سهمیه اشتغال سال جاری از طریق کاریابی 3000 نفر اعلام شده است

مدیرکل تعاون کار رفاه و امور اجتماعی استان همدان گفت: سهمیه اشتغال سال 97 از طریق کاریابی ها 3000 نفر اعلام شده است. به گزارش “فردای همدان”، در راستای اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی مبنی بر كاهش حجم تصدی‌گر دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی مراكز مشاوره شغلی و كاریابیهای غیردولتی تحت […]

مدیرکل تعاون کار رفاه و امور اجتماعی استان همدان گفت: سهمیه اشتغال سال 97 از طریق کاریابی ها 3000 نفر اعلام شده است.

به گزارش “فردای همدان”، در راستای اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی مبنی بر كاهش حجم تصدی‌گر دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی مراكز مشاوره شغلی و كاریابیهای غیردولتی تحت نظارت وزارت كار و امور اجتماعی به عنوان بنگاه های اقتصادی و یا بخش خصوصی در عرصه (اشتغال) به عنوان یكی از مهمترین معضلات جامعه شروع به فعالیت نمودند.به موجب ماده واحده ((قانون مجازت اشتغال به حرفه كاریابی ومشاوره شغلی بدون داشتن پروانه كار مصوب10|7|1380مجلس شورای اسلامی)) اشخاصی می توانند به حرفه كاریابی و مشاوره شغلی اشتغال ورزند كه طبق آیین نامه اجرایی این قانون از وزارت كار و امور اجتماعی پروانه كار تحصیل نمایند.

احمد توصیفیان صبح امروز در جلسه کاریابی های استان که با حضورحسین افشاری مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امورحقوقی استانداری ومدیران کاریابی های استان برگزار شد ضمن اشاره به این نکته که تخصصی شدن مراكز كاریابی غیردولتی می تواند به عنوان یك ضرورت در جهت توسعه کیفی این مراکز مطرح شود گفت : تخصصی شدن دفاتر کاریابی منجر به تمرکز فعالیت کاریابی در یک حیطه شغلی خاص و شناخت دقیق تر از بازار کار می شود که این خود افزایش اطلاعات شغلی، ارتباط مناسب با کارفرما،کسب فرصت های شغلی بیشتر و سود بیشتر را برای دفاتر کاریابی غیر دولتی به عنوان یک بخش خصوصی به دنبال دارد. در عین حال کارفرما نیز می داند برای نیروی مورد نیاز خود دقیقا به چه دفاتر کاریابی مراجعه نماید. بنابراین تخصصی شدن دفاتر کاریابی باعث تسریع در مراحل مختلف کاریابی و ارتباط بهتر بین عرضه و تقاضای بازار کار می گردد و کارفرما نیز تمایل بیشتری برای جذب نیرو از دفاتر کاریابی تخصصی دارد.
توصیفیان ضمن تاکید به بحث مشاوره شغلی تخصصی در کاریابی ها اعلام داشت : ما نیازمند بانک اطلاعات شغلی در کشور بودیم که بتوانیم با استفاده از آن اطلاعات و آمار دقیق و  موقع به دست بیاوریم به همین دلیل سامانه هوشمند عملیات کاریابی – سابک (سامانه اطلاع رسانی الکترونیک بازار کار)از طرف وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است .
وی ادامه داد: پس از ثبت اطلاعات کارجو در سامانه سابک در کاریابی، عملیات جستجو در سامانه مطابق با شرایط فرد متقاضی و کارفرما آغاز می‌شود که در صورت وجود فرصت شغلی مناسب در همان لحظه، وی به شرط تمایل به کار معرفی خواهد شد یا در غیر اینصورت، متقاضی در صف انتظار جستجوی شغل مورد نظر قرار می‌گیرد تا به محض دریافت موقعیت شغلی متناسب با شرایط کارجو، به وی اعلام ‌شود.
مدیر کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی همدان انتظار خود از کاریابیها را اهتمام ویژه به کسب فرصت های شغلی دانسته و گفت : لزوما اشتغال را فقط در تولید و صنعت نباید دید به نوعی گاهی تکنولوژی در صنایع سبب کاهش اشتغال می شود و برای تحقق این مهم و رسیدن به اشتغال می بایست سهم خدمات در اشتغال مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
توصیفیان ضمن اعلام تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال کاریابی ها در سا ل 96 گفت : از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعهد اشتغال استان از طریق کاریابی ها 3000 نفر برای سال 97 اعلام شده است.
وی در پایان با اشاره به این که 22 کاریابی دارای مجوز در استان مشغول به کار است گفت : در سال گذشته 5878 فرصت شغلی در سال 96 توسط  کار فرمایان از کاریابیها درخواست شده است و در  مقابل 7879 متقاضی به این کاریابیها مراجعه نموده اند که تعداد 4980 نفر مرد و 2909 نفر آنها زن بوده اند که از این تعداد 3395 نفر به کار گمارده شده اند که از این تعداد 2037 نفر مرد و 1358 نر زن بوده اند.
در پایان این جلسه نیز افشاری مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد،بازرسی و امورحقوقی استانداری گفت : سنجش میزان پیشرفت هر کشوری توسط سه شاخص نرخ امید به زندگی ، نرخ باسوادی و نرخ رشد اقتصادی سنجیده می شود که بخشی ازاین بحث نرخ رشد اقتصادی مربوط به کاریابیها می باشد.
افشاری با اشاره وجود جمعیت بیکار دراستان گفت : در سال گذشته با وجود تلاش مدیران استان توانستیم بیش از سهمیه در نظر گرفته شده اشتغال ایجاد کنیم اما هنوز هم انبوه جمعیت جویای کار در استان وجود دارد که با ید با برنامه ریزی دقیق و همکاری بیشتر برای این قشر شغل ایجاد شود .
وی با اشاره به این مطلب که وظیفه ما به عنوان مسئولین استان هموارنمودن بسترکار برای کاریابیهاست افزود : البته باید ازصدور بیش از حد مجوزکاریابی نیز پرهیز شود تا واحد های موازی ایجاد نشوند و کاریابیها برای ادامه فعالیت خود در عرصه اشتغال توجیه اقتصادی داشته باشند .

انتهای پیام/