راه‌اندازي کتابخانه در پارک بانوان و بوستان کتاب در همدان

گروه فرهنگ و هنر: مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان گفت: راه‌اندازي کتابخانه در پارک بانوان و بوستان کتاب در همدان در حال انجام است. به گزارش “فردای همدان”، عاطفه زارعي در جلسه مشترک انجمن‌هاي کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان با گراميداشت بيست‌ و‌ پنجمين هفته کتاب و کتابخواني، اظهار کرد: اميدواريم در بيست‌ و‌ پنجمين هفته […]

گروه فرهنگ و هنر: مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان گفت: راه‌اندازي کتابخانه در پارک بانوان و بوستان کتاب در همدان در حال انجام است.

به گزارش “فردای همدان”، عاطفه زارعي در جلسه مشترک انجمن‌هاي کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان با گراميداشت بيست‌ و‌ پنجمين هفته کتاب و کتابخواني، اظهار کرد: اميدواريم در بيست‌ و‌ پنجمين هفته کتاب و کتابخواني با همکاري تمام دستگاه‌هاي مسوول به وضعيت مطلوب برسيم و اقدامات اثرگذار باشد.

وي با ابراز اميدواري از اينکه به زودي گزارشي از فراغت‌محور بودن کتابخانه‌ها داشته باشيم، گفت: اميدواريم حداقل 25 درصد جامعه عضو کتابخانه‌ها و يا کتابخوان باشند؛ آمارهاي ارائه شده کنوني از کتابخانه‌هاي عمومي استان است.

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان بيان کرد: شهرستان همدان داراي 26 کتابخانه مشتمل بر 18 کتابخانه نهادي، هفت کتابخانه مشارکتي، 23 کتابخانه شهري و دو کتابخانه روستايي است.

وي زيربناي کتابخانه‌هاي استان را 18 هزار 862 متر مربع دانست و افزود: سرانه نسخه کتاب نيز 457 نسخه کتاب در استان است؛ در استان  بيش از يک‌ميليون و 200 هزار نسخه در کتابخانه ها وجود دارد که سهم شهرستان همدان 457 هزار و 655 نسخه است.

زارعي با بيان اينکه نسخه‌هاي کتاب کتابخانه‌ها روند افزايشي به شيوه‌هاي مختلف خريد تا اهدا دارد، تصريح کرد: از ابتداي طرح اهداي کتاب، بيش از 270 هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌هاي استان اهدا و خيرين نيز در گلريزان کتاب حضور يافته‌اند.

وي با تأکيد بر اينکه اميد است با اجراي طرح اهداي کتاب به هر عضو کتابخوان سه نسخه کتاب برسد، ادامه داد: البته اکنون نزديک به يک هم نيستيم.

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان با اشاره به وجود 73 هزار عضو فعال در کتابخانه‌هاي استان، خاطرنشان کرد: 27 هزار و 914 نفر عضو فعال در کتابخانه‌هاي شهرستان وجود دارد.

وي با تأکيد بر اينکه طي بررسي‌ها امسال روند رو به افزايش عضويت در کتابخانه‌ها با اقدامات فرهنگي گزارش شده است، يادآور شد: در کل استان بيش از 40 درصد رشد عضويت در کتابخانه‌ها داشتيم.

زارعي با بيان اينکه 24 آبان ماه امتيازات کشوري کتابخانه‌هاي کشوري و شهرستاني اعلام مي‌شود، اظهار کرد: روند امتيازات اداره کل کتابخانه همدان رو به افزايش است.

وي با اشاره به تکميل پروژه کتابخانه مريانج، گفت: اعتبارات امسال براي اين پروژه 300 ميليون تومان است؛ تأسيسات برق پروژه باقيمانده و پس از اتمام آن مناقصه انجام خواهد شد، 12 سال پروژه خوابيده بود و مطالعه مجدد را طلب مي‌کند.

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان بيان کرد: راه‌اندازي کتابخانه در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي و قرآني همدان نيز در حال پيگيري است و درخواست پيگيري از سوي شورا داريم که مناطق جمعيتي نيازمند به کتابخانه را بررسي کند.

