برگزاری جلسه کمیته تخصصی اشتغال و مسکن جوانان در کبودراهنگ

بمناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب کمیته تخصصی اشتغال و مسکن جوانان در محل سالن جلسات اداره ورزش و جوانان شهرستان برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، بمناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جلسه کمیته تخصصی اشتغال و مسکن جوانان با حضور کارشناسان ادارات عضو در محل سالن جلسات اداره ورزش و جوانان شهرستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید، شکری سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و قدردانی از زحمات اعضا به قرائت دستورات کار جلسه پرداخت. وی حوزه فعالیت هریک از اعضای کمیته تخصصی اشتغال و مسکن جوانان را که شامل اعطای هر نوع تسهیلات اعم از تشویقی و اشتغالزایی و خدمات حمایتی به خوداشتغالزایی و کارآفرینی جوانان، استفاده از مشوق های مناسب جهت سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذاری خصوصی در گسترش فرصت های شغلی جوانان، تقویت و گسترش خدمات مشاوره شغلی به جوانان، تهیه بانک اطلاعاتی در حوزه های اشتغال و مسکن جوانان، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با مهارت آموزی و کارورزی، معرفی کارآفرینان موفق به جوانان و نیز تجلیل از جوانان کارآفرین موفق، اعطای تسهیلات حمایتی جهت مسکن جوانان و اعتبارات و بودجه ریزی در برنامه¬های اشتغال و حوزه مسکن جوانان می باشد، تبیین نمود.

در ادامه نماینده بنیاد مسکن از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای جوانان بالای 25 سال دارای کارت پایان خدمت و نیز جوانان زیر 25 سال سرپرست خانوار خبر داد و حدود 50 درصد از تسهیلات پرداختی را برای سنین زیر 35 سال اعلام نمود. وی همچنین خاطرنشان کرد ساخت هر واحد 60 متری به عنوان ایجاد یک اشتغال مستقیم محسوب می گردد.
نماینده بانک مسکن نیز شرایط پرداخت وام  های مسکن اولی ها با سقف 80 میلیون تومان را برای زوجین با نرخ سود 6 و 8 درصد و با بازپررداخت حداکثر 12 ساله اعلام نمود.

 

وی حساب ویژه مسکن جوانان را نیز شرح داد به طوریکه هر جوان با واریز ماهانه مبلغ 52 هزار تومان پس از حداکثر 15 سال می تواند 142 میلیون تومان تسهیلات دریافت نماید.
نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز از ارائه تسهیلات اشتغال به جوانان خانواده¬ های تحت پوشش با داشتن گواهینامه های فنی و حرفه ای و تسهیلات ساخت مسکن تا سقف 20 میلیون تومان بلاعوض خبر داد. همچنین پرداخت تسهیلات به پسرانی که با خانواده های تحت پوشش وصلت نمایند به عنوان یکی دیگر از خدمات این دستگاه بیان شد.
نماینده جهاد کشاورزی نیز از رتبه اول شهرستان در خرید تراکتور و کمباین جهت اشتغالزایی جوانان روستایی خبر داد.

نماینده گردشگری و صنایع دستی نیز بالغ بر 90 درصد از متقاضیان آموزش دیده را در حوزه صدور پروانه¬ های صنایع دستی جوانان دانست. ارائه خدمات مشاوره ¬ای به جوانان و بازاریابی کارگاه های مرتبط از جمله فعالیت های این دستگاه بیان شد.

نماینده صندوق کارآفرینی امید نیز عمده افراد مراجعه کننده به سامانه کارا جهت دریافت تسهیلات اشتغال زایی را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم جوانان دانست. امکان پرداخت تسهیلات با نرخ سود 6 درصد برای ساکنین شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت از طریق ثبت نام در سامانه کارا در قالب اشتغال روستایی از جمله خدمات این دستگاه به جوانان معرفی گردید.

نماینده اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم از معرفی جوانان به بانک ¬های عامل جهت دریافت تسهیلات اشتغال زایی روستایی و فراگیر شامل اشتغال پایدار روستایی با نرخ سود 6 درصد و اشتغال فراگیر با نرخ سود 15 درصد منطقه محروم و 3 درصد یارانه برای طرح های دانش بنیان خبر داد. مشاوره¬ های کاریابی، اجرای طرح کارورزی برای جوانان 25 تا 36 ساله با مدارک کاردانی تا دکترا از طریق سامانه مربوطه، ارائه مشوق¬های بیمه¬ ای برای کارفرما در صورت جذب کارورز و معرفی و تجلیل از کارآفرین ¬های برتر از جمله سایر خدمات این دستگاه بیان شد.

در پایان این جلسه پس از بیان نظرات، پیشنهادات و برنامه های ارائه شده اعضاء مقرر شد اعضای کمیته نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص تعداد، نوع و میزان تسهیلات پرداخت شده به جوان 18 تا 35 ساله و نیز سایر خدمات ارائه شده به جوان شهرستان اقدام نمایند. همچنین ارائه طرح توسط هر یک از اعضای کمیته در راستای بهبود شرایط تسهیلات ارائه شده به جوانان در حوزه های مسکن و اشتغال دیگر مصوبه این جلسه بود.