صدور 30 هزار مجوز مشاغل خانگی استان در دولت تدبیر و امید

چهارمین دوره نمایشگاه عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی استان با حضور جناب آقای عراقی معاون محترم استاندار همدان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مقامات و مسئولین استان با شرکت بیش از 100 نفر از فعالان مشاغل خانگی در رشته های متنوع در زمینه صنایع دستی سفال و سرامیک گیاهان دارویی و گلهای زینتی لوستر ترشی و مربا و شیرینی و نان محلی و…. افتتاح شد و این نمایشگاه که از تاریخ 13 تا 18 بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای استان همدان دایر است.

به گزارش فردای همدان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان این خبر که حدود 30 هزار مجوز مشاغل خانگی استان همدان در دولت تدبیر و امید صادر شده است افزود: امروزه كسب و كارهاي خانگي به عنوان راهكاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب مي گردند. قابليت انجام اين نوع كسب و كار در «منزل» سبب ايجاد مزاياي بسياري براي شاغلين آن ها مي شود، كه از جمله مي توان به ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد- شاگردي بين اعضاء خانواده و… اشاره نمود.

توصیفیان در ادامه ابعاد فعالیتها و کسب و کارهای خانگی را به شرح ذیل اعلام داشت:
به صورت خلاصه فرایند مشاغل خانگی و روند صدور مجوز مشاغل خانگی به این شرح است .ابتدا متقاضی در سامانه مشاغل خانگی به نشانی اینترنتی http://www.mashaghelkhanegi.ir
ثبت نام میکنند و با توجه به نوع رشته , سامانه دستگاههای اجرایی مربوطه را مشخص مینماید که متقاضی باید حضورا به دستگاه اجرایی مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده مینماید پس از بررسی طرح توسط دستگاه اجرایی , جهت ابطلال تمبر متقاضی به امور مالیاتی معرفی میگردد پس از اخذ فیش ابطال تمبر و گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مجوز توسط دستگاه اجرایی صادر و جهت امضای دوم به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستانها ارسال می گردد پس از دریافت مجوز در صورت درخواست تسهیلات و وجود اعتبار به بانکهای عامل معرفی می گردد .
ایشان در ادامه گفت: مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. همچنین براساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال 1397 تعداد 323 مورد رشته مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش دستباف ، امور تولیدات دامی ، شیلات ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی (صنعت و خدمات )، فعالیت های فرهنگی و هنری و IT می باشد. که متقاضیان میتوانند بنا به رشته مجوز خود را از دستگاههای اجرایی مربوطه دریافت نمایند.
توصیفیان در خصوص نحوه فعالیت در مشاغل خانگی اعلام داشت: فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به سه صورت امکان پذیر می باشد:
الف – انجام فعالیت به صورت مستقل:
منظور از مستقل، نوعي اشتغال خانگی است كه فرد مي تواند با اتكاء به توان شخصي، خلاقيت و ابتكار ، به شكل خويش فرمايي به فعاليتهاي توليدي و خدماتي بپردازد كه در نتيجه منجر به كسب در آمد و ايجاد فضاي كسب و كار مي شود.
ب- انجام فعالیت به صورت پشتیبان حقیقی و حقوقی: که به صورت مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای صورت می گیرد .
منظور از پشتيبان، اشخاص حقيقي يا حقوقي هستند كه مسئوليت حمايت از تعدادي از شاغلين خانگي را در كل فرآيند توليد و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهيه و توزيع مواد اوليه و ابزار كار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحي ، نوآوري ، بسته بندي ، بازاريابي و فروش به عهده بگيرند.
ج – انجام فعالیت به صورت تحت پوشش :
به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی ( متقاضی تحت پوشش ) منظور از افراد تحت پوشش، افرادي كه متقاضي انجام فعاليت زيرمجموعه يك فرد حقيقي يا حقوقي ديگر مي باشند . بديهي است اين موضوع با تحت پوشش نهادهاي
حمايتي بودن ارتباطي نداشته و متفاوت مي باشد.
احمد توصیفیان با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون بیش از 38000 مجوز مشاغل خانگی صادر شده است که حدود 30000 مجوز در دولت تدبیر امید صادر شده است ، از سال ۱۳۹۰ تاکنون در مجموع 170میلیارد تومان به استان همدان در زمینه مشاغل خانگی اعتبار ابلاغ شده است که از این رقم تعداد 16549 نفر از تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی برخ وردار شده اند.
وی در پایان گفت از دیگر مزایای استفاده از طرح توسعه مشاغل خانگی، سهولت اخذ مجوز مشاغل خانگی و امکان استفاده از تسهیلات قرض الحسنه این گونه کسب و کارها می باشد . باتوجه به کم هزینه بودن ایجاد اشتغال در زمینه مشاغل خانگی با حمایتهای مالی و تسهیل فرایند و حمایتهای بیمه ای مشاغل خانگی می تواند سهم به سزایی در ایجاد فرصت های شغلی اشتغال داشته باشد.