مسئولین سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان داشته باشند

کارآفرین برتر استان همدان می گوید: مسئولین ما باید طرح ها و سیاست های تشویقی برای تولید کنندگان داشته باشند و تولید کنندگان ما بتوانند با بهترین کالا را با مطلوب ترین قیمت عرضه کنند. به گزارش “فردای همدان”، استان همدان دارای کارآفرینان مطرحی در سطح کشور است که توانسته اند نام استان را در […]

کارآفرین برتر استان همدان می گوید: مسئولین ما باید طرح ها و سیاست های تشویقی برای تولید کنندگان داشته باشند و تولید کنندگان ما بتوانند با بهترین کالا را با مطلوب ترین قیمت عرضه کنند.

به گزارش “فردای همدان”، استان همدان دارای کارآفرینان مطرحی در سطح کشور است که توانسته اند نام استان را در کشور و بعضا در خارج از کشور به عنوان استانی کارآفرین مطرح کنند که از جمله آنها عادل بشیری است که در زیر می توانید گفتگوی ما را به تفصیل با وی بخوانید.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاریتان بگویید؟

عادل بشیری جلال هستم. از سال 1372 در رشته تولید صنایع دستی، سفال و سرامیک در شهر لالجین همدان مشغول به فعالیت هستم.

از سال 1376 تولید را با محوریت صادرات شروع کردم. صادراتم از سال 1376 تا 1386حدود 10 سال در حد بازاریابی و سطح پایین بود اما از سال 86 تا به امروز صادراتم رشد چشمگیری داشته و توانسته ام در این سالها همیشه به عنوان صادرکننده نمونه استان و کشور مطرح شوم.

از شکست ها و موفقیت هایتان در این سال ها بگویید؟

صادرات کالا کاری است که دستخوش روابط بین المللی و سیاسی دولت ها با یکدیگر است. شکست هایی که ما متحمل شدیم در حوزه پروسه کالا فعلا چندین سال تلاش برای به دست آوردن بازارهای اروپایی بوده است ولی متاسفانه در دورانی که به خاطر مسائل هسته ای ایران با کشورهای بین المللی درگیر تنش هایی سیاسی بود و باعث تحریم هایی علیه کشور ما شد خیلی ضرر به کار ما خورد و و صادرات ما با افت شدیدی مواجه شد و شکست بزرگی برای ما بود اما ما مایوس نشدیم و به دنبال بازارهای جدید رفتیم که با ایران روابط دوستانه داشتند و در سال های تحریم توانستیم کشور عراق را به عنوان یک بازار بین المللی انتخاب کنیم و بیشتر صادرات مان را به این کشور انجام دادیم و در این دوره توانستیم رشد بالای 100درصد را داشته باشیم و عرصه را خالی نکنیم. خوشبختانه با توافقی که ایران با کشورهای دیگر در حوزه برجام داشته ما توانستیم بازارهای جدید اروپایی را برای صادراتمان داشته باشیم که در این راستا کشور هلند را به عنوان پایگاه انتخاب کردیم  فروشگاهی در کشور هلند ایجاد کردیم تا بتوانیم بازار خود را در اروپا پیدا کنیم.

عوامل موفقیت تان در حوزه کارآفرینی چه بوده است؟

سازمان هایی که ذی ربط هستند برای انتخاب کارآفرین یکسری معیارهایی دارند در این حوزه که کارآفرین برتر را انتخاب کنند که خوشبختانه ما توانستیم امتیازاتی را که مدنظر کارشناسان این حوزه است را کسب کنیم و به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شویم.

مجموعه شرکت سفال تاج که بنده افتخار مدیریت آن را دارم کارگاهی به وسعت حدود دو هکتار را ایجاد کرد و در این کارگاه حدود نزدیک به 40 الی 50 نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند و با واسطه صادراتی که مجموعه ما دارد حدود 20 الی 30 درصد از تولیدات خودش است و 70 الی 80 درصد مابقی صادرات را از کارگاه های دیگری که در شهر لالجین هستند تهیه می کنیم و به واسطه همین صادرات بالای 400 الی 500 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند و بالای 100 الی 200 کارگاه که اجناسشان توسط مجموعه ما صادر می شود توسط مجموعه ما مشغول به کار هستند.

در سال هایی که کشور به خاطر مسائل سیاسی و تحریم ها ضربه مهلکی به صادرات کشور خورده بود خوشیختانه ما توانستیم کشورهای جایگزین را پیدا کنیم و در این سال ها هیچ موقع دست از کار نکشیدیم.

از نگاه شما مهارت و تخصص برتر است یا مدرک صرف دانشگاهی داشتن؟ قطعا نمی توان یکی را با قطعیت نام برد بلکه هر دو مکمل یکدیگر هستند اگر مهارت و تخصص را یک شخص داشته باشد اما علم کافی را در تولید یا تجارت یا کارهای مرتبطی که هستند نداشته باشد نتیجه خوبی را کسب نمی کند.

بنده از سال 1393 اقدام به ادامه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی کردم و این ضعف را در خودم می دیدم که در خیلی از جاها به خاطر نداشتن علم کافی در تنظیم قراردادهای تجاری به مشکل برمی خوردیم و مجموعه ما به همین دلیل ضربه می خورد. تجربه و تخصص لازم را داشتیم اما من خودم آن علم لازم را نداشتم و این ضعف و کمبود را در خودم احساس می کردم و سعی کردم در کنار کارم از دانشگاه علمی کاربردی واحد قضایی استان همدان ثبت نام کردم تا بتوانیم در مسائل حقوقی و اخذ قراردادهای بین المللی را یاد بگیرم و برای من مفید بوده است.

