مولوی و علم نشانه گذاری

به گزارش فردای همدان، به عنوان یک علاقمند به اخبار و ناظر رویدادهای گوناگون همواره به یاد دارم روزهای رقابتهای انتخاباتی گوناگون را که در آن انتخاب یک جمله از کاندیدایی و تکرار آن وی را به شکست در انتخابات کشانده و براساس نشانه شناسی افکار عمومی همان یک جمله یا کلمه را نشانه ای […]

به گزارش فردای همدان، به عنوان یک علاقمند به اخبار و ناظر رویدادهای گوناگون همواره به یاد دارم روزهای رقابتهای انتخاباتی گوناگون را که در آن انتخاب یک جمله از کاندیدایی و تکرار آن وی را به شکست در انتخابات کشانده و براساس نشانه شناسی افکار عمومی همان یک جمله یا کلمه را نشانه ای از عدم صلاحیت آن شخص برای کسب رایشان دانسته اند. در همین کشور خودمان واژه چهاردرصدیها را یادمان هست یا استفاده از واژه لوله کردن، اما همه اینها در هرکجای دنیا که باشد تنها زاییده ذهن کاندیدای مورد نظر نیست بلکه حضور حداقل یک کارشناس رسانه را می طلبد که چند واحدی هم نشانه شناسی گذرانده است.

این جملات چه ارتباطی با داستان شورای شهر همدان و عضو اسبق دکتر مولوی دارد؟ شاید اگر دکتر مولوی عزیز نیم نگاهی به ایجاد نشانه ها داشتند، در مصاحبه این نشانه ها را ایجاد نمی کردند. از نشانه ها که صحبت می کنیم، صحبت از چیست؟

بحثهای دکتر مولوی با غلظتی که در فضای مجازی پیگیری می شود یا با همان غلظت درست است یا درست نیست، اگر درست باشد پس کسانی هستند که با شعار رفع مشکلات مردم به صندلیهای رنگارنگ قدرت تکیه زده اند و اساسا جز به کامجویی از این فرصت نمی اندیشند و بی شک ایشان از هر گروه و دسته ای که باشند شایسته نمایندگی مردمی شریف که همواره با همه مشکلات کنار آمده اند، نیستند و باید در محضر عدالت پاسخگوی اعمال خود باشند.

اما در رقابتهای آتی انتخابات بی شک یک کاندیدای انتخاباتی از نشانه هایی که این رویداد ایجاد کرده است بهره های فراوانی می برد و عملکرد شاید یک یا دو نفر را به پای یک گروه و یا جریان می اندازد و نشانه ای ایجاد می کند تا رقیب را از صحنه به در کند . اما شاید گفتار دکتر مولوی با این غلظت و شدتی که این روزها در فضای مجازی دنبال می شود صحیح نباشد، البته با توجه به سوابق اجرایی و علمی این بزرگوار عجیب است صحبتی از دهان ایشان خارج شود که عقبه فکری نداشته باشد تنها شاید یک کلاغ چهل کلاغ فضای مجازی که چندان هم قابل اتکا نیست، علاقمندان را به این باور رسانده باشد، که باز هم تنها نشانه هایی بجا می گذارد تا در رقابتهای انتخابات بعدی یک جریان و گروه سیاسی آماج حملات رقبا قرار گیرد .

سوال اینجاست حال چه باید کرد؟ بی شک دکتر مولوی که روزی به عنوان سرلیست امید همدان، وارد شورای اسلامی شهر و روستا شده، امروز باید کاری کند که وظیفه اخلاقی و دینی هر انسان آگاه و آزاده ای است و ما در آموزه های اخلاقی بزرگانمان آموخته ایم، اگر زشتی دیدیم ابتدا باید با امر به معروف و نهی از منکر شخص را بازداریم اما اگر این زشتی حیطه حق الناس را در برمی گرد، بدون چشمداشت این زشتی را در محضر قاضی یا مردم ارایه کنیم .

اما دکتر مولوی نباید فراموش کنند، تمام رایی که به ایشان یا هر یک از کاندیداهای ائتلافی داده شده، رای به شخص نبوده بلکه رای به یک تفکر و گفتمان هم بوده است و اگر صحبتهای مطرح شده در رسانه های مجازی و حقیقی نشانه ای شود در انتخابات بعدی و پای یک لیست و ائتلاف نوشته شود ، ضرر آن به کسانی می رسد که باور به نتیجه بخش بودن فعالیت تشکیلاتی دارند .

اکنون در این برهه به باور نگارنده می بایست دکتر مولوی شفاف ، صریح و روشن اگر تخلفی صورت گرفته و ایشان مطلع هستند با صلاحدید دستگاه قضاوت اعلام نمایند و بحث را از فضای مجازی به فضای حقیقی ببرند تا اگر شخصی هم طبق ادعای ایشان اشتباهی مرتکب شده ، پاسخگوی مراجع ذیصلاح باشد و رسانه های قانونی هم با صلاحدید دستگاه قضاوت تخلفات را به اطلاع افکار عمومی برسانند تا مردم علاقمند به توسعه و پیشرفت دیار خوبان همدان بدانند نتیجه مشارکت ایشان نه جدل های بیهوده بین تعدادی افراد است بلکه تلاش نمایندگانی شجاع ، صریح و پاکدست است در مطالبه حقوق مردم و ایشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. پس لطفا افشا کنید.

یادداشت از: مجیر خضریان