شورایی که زود به پایان رسید!

روز دوشنبه سرانجام، حسین مرادی، شهردار منتخب شورای پنجم همدان، افتخار داد و با حضور در صحن شورا، انصراف خود را رسما اعلام کرد تا شورای همدان با پذیرش این انصراف باز هم در بحران انتخاب شهردار بماند. هر چند اعضای شورا در این جلسه تلاش کردند تا نمایندگان و وزارت کشور را در ایجاد […]

روز دوشنبه سرانجام، حسین مرادی، شهردار منتخب شورای پنجم همدان، افتخار داد و با حضور در صحن شورا، انصراف خود را رسما اعلام کرد تا شورای همدان با پذیرش این انصراف باز هم در بحران انتخاب شهردار بماند.

هر چند اعضای شورا در این جلسه تلاش کردند تا نمایندگان و وزارت کشور را در ایجاد این وضعیت مقصر جلوه دهند اما آنچه واقعیت دارد، این بحران یک بحران خود ساخته است که به دلیل عملکرد شورا رخ داده است.

شورا اگر با تحولات روز آشنا باشد بابد بداند که دوران تصمیمات پشت درهای بسته، توافقات پستویی و تعاملات شخصی و سیاسی کاری با ظهور رسانه ها و شبکه های اجتماعی به سر آمده و دیگر نمی توان تصور کرد که دوران پنهان کاری است و می شود با حاشا کارها را پیش برد، دیوار حاشا امروز دیگر بلند نیست و بسیار کوتاه و حتی محو شده و مانند دیوار برلین فروریخته است.

اگر زمانی می شد با سیاست کارها را پیش برد و همه کارها را صادقانه و اخلاقی جلوه داد، امروز باید سیاست صداقت و شفافیت در پیش گرفت و گرنه شفافیت رسانه های اجتماعی راه و رسم اخلاق را به هر صاحب منصبی خواهد آموخت.

اشتباه شوای شهر در انتخاب شهردار، بی توجهی به شفافیت و صداقت و بازی با واژه ها برای پیشبرد کار بود تا در زمانی که تمامی شورای شهرهای مانند همدان با درنظر گرفتن اهمیت زمان به انتخاب شهردار اقدام کردند، شورای همدان زمان را از دست بدهد و در نهایت هم همه توان خود را برای گزینه ای هزینه کند که با انصراف وی بتوان شورا را تمام شده و پایان یافته دانست.

در واقع اوج هنر شورا، بعد از بررسی یک لیست بلند ، کنار زدن ۹ نامزد، بازی با اعتبار سرمایه انسانی استان و رای گیری من در آوردی رای به دو نامزد اصلی و ذخیره ، رسیدن به شهرداری در حد قالیباف بود که از همان لحظه انتخاب، سرنوشتی مانند امروز در شبکه های اجتماعی برای وی پیش بینی شد.

شورای شهر اگر چه برای شهرداری گزینه دوم هم رای گیری کرده و در این ارتباط هم توافق کرده اما در ادامه اقداماتی که در بازی با آبروی افراد داشته، قصد عمل به این توافق را با به بازی گرفتن واژه ها و بی توجهی به اخلاق و وفای به عهد و بیان اینکه این رای تبدیل به مصوبه نشده،ندارد.

البته باید توجه داشت که فردی هم که به عنوان گزینه دوم رای آورده پس از قدردانی سمن ها و موثرینی که از وی برای نامزدی سمت شهرداری همدان دعوت به عمل آورده بودند، تا کنون سکوت کرده و بدور از مباحث شورا به کار خود مشغول است که از این رفتار می توان بخشیدن عطای شهرداری از سوی این شورا را استنباط کرد.

با این اوصاف بحثهای شورا فرار به جلو است زیرا با بی توجهی گزینه دوم که گزینه اصلی ۶ نفر از اعضای شورا بوده، عملا شورا نمی تواند گزینه دوم را با مصوبه هم دعوت به همکاری کند و این شکست دیگری برای شورا است.

شورا چاره ای ندارد تا 10 روز دیگر شهردار خود را انتخاب کند اما شورایی که این همه فرصت سوزی کرده و با نگاه به بالا به نامزدهای شهرداری با اقداماتی مانند حذف همه، حذف با سیاست دو رای و ناکامی در تائیده گرفتن برای شهردار منتخب، نا توانی خود را علنی کرده، قطعا یا قادر به انتخاب شهردار نخواهد بود یا در ادامه روند غیر شفاف و بی اخلاق و ناصادق خود شهرداری مانند گزینه انصرافی انتخاب خواهد کرد.

با این تفاسیر شورای پنجم همدان مانند شهردار منتخبی که داشت و نیامده رفت، نیامده، تمام شده و اگر قصد بازگشت دارد باید از سیاسی کاری دست کشیده و با رعایت اخلاق با مردم صادق باشد.

یادداشت: رضا ولیان تابش

انتهای پیام/