خط آهن همدان – ملاير کريدور ريلي کشور است

استاندار همدان گفت: راه آهن همدان – ملاير متعلق به شهرستان خاصي نيست و کريدوري است که غرب، شمال و جنوب را به يکديگر وصل مي کند و يک ملت از ظرفيت هاي آن بهره مي برند. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” محمدناصر نيکبخت روز پنجشنبه در آيين آغاز عمليات احداث راه آهن همدان – […]

استاندار همدان گفت: راه آهن همدان – ملاير متعلق به شهرستان خاصي نيست و کريدوري است که غرب، شمال و جنوب را به يکديگر وصل مي کند و يک ملت از ظرفيت هاي آن بهره مي برند. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” محمدناصر نيکبخت روز پنجشنبه در آيين آغاز عمليات احداث راه آهن همدان – ملاير با بيان اينکه اينکه راه آهن ايران مديون وزير راه و شهرسازي است، اظهار داشت: 919 کيلومتر راه آهن کار طاقت فرسايي است که پنج استان را به هم متصل کرده است.
استاندار همدان ادامه داد: همچنين با دستور دکتر آخوندي اعتباري براي اجراي طرح آسفالت روستاهاي بيش از 20 هزار خانوار جمعيت اختصاص يافت که در نوع خود قابل تقدير است.
نيکبخت با بيان اينکه احداث جاده دسترسي به ايستگاه فعلي راه آهن همدان از تقاضاهاي ماست، گفت: راه اندازي نمايندگي اداره کل راه آهن در استان از ديگر خواسته هاي مردم اين ديار است که انتظار داريم وزير راه و شهرسازي دستور اجراي سريع آن را صادر کند.
نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين اظهار داشت: انقلاب ريلي همدان پس از گذشت چهل سال از پيروزي انقلاب شکل گرفته است.
امير خجسته افزود: در شرايط تحريم و سخت به همدان توجه شد که بايد از تلاش وزير راه و شهرسازي و پيگيري هاي خوب استاندار همدان قدرداني کرد.
به گزارش ايرنا، قرار است با حضور وزير راه و شهرسازي عمليات اجرايي احداث راه آهن همدان – ملاير عصر امروز (پنجشنبه) آغاز شود.
طرح راه آهن همدان – ملاير به طول 75 کيلومتر با هدف گسترش شبکه ريلي در غرب کشور و آسان سازي ارتباطات و ترانزيت کالا به ويژه زائران عتبات عاليات احداث مي شود.
کاهش ترافيک جاده اي به عنوان بخشي از طرح کلي راه آهن غرب کشور محسوب مي شود که علاوه بر اهداف ياد شده کاهش مسير ريلي تهران به مرز خسروي را نيز در پي دارد.
اين خط ريلي در 2 قطعه احداث مي شود که قطعه نخست آن به طول 41.5 کيلومتر از ايستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ايستگاه هاي گل کهريز، طاسبندي و کهريز به ايستگاه ملاير منتهي مي شود.
اين مسير در ادامه با عبور از شهرهاي کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گيلان غرب و قصرشيرين در نهايت به مرز خسوري (مرز ايران و عراق) متصل مي شود.
ادامه خط ياد شده از طريق خانقين، بغداد، موصل، قامشلي، ديرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقيه در درياي مديترانه ختم مي شود.
راه آهن همدان – ملاير به دليل کاهش مسير حدفاصل تهران تا ملاير، نسبت به مسير فعالي تهران – قم – اراک – ملاير جاگزيني مناسب براي ترانزيت کالا و مسافر بين تهران و ملاير ارزيابي مي شد.
اعتبارات اجراي اين طرح 689 ميليارد ريال، شرکت سکاف پيمانکار اجراي طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.
به گزارش ايرنا، با همت دولت تدبير و اميد، راه آهن همدان – تهران به طول 267 کيلومتر به عنوان دومين خط ريلي استان همدان سال گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين خط ريلي در مسير خود از شهرهاي تهران، رباط کريم، ساوه، فامنين و همدان عبور مي کند و 2 هزار ميليارد ريال اعتبار براي آن هزينه شد.
تکميل راه آهن غرب کشور 2.5 دهه به طول انجاميد و در حال حاضر اين طرح ملي 27 سالگي خود را پشت سر مي گذارد.
اين راه آهن يک خطه 605 کيلومتر طول دارد که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهاي ملاير، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشيرين در نهايت به مرز خسروي مي رسد، سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقيه سوريه، درياي مديترانه و اروپا متصل مي شود.

به نقل از ایرنا