وي در ادامه با تأکيد بر اينکه فضاهاي اطراف برخي کتابخانه‌ها مناسب نيست، افزود: درخواست رسيدگي از شهرداري‌ها در اين موارد از جمله کتابخانه شاهد را داريم.

زارعي در بخش ديگر با اشاره به بازنگري اقدامات کيفي در کتابخانه‌هاي روستايي، تصريح کرد: سيستم گرمايشي و سرمايشي را در تعدادي از کتابخانه‌هاي روستايي اصلاح کرديم؛ راه‌اندازي کتابخانه در پارک بانوان و باغ کتاب نيز در حال انجام است.

وي در ادامه خواستار مساعدت در خصوص نصب تابلو راهنماهاي کتابخانه‌ها در سطح شهر از سوي شوراي شهر شد.

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان با بيان اينکه از لحاظ بودجه‌هاي عمراني نمي‌توانيم بودجه عمراني جديدي تعريف کنيم و نياز به حضور خيران است، تأکيد کرد: کتابخانه روستاي عبدالرحيم با کمک بنياد برکت امسال انجام خواهد شد.

رئيس کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان نيز گفت: عضويت در کتابخانه‌هاي همدان 24 آبان ماه رايگان انجام مي‌شود.

سعيد محبيان با بيان اينکه شعار امسال بيست‌وپنجمين دوره هفته کتاب «آينده‌اي روشن با خانواده‌اي کتابخوان» است، اظهار کرد: ساختار تشکيلاتي ستاد هفته کتاب در اداره کتابخانه‌هاي شهرستان تشکيل شده است.

وي به ساختار تشکيلاتي ستاد اشاره کرد و گفت: در کميته همايش هفته کتاب، برگزاري مراسم تکريم کتاب، کتابخواني و کتابدار اول آذر ماه با حضور مديران و مسوولان کشوري، استاني و شهرستاني از جمله برنامه‌ها است.

رئيس کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان بيان کرد: کميته روابط عمومي، اطلاع‌رساني و تبليغات محيطي را به عهده دارد؛ پوشش کامل اخبار هفته کتاب و برگزاري نشست خبري دبير ستاد در  هفته کتاب انجام مي‌شود.

وي با بيان اينکه در کميته امور کتابخانه‌ها و در حوزه کتابخانه‌ها، فضاسازي کتابخانه‌ها با توجه به ايام صفر انجام مي‌شود، افزود: عضويت رايگان در کتابخانه نيز 24 آبان انجام خواهد شد.

برگزاري 170 عنوان برنامه متنوع در هفته کتاب

محبيان با اشاره به برگزاري 32 نشست کتابخوان در حوزه فرهنگي، تصريح کرد: 13 نقد کتاب، رونمايي از يک جلد کتاب، برگزاري 170 عنوان برنامه متنوع، برگزاري 15 مسابقه کتابخواني در سطح کتابخانه‌ها، تقدير از سه نفر از اعضاي باشگاه کتابخواني آماداي به عنوان باشگاه برتر و نواختن زنگ کتاب در مدارس از ديگر برنامه طي هفته کتاب خواهد بود.

وي انتظارات از سازمان‌هاي مختلف به منظور برگزاري برنامه‌ها در هفته کتاب را عنوان کرد و ادامه داد: از يک کتابخانه به عنوان کتابخانه شاخص بازديد شود که پيشنهاد کتابخانه فرهنگيان است، بخشداران نيز بازديدهايي از کتابخانه‌هاي بخش‌ها داشته باشند.

رئيس کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان خاطرنشان کرد: نمايندگان مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز در يکي از کتابخانه‌ها حضور يابند؛ اداره آموزش و پرورش نيز بازديد گروهي دانش‌آموزان و معلمان از کتابخانه‌هاي عمومي را فراهم و در خصوص عضويت رايگان در 24 آبان ماه نيز اطلاع‌رساني کنند.

وي خواستار اختصاص کتب براي غني‌سازي مخازن کتابخانه‌هاي سطح شهرستان از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شد و گفت: شهرداري نيز طي هفته کتاب مساعدت‌هاي لازم در نصب بنر و در اختيار قرار دادن فضايي در اتوبوس‌هاي شهري  براي تبليغات محيطي داشته باشد.

انتهای پیام/