جمع‌آوری و بازیافت زباله با تکنیک و تکنولوژی‌های روز انجام شود

جامعه: رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر  همدان بر  جمع آوری زباله با تکنیک و تکنولوژی های روز تاکید کرد و گفت: استفاده از دانش نوین در امر جمع آوری و بازیافت زباله و پسماند در همدان امری ضروری است. به گزارش “فردای همدان”، مریم روانبخش در کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری […]

جامعه: رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر  همدان بر  جمع آوری زباله با تکنیک و تکنولوژی های روز تاکید کرد و گفت: استفاده از دانش نوین در امر جمع آوری و بازیافت زباله و پسماند در همدان امری ضروری است.

به گزارش “فردای همدان”، مریم روانبخش در کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا که با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی تشکیل شد، افزود: جمع آوری زباله به صورت یک مدیریت واحد می تواند موثر برای سرمایه گذاری، توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

روانبخش با اشاره به وجود سایت بازیافت زباله شهرداری همدان اظهار کرد: مطالعات وضع موجود سایت زباله باید آنالیز شده سیاست های اجرایی شهرداری و برای سرمایه گذار  کاملا تشریح شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر  همدان اضافه کرد: قراردادهای موردی و بدون مطالعه و نداشتن طرح جامع و اجرایی برای سایت 250 هکتاری زباله و برنامه ای مدون از مبدأ تا انتهای سیستم مدیریت زباله در شهر را دچار چالش خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری همدان از سرمایه گذاری در بخش بازیافت زباله استقبال می کند و آمادگی همکاری در این زمینه را دارد، از نمایندگان شرکت ناب اندیشان که متقاضی سرمایه گذاری در بخش بازیافت بودند تقاضا کرد ضمن معرفی مدیریت بهره برداری در این پروژه را در جلسه ارائه نمایند.

 

سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان هم اظهار کرد: در جمع آوری زباله و پسماند باید از روش سنتی به مکانیزه و مدرن حرکت کرد.

 

کامران گردان با بیان اینکه در خصوص درآمدزایی در بخش پسماند زباله توسط شورا و شهرداری همدان اقداماتی صورت گرفته است، افزود: در این راستا تا کنون سرمایه گذاران زیادی متقاضی احداث سایت بازیافت زباله وبوده اند  اما به دلیل نداشتن برنامه مناسب موفق نشده اند که پروژه را عملیاتی کنند.

 

گردان با اشاره به تشکیل کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا اظهار کرد: این کمیسیون به دنبال تسهیل امور سرمایه گذاری در همدان است تا مراحل و فرایند این امر در شهرداری به راحتی انجام شود.

 

وی به حمایت های مدیریت ارشد استان از سرمایه گذارای اظهار کرد: شورا نیز معتقد است برای جذب و ماندگاری سرمایه گذار باید بسترها و زمینه های آن را فراهم کرد.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان یادآور شد: اقداماتی در زمینه فرهنگ جمع آوری و تفکیک زباله از مبدا انجام دادیم که این فرهنگ نیز به خوبی نهادینه نشده است.

 

کامران گردان با اشاره ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ اظهار داشت: شورا و شهرداری در احداث سایت بازیافت زباله به دنبال درآمدزایی نیست بلکه هدف کاهش هزینه ها و رعایت مسائل زیست محیطی است.

 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه امروزه زباله به مباحث قابل توجهی تبدیل شده است، گفت: سیاست شورا در خصوص بازیافت زباله درآمدزایی نیست بلکه توجه به مباحث زیست محیطی است تا از بازیافت پسماندها استفاده های بهتری داشته و زباله ها مجددا به چرخه زمین برگردد.

 

حمید بادامی نجات با اشاره به درخواست سرمایه گذار بخش خصوصی جهت احداث سایت بازیافت و تبدیل زباله به مواد آلی افزود: لازم است علاوه بر مطالعات طرح پیشنهادی از تجربیات شهرها و استانهای ناموفق در اجرای اینگونه طرحج ها برای پیشگیری از بروز مشکلات آتی در این زمینه استفاده کرد.

 

در ادامه جلسه بهاری یکی از نمایندگان شرکت ناب اندیشان به معرفی کارشناسان و مسولین همراه شرکت پرداخته و ضمن بیان نحوه اجرای پروژه بازیافت زباله به روش نوین،  خلاصه ای از سوبق اجرایی شزکت در این زمینه پرداخت که اهم آنها می توان به شرکت هلدینگ مذکور با شرکت هلندی وکلوترن اشاره کرد.

 

وی همچنین به فعالیت های شرکت از جمله تولید برق، کود کمپوست، گاز از زباله اشاره کرد و یادآور شد: جمع آوری زباله از مبدأ، حمل و انتقال، بازایافت و صنایع تبدیلی از جمله محورهای مدیریتی جمع آوری زباله توسط شرکت است که بر اساس آنها برنامه ریزی شده است.

 

بهاری در خصوص شناخت شرکت ناب اندیشان از وضعیت موجود در زمینه تولید و بازیافت زباله همدان اظهار داشت: شرکت تمامی اقدامات و قراردادهای شهرداری همدان را مطالعه کرده و با نقاط قوت و ضعف پروژه آشنا بوده بر این اساس سیاست های شرکت نیز در راستای سیاست های مدیریت شهری همدان است.