پارلمان شهری به تصویب رسید.

به گزارش فردای همدان، رئیس شورای شهر همدان بابیان اینکه شهرداری همدان باید تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را اولویت بداند، گفت: تبصره‌های ذیل بودجه سال ۹۸ شهرداری همدان به تصویب شورا رسید.

کامران گردان اضافه کرد: طبق یکی از تبصره‌های بودجه ۹۸ شهرداری همدان باید اتمام پروژه‌های نیمه تمام به خصوص پروژه‌های تقاطع غیر همسطح سردار همدانی، میدان میوه و تره بار جدید، پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ، پیاده راه بلوار ارم، پروژه‌های مربوط به مناطق بازآفرینی و ورودی‌های شهر را در اولویت کاری قرار دهد.

وی در ادامه از تصویب طرح شهاب خبر داد و یادآور شد: در امر شفاف سازی فعالیت و کار شورا و شهرداری تمامی مباحث شفافیت در طرح شهاب لحاظ شده که همگی ما بر اجرایی شدن این طرح تاکید داریم.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه از ابتدای شورای دور پنجم تا کنون 90 درصد جلسات علنی بوده است، گفت: به منظور شفاف‌سازی و بیش از پیش در شورا و شهرداری، اعضای شورای شهر با اجرای طرح «شهاب» موافقت کرده‌اند.

طرح «شهاب» کاهش فساد و افزایش بهره‌وری در مدیریت شهری را به دنبال دارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه موضوع شفافیت یک الزام است، گفت: اگر با اجرای طرح «شهاب» این اتفاق رخ دهد مسائلی از جمله کاهش فساد و افزایش بهره‌وری را در مدیریت شهری خواهیم داشت.

حمید بادامی‌نجات افزود: شفافیت شورا و شهرداری همدان با عنوان طرح «شهاب» اجرا می‌شود که حدود یک ماه پیش یک فورریت این طرح رأی آورد.

وی با بیان اینکه شفافیت، موضوعی است که از ابتدای شورای دوره پنجم بر آن تأکید شده است، اضافه کرد: اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

حمید بادامی نجات بابیان اینکه امروزه ارتقاء و تقویت سرمایه اجتماعی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای رشد و توسعه پایدار و متوازن در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، گفت: در این میان عواملی همچون گسترش و نهادینه شدن فساد و رانت وجود دارد که نه تنها موجب ناکارآمدی و کاهش کیفیت استانداردهای زندگی شهروندان می‌شود، بلکه به‌واسطه از بین بردن اعتماد مردم، تضعیف سرمایه اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

نایب رئیس شورای شهر همدان با انتقاد از رفتار برخی افراد، اظهار کرد: برخی از دوستان با انتشار نامه‌ای از مجمع نمایندگان و … خواسته بودند شورا شفاف شود، مگر تاکنون به غیر از این بوده، حتی انتخاب شهردار نیز به صورت زنده از فضای مجازی پخش شد.

بادامی نجات اضافه کرد: برخی دوستان سوار بر موجی، طرحی را که شورا به منظور شفاف‌سازی چندین ماه قبل آن را مطرح و پیگیری کرده، مطرح کرده‌اند که بگویند چون ما خواستیم شورا این کار را کرد.

وی همچنین با اشاره به جوسازی‌های فضای مجازی در خصوص شورای شهر همدان یادآور شد: چنانچه شخصی از تخلفی خبر داشته باشد و اطلاع ندهد خود نیز مجرم محسوب می‌شود.

انتقاد از وضعیت اجرای پروژه‌ها در شهر همدان

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز با انتقاد از وضعیت اجرای پروژه‌ها در شهر همدان گفت: باید در اولویت اجرای پروژه‌های شهرداری در سال ۹۸ پارک ولایت نیز لحاظ شود.

حسین قراباغی تاکید کرد: برای جذب سرمایه گذار و اجرای طرح در پارک ولایت باید زیرساخت‌های اولیه فراهم شود.

وی با اشاره به پارک ۴۸ هکتاری شهرداری یادآور شد: تملک این زمین در سال ۷۹ خیانتی بوده که توسط مسئولین وقت صورت گرفته چرا که چه لزومی داشت باغ‌های مردم برای ایجاد فضای سبز از دست آنها گرفته شود.

وی گفت: اگر در این راستا در ۴ منطقه شهری ۴۸ هکتار تملک و به فضای سبز تبدیل می‌شد کار بهتری صورت می‌پذیرفت چرا که با تملک پارک ۴۸ هکتاری نه تنها فضای سبز ایجاد نشد بلکه باغاتی که خود مردم نگهداری می‌کردند نیز از بین رفت.

وی با بیان اینکه کار خاصی در زمینه پارک 48 هکتاری صورت نگرفته و دستگاه‌های متولی باید در این خصوص پاسخگو باشند، گفت: شورا وظیفه خود را در حوزه شفاف‌سازی انجام داده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان همچنین گفت: با اجرای طرح «شهاب» دیگر بیش از این نمی‌توانیم شفاف‌سازی کنیم؛ متأسفانه صدا و سیما که ابتدا این موضوع را مطرح کرد در جلسات شورا حضور ندارد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز با انتقاد از دریافت بهاء خدمات بابت توسعه فضای سبز و فعالیت های فرهنگی ورزشی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرداری ها با استناد به ماده ۱ و ۲ قانون نوسازی و عمران شهری مصوبه هفتم آذر سال 47 با اصلاحات بعدی عوارض نوسازی تمامی اراضی و ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر را سالانه به مأخذ پنج در هزار بهاء آنها طبق مقررات قانون از شهروندان وصول می نمایند و نیز طبق تبصره ۴ ماده ۲ قانون مذکور حق مرغوبیت (ارزش افزوده) و هر نوع درآمد دیگری که در اثر اجرای این قانون تحصیل می شود منحصراً باید به مصرف نوسازی و عمران شهری برسد بر این اساس دریافت بهاء خدمات توسعه فضای سبز و… اجحاف در حق شهروندان است به همین دلیل مخالف با وصول بهاء خدمات یاد شده هستم .

سید مسعود عسگریان با بیان اینکه به این دلیل که بودجه محقق نشده است نباید به مردم هزینه تحمیل کنیم، گفت: فعالیت های فرهنگی ورزشی از محل درآمدهای عمومی شهرداری (ماده ۱۶ و ۱۷ ) اعتبار کافی پیش بینی و منظور شده است و نیازی به وصول بهای خدمات مازاد ندارد .

وی همچنین تاکید کرد: در شرایط نامساعد اقتصادی کنونی کشور نباید هزینه های نامتعارف و غیر قانونی به مردم و شهروندان تحمیل شود و اعضای شورا در این ارتباط باید می بایستیپاسخگوی افکار عمومی باشند چراکه صراحت قانون وجود دارد در جایی که قانون گذار طبق ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده تکلیف عوارض و میزان آن را مشخص کرده است شوراها مجاز به ورود و تعیین عوارض و هرگونه مقاله ای را ندارند