نامه‌ یک فعال اجتماعی به شهردار همدان

آقای مهندس عباس صوفی از همین امروز و بعد از آئین معارفه تا چهار سال آینده عنوان شهردار همدان در کنار نام شما قرار گرفته است. شهری که از هرکسی بپرسیم دوست دارید چگونه فردی شهردار آن باشد، بی شک پاسخ خواهد داد خدایش بیامرزد مرحوم بهنامجو. اما اگر همین سوال از من پرسیده شود، […]

آقای مهندس عباس صوفی از همین امروز و بعد از آئین معارفه تا چهار سال آینده عنوان شهردار همدان در کنار نام شما قرار گرفته است. شهری که از هرکسی بپرسیم دوست دارید چگونه فردی شهردار آن باشد، بی شک پاسخ خواهد داد خدایش بیامرزد مرحوم بهنامجو. اما اگر همین سوال از من پرسیده شود، بی‌مقدمه می گویم همدان امروز شهری است که تفاوتی ندارد چه کسی شهردار شود.
همدان ما، شهری است متفاوت. مادامی که تصور می کنیم یک نفر در راس مدیریت شهر قرار گیرد و هر اتفاقی افتاد اگر بر وفق مرادمان بود بگوییم وی بهترین شهردار است و مثلا اگر جلوی منزل ما آسفالت مناسب نداشت توان همان آدم را زیر سوال ببریم، فردای بهتری در افق الوند نخواهیم دید.
حاج عباس صوفی، همدان امروز، همدان زمان مرحوم بهنامجو نیست. در همدان امروز بسیاری افراد با دغدغه های متفاوت به کار و فعالیت می پردازند و اگر این سرمایه های بی بازگشت انسانی مورد توجه قرار گیرند دیار خوبان شهری خواهد شد برای زندگی بهتر. آقای مهندس یک سوال آیا تا به حال صدای فعالین محیط زیست همدان را شنیده اید؟ کسانی که چشمه های الوند را یکی یکی زندگی کرده اند. آیا پای درد دل فعالین میراث فرهنگی نشسته اید؟ همدان ما جوانان، مردان و زنانی را در خود دارد که حفظ داشته های شهر را حتی از قوت روزانه خود واجب تر می بینند.
آقای صوفی اگر از من بپرسید می‌گویم برای فردای بهتر شهر خوبان کافیست حس تعلق خاطر یکایک شهروندان را به همدان افزایش دهیم. کافیست هر همدانی یک فعال اجتماعی شود. باید درهای بسته اتاق‌های مدیران شهری را به روی افراد دغدغه‌مند شهر باز کنیم و این افراد را به این باور برسانیم همدان شهر همه ساکنان آن است. امروز مهمترین تهدید شهرمان را شاید بشود فرار سرمایه‌های معنوی آن دانست. مردان و زنانی که هر یک روزی می‌خواستند از همدان بهشت مجسم بسازند اما امروز در شهرهای دیگری صاحب نام و نان شده‌اند.
حاج عباس صوفی، مشکلات بسیار است و فرصت محدود. امروز، شفافیت لازمه‌ی پیشرفت شده است و شفافیت را رسانه‌های منتقد ، مستقل و منصف رقم می‌زنند. پس بهتر آن است فضای پرسشگری و پاسخگویی بهتری در شهر ایجاد کنیم .
فراموش نکنیم همدان ما شهر بهتری می‌شود اگر شما به عنوان شهردار آن به صورت دوره‌ای از افراد متفاوت از گروه‌های مختلف به عنوان بدنه مشورت دهنده و البته به شکل رسمی استفاده کنید. لیستی از افراد دغدغه‌مند بر روی میز شهرداری داشته باشید تا همه بدانند و بپذیرند شهردار امروز همدان دل در گرو فردای متفاوت این شهر دارد.
یادداشت: مجیر خضریان-سردبیر فردای همدان