بخش عمده اشتغال تویسرکان در بخش کشاورزی است

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه بخش عمده اشتغال تویسرکان در بخش کشاورزی است، گفت:: در شهرستان تویسرکان 14هزار بهره بردار در بخش کشاورزی داریم. به گزارش “فردای همدان”، حبیب مومیوند در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاونان این سازمان با تأکید بر اینکه کشاورزی در شهرستان تویسرکان اهمیت ویژه ای دارد، اظهار داشت: […]

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه بخش عمده اشتغال تویسرکان در بخش کشاورزی است، گفت:: در شهرستان تویسرکان 14هزار بهره بردار در بخش کشاورزی داریم.

به گزارش “فردای همدان”، حبیب مومیوند در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاونان این سازمان با تأکید بر اینکه کشاورزی در شهرستان تویسرکان اهمیت ویژه ای دارد، اظهار داشت: با توجه به مشکلات کم آبی در شهرستان ترویج کشت های گلخانه ای در دستور کار شهرستان قرار گرفته که در سال 95 تحول چشمگیری در این زمینه ایجاد  و برابر آنچه قبلا بوده در یک سال گلخانه در شهرستان ساخته شد.

وی با تأکید بر اینکه همه نقاط مختلف شهرستان ظرفیت ایجاد گلخانه را دارد، افزود: توسعه گلخانه مدنظر مدیریت شهرستان است.

مومیوند قطب تولید مرغ و تخم مرغ بودن تویسرکان  با فعالیت 110 واحد مرغداری را از دیگر ظرفیت های شهرستان تویسرکان دانست و با تأکید بر اینکه شرکت پشتیبانی امور دام باید بیشتر در راستای حمایت از مرغداران قدم بردارد، گفت: این شرکت تا کنون آنگونه که باید به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده و مرغداران در هفته های گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه شدند.

فرماندار تویسرکان با ابراز تأسف از کشت دوبرابری چغندر قند در شهرستان تویسرکان نسبت به سال گذشته، افزود: چغندر قند یک محصول پرآب بر است و آسیب جدی به منابع آبی ما می زند و امسال متأسفانه 1100 هکتار کشت شده و از میزان ظرفیت مورد قرارداد با کارخانه بسیار بیشتر است و در سال آینده با برنامه ریزی جهاد شهرستان باید از کشت این محصولات جلوگیری شود.

مومیوند به وجود 5500 هکتار باغ گردو با تولید سالیانه بیش از 150هزار تن گردو در شهرستان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه تویسرکان قطب تولید گردوی کشور است و در دنیا نیز صاحب برند است، اضافه كرد: ثبت جغرافیایی گردوی تویسرکان انجام شده است.

وی با اشاره به تأکیدات وزیر و معاون وزیر باغبانی بر اینکه تویسرکان باید پایلوت اجرای طرح های مربوط به گردو در کشور باشد، گفت: تویسرکان خاستگاه گردو است و اکنون نیز به عنوان پایلوت اصلاح باغات در زمینه های سرشاخه کاری و آبیاری باغات قرار گرفته است.

فرماندار تویسرکان توجه به ایجاد صنایع تبدیلی گردو در شهرستان را حائز اهمیت دانست و افزود: در شهرستان تنها بک کارخانه فرآوری گردو داریم که پاسخگوی نیاز این محصول نیست و با توجه به اینکه تمامی قسمت های گردو را می شود فرآوری کرد اهمیت این مهم را دوچندان می کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت تسهیلات خوبی برای این موضوع درنظر گرفته است، گفت: شهرستان آمادگی لازم برای حضور سرمایه گذاران در این بخش را دارد و انتظار می رود جهادکشاورزی نیز سرمایه گذاران را حمایت ویژه نماید.

مومیوند با اشاره به شنیده هایی برای ایجاد باغ مادری گردو در استان گفت: با توجه به ظرفیت شهرستان انتظار می رود این باغ در شهرستان تویسرکان ایجاد شود.

وي خواستار واگذاری به موقع اراضی شیب دار به سرمایه گذاران برای کشت گل محمدی و گیاهان دارویی و کشت های کم آب بر شد و افزود: کارشناسان باید دقت بیشتری برای جذب سرمایه گذاران داشته باشند و مایه دلسردی سرمایه گذاران نشوند.

فرماندار تویسرکان خواستار فعال تر شدن ایستگاه تحقیقات گردوی شهرستان در کرزان شد و اضافه كرد: در سنوات گذشته این ایستگاه نقش مهمی در شهرستان  نداشته است که امیدواریم با تغییر مدیریتی که انجام شده شاهد عملکرد مطلوب تر این ایستگاه باشیم.

وی با تشکر از برنامه های زیربنایی خوب جهادکشاورزی در جهت ایجاد کانال های آب رسانی مزارع و اجرای آبیاری کم فشار در روستاها گفت: در روستای وردآوردعلیا طرح با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان انجام شده و در باغات سرکان و سرابی و دیگر نقاط شهرستان نیز ظرفیت اجرای طرح وجود دارد.

انتهای پیام/