کتاب « تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» به بازار نشر پیوست

کتاب « تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» از سوی کارمند دانشگاه آزاد اسلامی همدان به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش فردای همدان، عزیز کمالیان مؤلف این اثر گفت: مطالب این کتاب درواقع پاسخ به شبهات وسوالاتی درخصوص زندگانی پیامبر(ص) است ، به خصوص دوران نوجوانی وجوانی ایشان که اطلاعات کمی از این دوران دردسترس عموم است.

وی افزود: حدود80% منابع استفاده شده در این کتاب از کتب اهل سنّت است که برای تمامی مسلمانان قابل قبول است و کتب قبلی تاریخ اسلام و به خصوص کتاب تحلیلی صدر اسلام که به عنوان منبع درسی تاریخ اسلام در دانشگاه انتخاب شده ،کتابی قدیمی وجوابگوی مسائل روز دانشجویان نیست.

کمالیان بیان کرد: مطالب این کتاب در واقع تحلیل و بررسی کوتاهی از وقایع و اتّفاقات این ایّام در جهت رفع شبهات و زدودن خرافات و دروغ‌ها از ساحت مقدّس پیامبر (ص) و تنویر اذهان و افکار عمومی نسبت به جریان‌ها و اتّفاقات تاریخ صدر اسلام است. چرا که پرداختن به نکات مبهم و تاریک تاریخی، به‌خصوص دوران مختلف زندگانی پیامبر (ص) که شناسنامه و سند اسلام، بسیار مهم و ضروری است.

نویسنده کتاب «تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت پیامبر(ص)» گفت: مباحث این کتاب در چهار فصل و 324 صفحه منتشرشده است که در فصل اوّل کتاب به مباحث مقدّماتی تاریخ، تاریخ‌نگاری، گونه‌های تاریخ‌نگاری، برخی از مشهورترین مورّخان و آثار و تبعات شرق‌شناسی بر تاریخ اسلام و باورهای مسلمانان اختصاص‌یافته است.

کمالیات تصریح کرد: در فصل دوّم کتاب به اوضاع شبه جزیره عربستان قبل از اسلام شامل اوضاع اجتماعی، سیاسی، تقسیمات جغرافیایی، ویژگی‌های بخش متمدّن جنوب شبه‌جزیره و ویژگی‌های اخلاقی، آداب و رسوم و ادیان و باورهای رایج در عربستان قبل از اسلام پرداخته شده و همچنین بررسی کوتاهی بر وضعیت تمدّن‌های مجاور شبه‌جزیره و اوضاع سیاسی، مذهبی، اجتماعی، نظامی و وضعیت اقوام و مردم این دو تمدّن انجام گرفته است.

وی گفت: در فصل سوّم به معرفی اجمالی آباء و نیاکان پیامبر (ص) و مهمترین اتّفاقات از تولّد تا بعثت آن حضرت شامل دوران تولّد، کودکی و نوجوانی، جوانی و ازدواج آن حضرت و نیز همسران ایشان پرداخته شده است.

کارمند واحد همدان اظهار کرد در فصل چهارم و آخر، به موضوع بعثت، آغاز رسالت و دعوت مردم به دین اسلام، مخالفت‌ها و کارشکنی‌های کفّار و مشرکان با اسلام، دوران دعوت سرّی و علنی، هجرت به حبشه، افسانه غرانیق، اتّفاقات دوران شعب ابی‌طالب و نقش ابوطالب در حمایت و پشتیبانی از رسول خدا (ص) و مسلمانان، اسراء و معراج پیامبر(ص)، سفر به طائف و زمینه‌های آشنایی یثربیان با اسلام و ایجاد پایگاه توحیدی در یثرب و پیمان‌های پثربیان با پیامبر (ص) و ناراحتی مشرکان از این واقعه و توطئه قتل آن حضرت و در نهایت زمینه‌های هجرت پیامبر (ص) و مسلمانان به یثرب بحث شده است.

کمالیان دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی بوده وتالیف چندین مقاله علمی و یک جلد کتاب را در کارنامه علمی خود دارد.