چرا تعداد بیکاران ما روز به روز بیشتر می شود، آیا کار نیست یا افرادی که بخواهند کار کنند؟

این پاسخ را هم نمی توان با قاطعیت داد کار هست و افراد کار می کنند یا کار نیست. این موضوع در استان های مختلف متفاوت است و در استان هایی می بینیم که واقعا کار نیست و اما در استان های دیگر کار زیاد است. اما گاهی برخی افراد راحت طلب هستند و به دنبال کار اداری و پشت میز نشستن هستند و نمی خواهند کار فیزیکی انجام دهند. وقتی برای آنها کار در بازار فراهم هست آن را رد می کنند. در حال حاضر در شهر لالجین که به عنوان شهر جهانی سفال است بنده با تصوری که از شهر خودم دارم عرض می کنم که شهر ما 17هزار نفر جمعیت دارد که خوشبختانه همه اعضای شهر ما شاغل هستند و درصد بیکاری در لالجین منفی است و حتی از شهرها و روستاهای اطراف هم افراد در لالجین مشغول به کار هستند.

اما خیلی ها تصورات غلطی دارند و فکر می کنند چون تحصیلات دانشگاهی دارند حتما باید در کاری مشغول به کار شوند که اداری باشد و حقوق بالایی داشته باشد  و به همین دلیل اکثرا می بینیم که قشر بیکار در جامعه ما زیاد است.

اگر یک جوان بیکار امروزی بخواهد کار کند از کجا باید شروع کند؟

خوشبختانه الان اینترنت و فضای مجازی بستر خوبی را فراهم آورده تا یکسری تحقیقات مقدماتی را افراد بتوانند انجام دهند و اول باید تحقیق شود و فرصت ها شناخته شوند و بعد باید دنبال ضعف ها و کمبودهایی که در جامعه مان هست باشیم و بعد بیایم نسبت به خواست جامعه و مردم اشتغال زایی و کارآفرینی کنیم. قطعا خیلی از مشاغل هشتند که می توانند برای جامعه ما مفید باشند اما نیاز به سرمایه هنگفت دارد که برای خیلی از افراد مقدور نیست. شغل صنایع دستی طبق اذعان مسئولین با کمترین هزینه بیشترین اشتغال زایی را در کشور ما ایجاد کرده و در بسیاری از روستاهای کشور بافته های داری نیز در بازار اشتغال زایی موثر عمل کرده اند و صادرات گرا هستند.

در حال حاضر نقاشی روی سفال، ویترای(نقاشی روی شیشه) هستند که می توان با حداقل سرمایه و در خانه این کارها را انجام دهید و بازار خوبی در ایران و خارج از ایران دارد.

مسئولین امر چه موانعی را باید از سر راه شما بردارند؟

چندین سال است فضایی در کشور ما حاکم است و می گویند حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی نامگذاری می شود و مسئولین در کلام مخالف واردات هستند ولی در عمل می بینیم که وقتی کار در سطوح پایین تر می آید مشاهده نمی شود. در داخل کشور همه از کالای ایرانی استفاده کنند و استفاده از کالاهای چینی را ملاک قرار ندهند. باید از تولیدحمایت کنند و مشتری زمانی می آید بین دو کالای ایرانی و چینی، چینی را انتخاب می کند که کیفیت و تنوع بالا و قیمت پایینی دارد و بسته بندی خوبی دارد و علیرغم میل باطنی است کالای چینی و خارجی را انتخاب می کند. مسئولین ما باید طرح ها و سیاست های تشویقی برای تولید کنندگان داشته باشند و تولید کنندگان ما بتوانند با بهترین کالا را با مطلوب ترین قیمت عرضه کنند. و دولت باید در این راه هزینه کند تا بتواند به نتیجه برسد. در بحث سیاست های مالیاتی تولیدکننده های ایران را مورد حمایت قرار دهند و هر سال شاهد هستیم فشارهای مالیاتی بر روی تولیدکنندگان ایرانی بیشتر و بیشتر می شود و یا در تامین اجتماعی و خیلی از کارهایی که دولت میتواند به عنوان یک اهرم کمکی کند مانند عرضه تسهیلات ارزان قیمت به کمک تولید کنندگان بیاید. الان شما می بینید تمام تولیدکنندگان ما مشکل سرمایه و سرمایه در گردش دارند و دستگاه های فرسوده دارند و نمی توانند واحد تولیدی خود را تجهیز کنند چراکه سرمایه ای در دست ندارند و تعرفه های بالای تامین اجتماعی  مالیات های کمرشکن دارد تولیدکنندگان ما را تحت تاثیر قرار می دهد و به این نتیجه رسیدند که تولید را کنار بگذارند و شروع به واردات کالاهای خارجی کنند.باید تولیدکننده ها را حمایت کند.

سخن پایانی؟

از مسئولین دانشگاهی علمی کاربردی واحد همدان و خصوصا از مدیریت دانشگاه جامع علمی کاربردی قوه قضائیه دادگستری همدان آقایان شهبازی، باقری سرشت و شهابی تشکر می کنم و با توجه به تحصیلاتی که بنده دارم سپری می کنم خیلی موقیعت خوبی را برای من فراهم کرده که در چندین قرارداد می توانست منجر به شکست شود توانستم موفقیت های خوبی را کسب کنم.

انتهای پیام/

خبرنگار: مهری درویش قنبر