تکراری بودن مضامین، آفت شعر نوجوان

فرهنگ و هنر: شاعر سالهای دور و نزدیک ادبیات کودک و نوجوان، میهمان جشن هفت سالگی خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری همدان بود تا با حضور فعالان و علاقمندان هفتمین سالگرد آغاز به کار این خانه به گردهمی متفاوتی تبدیل شود. به گزارش “فردای همدان”، ابتدای این نشست با شعرخوانی شعرای نوجوان و […]

فرهنگ و هنر: شاعر سالهای دور و نزدیک ادبیات کودک و نوجوان، میهمان جشن هفت سالگی خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری همدان بود تا با حضور فعالان و علاقمندان هفتمین سالگرد آغاز به کار این خانه به گردهمی متفاوتی تبدیل شود.
به گزارش “فردای همدان”، ابتدای این نشست با شعرخوانی شعرای نوجوان و بزرگسال، باسابقه و تازه‌کار حوزه‌ کودک و نوجوان در حضور بیوک ملکی، شاعر نام‌آشنای این حوزه گذشت.
در بخش بعدی، بیوک ملکی صبحتهای خود را اینطور آغاز کرد: این جلسات ارزشمند است از آن جهت که می تواند ایجاد انگیزه کند، همینکه دور هم جمع شویم، شعر بخوانیم، کارهای همدیگر را نقد کنیم، گفتگو کنیم فرصت مغتنمی ست که باید قدر دانست.
وی البته اضافه کرد: بخش اصلی کار هنر فردی ست و از آفت‌هایی که میتواند این جلسات داشته باشد این است که زبان کارها شبیه هم میشود.
این شاعر  افزود: در تهران زیاد اتفاق افتاده که شعرهای کودک شاعران مختلف را که میخوانیم حس میکنیم کار یک نفر است، این آمیختگی شعرها باهم حاصل برخی از جلسات است و باید مراقبت کنیم این جلسات صرفا ایجاد انگیزه کند.
وی در پاسخ به این سوال که کار کردن در حوزه‌های مختلف ادبیات لطمه‌ای به زبان و سوژه‌یابی برای کار در حوزه‌ی نوجوان میزند یا خیر گفت: من نمیتوانم حکم کلی صادر کنم مثلا ما میتوانیم قیصر امین پور را مثال بزنیم که در هر دو حوزه‌ی نوجوان و بزرگسال کار میکرد و در هردو حوزه هم موفق بود اما ترجیح خود من این است در یک حوزه کار کنم و معتقدم تمرکز بر یک حوزه موجب کیفیت بخشی به اثر میشود کما اینکه ممکن است کسی در حوزه‌های مختلف کار کند و موفق هم بشود.
ملکی اضافه کرد: اما در هنرهای دیگر این امکان پذیر است مثلا من معتقدم یک شاعر میتواند نقاشی هم بکشد و این در کارش تاثیر مثبت هم بگذارد.
وی در خصوص نزدیک شدن به فضای ذهنی نوجوانان گفت: مشکلی که الان شاعران کودک و نوجوان دارند این است که در حال حاضر تغییر نسل ها حتی میتوان گفت به ساعت اتفاق می افتد و این کار را مشکل میکند، اگر ما فقط از این زاویه قضیه را نگاه کنیم دچار رعب و وحشت میشویم اما از طرفی دیگر یک‌پشتوانه‌ی شعر داریم ممکن است بچه ها کلیت ذهنشان عوض شود اما شعر میتواند مسیر خود را برود و در عین حال جذابیت خود را از دست ندهد که این به زبان شعر، موضوع شعر و تکراری نشدن مضامین مربوط میشود.
این شاعر افزود : یکی از مشکلاتی که اکنون گریبان شعر نوجوان را گرفته است همین تکراری بودن مضامین است، یعنی کمتر زحمت میکشند که یک مضمون نو را کشف کنند و من فکر میکنم در نهایت شعر اگر به معنی واقعی کلمه شعر باشد هرچقدر هم که نسل ها در حال تغییر باشند آن شعر جذابیت خود را خواهد داشت.
ملکی توصیه کرد: ما باید دقت کنیم تا الان چه موضوعاتی کار میکردیم و ازین به بعد برای هم‌قدم شدن با بچه‌های امروز چه موضوعاتی میتوانیم اضافی کنیم.
وی گفت: ما وظیفه داریم کودکان و نواجوانان را با متون کلاسیک آشنا کنیم که اگر ما این آثار را از دست بدهیم همه چیزمان را ازدست خواهیم داد.
ملکی با ابراز تاسف از این نکته که تیتراژهای کتاب به شدت پایین آمده است گفت: یکی از دلایل این اتفاق انباشته شدن بازار از کتاب های بازاری ست که این امر باعث پوشانده شدن کتاب‌های جدی شد.
وی با تاکید بر اینکه وجود کتاب بازاری برای کسی که اهل مطالعه نیست لازم است، گفت: با این کار مخاطب به سمت کتاب جدی کشیده می‌شود ام متاسفانه در کشور ما برعکس شده است و کتاب های جدی پشت پیشخوان‌ها قرار میگیرد.

 

ملکی توجه نکردن خانواده ها به کتاب و جذاب نبودن شعرها را از دیگر دلایل تیراژ پایین کتاب عنوان کرد.
در انتهای این نشست کیک تولد هفت‌سالگی خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان با حضور کودکان و نوجوانان حاضر در نشست بریده شد.

انتهای پیام/