به خاطر شهر، به خاطر مردم

فشار رسانه ها و فعلان مدنی بر اعضای شورای شهر همدان طی هفته گذشته به طور چشمگیری افزایش یافت. انصراف مرادی، شهردار منتخب و انکار موضوع محمدی به عنوان شهردار منتخب ذخیره توسط اعضای شورا موجب افزایش فشارهای اجتماعی و کاهش اعتماد مردمی به منتخبین خود در شورای شهر همدان شد. به طوری که اعضای […]

فشار رسانه ها و فعلان مدنی بر اعضای شورای شهر همدان طی هفته گذشته به طور چشمگیری افزایش یافت.
انصراف مرادی، شهردار منتخب و انکار موضوع محمدی به عنوان شهردار منتخب ذخیره توسط اعضای شورا موجب افزایش فشارهای اجتماعی و کاهش اعتماد مردمی به منتخبین خود در شورای شهر همدان شد.
به طوری که اعضای شورا، هر کدام در مصاحبه با رسانه ها، به پراکنده گویی و گفتن حرف های متناقض در خصوص شهردار مستعفی و شهردار ذخیره روی آوردند. این دستپاچگی و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات و سخنان گذشته و حال شورای شهر، موجب شد تا آرامش فضای تصمیم گیری برای شورایی که دیگر فرصتی برای انتخاب شهردار نداشت، مختل شود و اختلاف و عدم انسجام میان اعضای شورا روز به روز جنبه علنی تر به خود گرفت.
این مشکلات خود ساخته اعضای شورای شهر همدان، و تکذیب ها و انکارها و بروز مشکلات را به گردن دیگری انداختن، در کنار زمزمه های استعفای برخی اعضای شورای شهر و فشار از بیرون برای انتخاب شهردار جدید، همچنین بی اعتمادی عمومی به شورای جدید، همه و همه نفع عمومی مردم شهر همدان را هدف گرفت.
در این میان فشار مضاعف بر شورای اسلامی شهر همدان، به دلیل انکار مواضع قبلی در خصوص انتخاب شهردار ذخیره وارد آمد، فعالان رسانه ای و مردم همدان انتظار داشتند بدانند شورایی که نفر دومی را به عنوان شهردار ذخیره انتخاب کرده است تا در صورت عدم تایید یا بروز مشکل برای شهردار مرادی، بدون فوت وقت به عنوان شهردار همدان معرفی شود، چرا علی رغم اسناد صوتی و تصویری موجود، وجود چنین تصمیمی را انکار می کنند و افکار عمومی از عدم شفافیت شورای شهر همدان جریحه دار شد.
تا آنجا که یکی از اعضای شورا به طور رسمی از مردم عذر خواهی کرد و گفت: در روز رای‌گیری درباره انتخاب نفر دوم به صورت شفاف صحبت نکردیم که اگر این اتفاق می‌افتاد افکار عمومی بهتر می‌توانست ما را قضاوت کند.
این عضو افزوده بود: محمدی را به عنوان یک مدیر توانمند، صادق، شفاف و پاکدست قبول داریم و مطمئنیم اگر اعضای شورا او را به عنوان شهردار انتخاب و به وی کمک کنند، یکی از شهرداران موفق این شهر خواهد شد.
در این میان محمدرضا محمدی که به عنوان شهردار ذخیره معرفی شده بود، سکوت اختیار کرد تا شورا بار سنگین تر و فشار بیشتری را متحمل نشود و بتواند از بحرانی که برای خود ساخته است عبور کند.
با این حال فعالان رسانه ای همدان که از این اقدام شورا قانع نشده بودند، با طرح پرسش های بیشتر سعی در کشف چرایی این موضوع داشتند و فضا هر روز ملتهب تر شد به طوری که برخی فعالان سیاسی استان نیز سعی در گرفتن ماهی از آب گل آلود به نفع جناح متبوع خود داشتند.
به این سبب و از آنجا که شهر هر روز از نداشتن شهردار آسیب بیشتری می دید و مردم خسارت نبود شهردار را متحمل می شدند، محمدی تصمیم گرفت به این قائله خاتمه دهد تا اعضای شورا با عبور از اشتباهات گذشته، فضای بازتری برای انتخاب شهردار داشته باشند.
وی روز سه شنبه 23 آبان ماه با حضور در دفتر روزنامه های همشهری جام جم در همدان و خبرگزاری ایرنا، به طور رسمی اعلام کرد که تمایلی به شهردار شدن در همدان ندارد. وی با تشریح شرح ماوقع این را هم گفته بود که کار کردن با شورای شهری که ثبات رای ندارد، ممکن نیست.
با اعلام موضوع صریح دکتر محمدی، شورای شهر که تا آن روز تحت فشار قرار گرفته بود و برچسب عدم شفافیت و صداقت خورده بود، به میزان چشمگیری احساس فراغ بال کرد و فضا برای ادامه کار شورا بازتر شد به طوری که فردای اعلام نظر محمدی، صوفی را به عنوان شهردار معرفی کرد.
محمدی با این اقدام شجاعانه و بزرگ منشانه ثابت کرد که فارغ از هرگونه نفع شخصی، دل در گرو آرامش این مردم و این شهر دارد و حاضر نیست به قیمت احقاق حق شخصی اش، مردم ضرر کنند. کاری که هرکسی قادر به انجامش نیست.
وی در دفتر جام جم (به نقل از مبنع)گفت: وقتی در خیابان های شهر همدان قدم می زنم، احساس شرمندگی می کنم؛ با خودم می گویم که حق این مردم و این خاک، این نیست.

یادداشت:شیرین سرافراز